Nekromanti Cyberspace

Scanmaster_K

Veteran
Joined
26 Nov 2000
Messages
88
Location
Visby, Sverige
Tja, jag har spelat lite cyberspace och tycker det är väldigt bra men det ges ju inte ut länge och är därför svårt att få material så jag undrade ocm det finns något annat bra än cyberspace. Har prövat shadowrun vilket var OK och har tänkt titta på cyberpunk 2020 men aldrig fått chansen.

Tack på förhand
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Tja, jag har spelat lite cyberspace och tycker det är väldigt bra men det ges ju inte ut länge och är därför svårt att få material så jag undrade ocm det finns något annat bra än cyberspace. Har prövat shadowrun vilket var OK och har tänkt titta på cyberpunk 2020 men aldrig fått chansen."

Cyberpunkgenren var faktiskt inte så välexploaterad. Du har ungefär följande:

Cyberspace
Cyberpunk
Cybergeneration
(nya) Mutant
Neotech
Shadowrun (i gränstrakten)
Dark Conspiracy (i gränstrakten)

(Nya) Mutant och Neotech är svenska spel. Neotech lever dock i högsta välmåga, medan (nya) Mutant inte gör det. Det fanns en modul till 2300AD också, men den föll inte i god jord vad jag har förstått.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Det finns ju GURPS Cyberpunk (som ju är smått legendarisk för att ha blivit beslagtagen av Secret Service - se http://www.sjgames.com/SS/) och GURPS Cthulhupunk också (Cyberpunk + Cthulhu). Dessutom hade två av subvärldarna till TORG cyberelement - först Cyberpapacy (katolska kyrkan när den var som värst, plus cyberteknologi) och senare Tharkold (som påminde lite om framtiden i Terminator, fast med demoner i st f robotar).
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Hur är reglerna till GURPS, är de bra."

De funkar. Man kan göra allt i varierande grad av komplexitet.

Det har dock sina nackdelar:

1) GURPS är ett system för pulare. Det kräver att man sitter och aktivt ändrar och modifierar så att det funkar.

2) GURPS saknar personlighet. I och med att det är byggt för att passa i alla miljöer från fantasy till science fiction så är det halvbra anpassat till allt.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
GURPS Lite

Evil Stevie och hans kumpaner har lagt ut en hårt nedskalad version av GURPS här, så du kan ju ladda ner och kolla om det passar.
 

Steverud

Veteran
Joined
20 Jan 2002
Messages
29
Location
Göteborg
Jag är inte så förtjust i GURPS eftersom det (som Krille redan
påpekat) saknar personlighet samt i mitt tycke ägnar sig åt
millimeterrätivsa samt är riktat till att få koboldspelande
D&D-spelare att *roll*spela.

Det är ett rent köpasystem där allt kostar poäng och du kan köpa en massa för- och nackdelar som gör dig bättre. Om du spelar en dvärg spelar du regeltekniskt en människa med nackdelarna Kort, Girig, "Surkart" etc. och fördelarna Mörkersyn, Extra stark, God fysik, Långt liv. Du köper rasen för det pris som anges som kostnad för fördelarna minus nackdelarna. Flera av fördelarna och nackdelarna mer eller mindre kräver att du rollspelar dem också.

Det känns som om de konstruerade spelet för att man skulle kunna spela bra i en grupp och ha med en kobold som vill vara halvgud med ett +500 Dödar-alla-svärd och gatlingkanon utan att det blir obalanserat (han kommer att få betala så mycket poäng för det att han måste ta lastbilslass med nackdelar (man får iofs inte ha mer än max 40 poäng nackdelar så så långt kommer han inte)).

Tyvärr så är det delvis rätt orealistiskt, det är ibland menat för Conan-äventyr före diskbänksrealism:

Ditt CL på en FH är helt beroende på dina grundegenskaper. Du köper en bonus i FH:n, inte ett FV-värde. Jag hade en dvärg som hade IQ 16 (av 18) och som köpte 0,5 p i Spela flöjt - mindre kan man inte betala. Detta ger "IQ -2" (tror jag, det beror på svårighetsgraden på FH:n) vilket ger att han hade ett CL på 14 i Spela flöjt, då man dessutom slår med 3T6 istället för 1T20 så bli sannolikheten att han skall lyckas runt 60-65 %. Och då köpte han så lite han bara kunde... Systemet ballar ur om man har höga grundegenskaper.

Mitt förslag är att inte köpa GURPS regler, testa GURPS Lite först, utan att man köper de moduler som finns till GURPS (det finns *massor*) och anpassar dessa till det spel man spelar. Tyvärr är flera av modulerna rätt träiga att läsa och har en sunkig layout så de är inte så jätteroliga att läsa och äga men de täcker många områden och är bra som bakgrundsmoduler. Men försök läsa/titta i den ordenligt
innan du köper någon.
 

nexussix

Warrior
Joined
23 Aug 2001
Messages
260
Location
Stockholm
Cyberpunk 2020 känns mer "äkta cyberpunk" än t.ex. Neotech som har mer "techno-thriller" känsla. Dessutom finns det massor av äventyr och moduler till Cyberpunk 2020. Spelet har också många fans och det finns massor av information på nätet. Kolla in http://www.topsitelists.com/area51/cyberjunk/topsites.html samt http://www.cyberpunk2020.de/
Bestämmer du dig för Cyberpunk 2020 så lär du ha material så du klarar dig.
 

Herr Brownswick

Veteran
Joined
28 Aug 2001
Messages
59
Location
Onorrland
Dark Conspiracy (i gränstrakten)

Skulle inte själv direkt placera dark conspiracy ens i gränstrakten. Tycker inte rollspelet har nåt med cyperpunk att göra.

Herr Brownswick
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Trinity

Rollspelet Trinitiy ifrån White Wolf är ett ytterst flexibelt spel vad gäller kampanjvärld/stämning och skulle säkerligen fungera bra att köra som cyberpunk. Kanske i USAs "New New York" eller i det extremt högteknologiska Tokyo kanske? :)
 

nexussix

Warrior
Joined
23 Aug 2001
Messages
260
Location
Stockholm
Kom på en sak till om Cyberpunk 2020 när jag läste Steveruds inlägg om Gurps. CP 2020 reglerna och modulerna har en rätt bra layout och förmedlar direkt en "cyberpunk-stämning", något som är nog så viktigt för ett bra spel.
 

Ramses800

Veteran
Joined
23 May 2002
Messages
7
Location
Malmö
Där är en klar nackdel med Shadowrun,
"slå trehundra tärningar och kom ihåg hur många som blev mer än 13, slå tvåhundratjugotre tärningar, kom ihåg hur många som blev mer än 3 och jämför de två summorna. Flest tärningar som inte hamnar på golvet vinner"
Men världen, miljön, koncepten, bakgrundmaterialet..... State-Of-The-Fraggin-Art!<dreglar okontrollerat>
(*plockar fram handduken för torka rent tangentbordet*)
;)
 
Top