Nekromanti Cyberrymden

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
zonk;n266758 said:
Airgapping är sjukt opraktiskt, mer så i cyberpunk, hade jag sagt. Det känns inte som en standardlösning, utan mest nåt för top of the line - militärens värsta grejer e.d.

https://en.wikipedia.org/wiki/Air_gap_(networking)

Det är ju det.. Man KAN göra ett system i stort sett helt hackersäkert, men det gör ju samtidigt att användbarheten minskar drastiskt. Så får vanlig kontorsanvändning, så lär det ju vara vanliga WIFI-nät. Sedan har du ju externa system som är publika utåt som hemsidor, facebook-konton etc som går att komma åt varifrån som helst, men inte exponerar känslig data, sedan har du ju förhoppningsvis separata system för lås, ventilation och annan liknande maintenance-utrustning som har bättre skydd och oftast bara kan nås via specifika stationer eller med särskilda behörigheter.

Ser man på dagens utrustning så är det tyvärr ganska många saker som BORDE vara helt skyddade som INTE är det. Exempelvis: så har ju Ryssarna kört cyberkrig mot Ukraina innan och bland annat stängt av delar av elnätet mitt i vintern, jänkarna hade okrypterade videolänkar på några av sina militära drönare (så Iran kapade en sådan drönare och fick den att landa där de ville om jag minns rätt). Och då skall vi inte ens börja prata om alla konsumentprodukter som är uppkopplade mot nätet och har noll säkerhet, och i många fall kan man inte ens ändra inställningar för åtkomst.

edit: Men som andra påpekat så är ju skräckexempel på hur det kan gå fel så som det har varit i Shadowrun, då det var unika regler för just vr-världen. För cyberpunkkänsla så är VR + AR en väldigt viktig del. Likadant få information direkt inladdat i hjärnan. Textbaserade saker är då för vanliga plebejer.

/Ulfgeir
 
Top