Nekromanti Cyberpunk

BJD

Veteran
Joined
5 May 2001
Messages
16
Tjena jag gill sci fi grejer.
Vilket sci fi rollspel ska jag börja med?
Helst något enkelt.
jAG HÅLLER PÅ ATT läsa xenomorfs och är klar med cast out
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
jag tycker personligen att du ska börja med Neotech2 ifall du inte kan engelska så bra (alla krångliga regler är frivilliga) eller köra shadowrun3 som är lite mer avancerat och dessutom på engelska...
men de är dessa spel som man ska köra iofall man vill ha äkta cyberpunk.

/Dr_Morbid

errare humanum est - det är mänskligt att fela
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,908
Location
Nordnordost
Tja, eftersom du ändå har Cyberpunk som subject kanske jag kan få rekommendera spelet med just det namnet. Det är väl lite åldersstiget vid det här laget, men reglerna är snabba och smidiga, och världen har viss charm.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Tja, jag kan klart se starka argument för att alver, dvärgar och drakar inte hör hemma i "äkta cyberpunk" - inte för att *jag* har något emot dem, men det är ett lite skakigt argument för Shadowrun.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
spelar det någon roll egentligen, därför att det finns en rätt sjyst anledning till det. (orkar dock inte dra den nu pga dess längd), det är fortfarande en cyberpunk värld som håller...
jag kanske märker av lite fördomar månne... /images/icons/smile.gif

/Dr_Morbid

errare humanum est - det är mänskligt att fela
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
ok.... min syn av en Cyberpunkvärld: allt är som vanligt. inga monster, inga aliens, inga människor med telepatiska förmågor(typ neohumans..USCH!). det är svart. fasader av stål och betong. glas på de större kontorskomplexen och huvudkvarteren. gäng fyller gatorna. vissa förstärkta med Cybertech, vapen osv. läderjackan/rocken är en kliche som måste finnas.det är hårt.konspriationer, politiker som lyder under de rika. megaföretag som betalar gäng för att bevaka deras HQ. vapenena har inte utveckals särsklit mycket, inga laser, inga plasma eller energivapen överhuvvetaget. rymdfarten är begränsad, absolut igna strider i rymden. endast företag som har gruvdrift och rika har råd med rymden ska vara där. stenhårda IDkontroller och metalldetektorer överallt. gigantiska köpcentran,kontorskomplex och underjordiska tunnlar.listan kan göras lång. beskrivningen i neo2 passar ganska bra in i min mall av en cyberpunkvärld.

ok jag erkänner, att jag ahr tagit avstånd från desssa unde rvissa kampanjer (ett företag som DnA exprimnetarede fram en perfekt krifgare. nått gick fel (kliche) och något kattliknande som de i sleepwalkers skapades. de blev insläppta i en lantishåla efter att företaget byggt en fyra meter hög mur runtomkring. RP möts av blodiga väggar. slakt, köttslamsor. liken verkar vara inpregnerade i väggarna. när de minst anar det ( i äkta Call of Cthulustil) så anfaller katterna. ter dog, en lyckades få iväg en granat och dödae två katter, och en annan avfyrade de sista två skotten i magasinet. en katt föll med spräckt skalle. den en avar mediareporter, fick typ sjuttielva psykoskryss och tog livet av sig. den andrea blev inlägd. och såvitt jag vitt, ligger han där än, och drömmer om katter...........och han är såååå PARANOID....)
happy hunting!

Jag vet att jag har rätt!
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Tja, inte heller FASA ser Shadowrun som "äkta" Cyberpunk. De skriver, åtminstone i third edition att det är ett rollspel där Magi möter Cyberpunk.
I mitt tycke där Fantasy möter Cyberpunk...

"Beware of the Cöla Craver!"
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Jag sade aldrig att det var något *fel* på Shadowrun. Jag sade bara att det inte direkt är något bra exempel på "äkta" cyberpunk.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
Vid närmare eftertanke har du faktiskt rätt...

/Dr_Morbid

errare humanum est - det är mänskligt att fela
 
Top