Nekromanti Cyberpunk

Mr Gadsby

Veteran
Joined
11 Oct 2000
Messages
84
Location
Stockholm
Re: Gibson

Men jävla pucko (Inget ont menat, bara ett kraftuttryck)!!

Visst är Neuromancer svår att förstå första gången man läser den, men prova att läsa den igen. Den blir bara bättre och bättre. Man måste liksom komma in i Gibsons författarstil. Och även han blir ju bättre på att skriva, det märks ju verkligen. Punktrilogin är ju oerhört mycket klarare och mer lättförstålig än space-trilogin.
Vilken som sen är bäst kan man ju fundera över, de är ju ganska olika. Det är ju otroligt ball att från en zeppelinare släppa kylskåp på folk, fast å andra sidan så är det ganska ball att epoxylimma fast små kyffen på bron i San Fransisco också...

Medlem av Drönarklubben
/Mr Gadsby
 

Korp

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
159
William Gibson

Jag rekomenderar verkligen William Gibsons böcker de är helt underbara. Idoru är den jag tycker bäst om, kanske för att det var den jag läste först. Och Virtual Light står längst ner på listan. Men den är inte dålig heller.

Böckerna är indelade i två trilogier, men alla böcker är fristående så man behöver inte läsa en hel trilogi.

Här är titlarna om någon är intreserad:

Neuromancer
Count Zero
Mona Lisa Overdrive

Virtual Light
Idoru
All Tomorrow's Parties

Böckerna har samma namn på svenska. Den senaste "All Tomorrow's Parties" finns inte på svenska än.

Novellsamlingen "Burning Chrome" är delvis översatt under namnet "Johnny Mnemonic och andra berättelser"

/Korp
 
Top