Nekromanti Cyberpunk

DsX

Veteran
Joined
10 Feb 2001
Messages
31
Location
Vänerborg
Vad tycker ni alla om Cyberpunk Kulturen??
Jag är själv väldigt intresserad av det och skulle gärna vilja ha mera hemsidor om ni har det...
Tack det var för mig

DsX
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Cyberpunkförfattare

Fastnade för cyberpunk-stilen direkt. Tror att det var rollspelet "Cyberpunk" som gjorde att jag fick upp ögonen om den stilen.

Själv har jag läst några böcker av Willian Gibson, finns det några fler författare som har ungefär likadan värld?

/[color:green]Han</font color=green> som läst andra SF-författare men de har inte haft en lika verklig värld
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Tycker att det är för mycket 'labeling' överhuvudtaget.
Highfantasy, Lowfantasy, Cyberpunk, Steampunk, Standardfantasy - jag menar; ett spel kan flyta över gränserna och behöver ju inte "bara" vara ett high/low/neo/dark/whatever-spel. Samma sak med filmgenrer och böcker. I många fall är de direkt missvisande tycker jag..
Hmm.. jaja. Om man ser på Cyberpunk, som de flesta ser på den, (William Gibson-stuket), så tycker jag att det både är bra och dåligt. Bra för att det i många fall är lite udda, lite speciell och förhoppningsvis därigenom lite bättre. Det kan dessutom, med lätt ironi, spegla dagliga samhällsproblem. Dåligt, eftersom många som "vill hamna i facket" överdriver det mesta för att det "ska vara klart" att det är Cyberpunk.
Blä.

//MiDNiGHT. - Är Blade Runner Cyberpunk? /images/icons/wink.gif

 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Det här är en bra hemsida:

http://www.cyberpunkproject.org/ Jag tycker genren är intressant ur spelsynpunkt, men det ytterst lilla jag läst av litteraturen var ointressant (lyckades inte läsa klart Neuromancer).

Daniel Schenström
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
"Neuromancer" är den tråkigaste boken jag läst av Willian Gibson. "Virtual light" är mkt bättre.

/[color:green]Han</font color=green> som fick reda på vad som hände med Johnny Mnemonic (rättstavat?) i "Neuromancer"
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Ähum.. Nu anses väl William Gibson iofs av vissa vara Cyberpunkens urfader, men jag har träffat väldigt många som tycker att det han skriver är dåligt jämfört med de "nya" författarna i samma genre..
Själv har jag blott bläddrat igenom hans böcker och undrar därför; Vad tycker ni? Är han värd att läsa?

//MiDNiGHT. - Jao, Mnemonic är rättstavat..

 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,052
Location
Linköping
Re: Gibson

Jag har inte läst allt av Gibson men tycker att Neuromancer, Count Zero, Mona Lisa Overdrive och Virtual light är bra även om jag av någon anledning tyckte att Virtual Light var bättre än ''triologin''. Så skall man börja läsa Gibson skulle jag rekommendera den, det är ju dessutom bara en bok. Jag har för mig att det fanns några bra noveller i Johnny Mnemonic (Burning Chrome, novellsamlingarna är uppkallade efter olika noveller) också men minns inte riktigt.

[color:green]Mustela Putoris Astrabo, pretorian
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

EventHorizon

Warrior
Joined
7 Dec 2000
Messages
223
Location
Stockholm
Re: Gibson

Jag håller med dig om Virtual Light. Av dom böcker jag läst med Gibson tycker jag att den var den bästa hittills. Neuromancer är för tjafsig och innehåller bara en massa påhittade ord. Samma sak gäller för Mona Lisa Overdrive. Virtual Light var dock en skön bok som gav cyberpunkens skitiga känsla samtidigt som det var en actionfylld och strukturerad handling.

/ Fly me to the moon and let me play among the stars
 

SleazeRat

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
98
Location
Umeå
Snow Crash är väldigt bra. Jag gillar särskilt referenserna till urgammal historia/religion som boken har...

//SlaskCrash

SlaskBomben tillbereds i mikrovågsugnen...
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Re: Har du läst Idurhu? Bra? (NT)

"<EM>Har du läst Idurhu? Bra?</EM>"
Iduhro (el. hur det nu stavas) kan vara rätt seg ibland och har ett rätt *hmmm* flummigt(?) slut.
Handlar iaf om en rockstjärna som ska gifta sig med med en påhittad kändis. Ett hologram. En Iduhro.

/[color:green]Han</font color=green> som undrar varför <B>Illern</B> eg. hade med "Re:" i sin titel när det var en ny titel
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Tad Willaiams Otherland har väl lite cyperpunk i sig, ialla fall cyperdelen. Finns att få tag i rätt billigt.

Per
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Idoru [OT]

"<EM>/Andreas, som undrar varför Han hade med "(NT)" i sin titel när det visst var text i inlägget... ;-)</EM>"
Där fick du mig.. =)

/[color:green]Han</font color=green> som <EM>också</EM> kan göra misstag
 

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
håller inte med... *spoiler*

själv minns jag cyberpunk-trilogin som tuff och actionfylld, jag gillade iden med gudar på internet... virtual light som ok, och de två sista böckerna i den serien som ganska tunna, dock en del ledtrådar där till varför gudarna fanns...
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Cyberpunkförfattare

Verklig och verklig... :)
Notera att förutsägelser är svårt; mycket av det Gibson påstod om datanät etc har inte blivit verklighet och lär inte bli det, och jag tror inte Gibson menade så heller - en hel del av vad han sade om datorer etc, var inte vettigt när han skrev det heller, men det är inte själva poängen.

Själv föredrar jag Bruce Sterling.

Och det är värt att notera att mycket av det som närmast poängteras i cyberpunk-rollspelen (framförallt just cyberware) sällan är flitigt förekommande i CP-litteratur - åtminstone av den mer cerebrala varianten.

Nightowl

PS. "CP-litteratur"? Jaja, skrivet är skrivet...DS.

"The mark of a truly excellent game is the ability to play a gorilla."
Jared A. Sorensen
 

SKIN69

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
308
Location
SKövde
Re: Bruce Sterling (OT)

Bruce Sterling låter som en gammal porrstjärna...
Cyberporr någon?

/SKIN69 -Rudeboy train is coming!
 
Top