Nekromanti cyberpunk...

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
Någon som vet ngn riktigt bra bok där världen är riktigt "dark and gritty", men det måste vara i framtiden, riktigt mycket förtryck ska det vara...
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,364
Location
Helsingborg
kanske inte cyberpunk precis

Johanssons Datorernas död? Kanske inte precis cyberpunk men riktig hårdförtryck och total pacificering av massorna.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Du har antagligen läst William Gibson redan, och han är kanske inte dark and gritty, men jag rekommenderar Neuromancer, Virtual Light och All Tomorrow's Parties i alla fall.

Inte cyberpunk precis, men en föregångare kanske: Alfred Besters Tigermannen (på engelska heter den The Stars my Destination. Om någon kommer på varför - berätta. Den svenska titeln, fast den kanske inte är så bra, har åtminstone något med innehållet att göra)

Har du tid att vänta ett par år så ska jag skriva färdigt min postapokalyptiska gotiska socialrealistiska framtidsskildring (jo då, det går visst). Om du vill kan jag sätta in lite extra förtryck.

/JPS
 

userfriendly

Warrior
Joined
3 Dec 2000
Messages
321
»Har du tid att vänta ett par år så ska jag skriva färdigt min
postapokalyptiska gotiska socialrealistiska framtidsskildring ...«


Ser fram emot den! Uppskattade för övrigt din signatur, skratt-
ade i flera sekunder.
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Den heter förmodligen "Stars my destination" eftersom huvudpersonen kan Ganta (eller var det Granta?) ut i rymden. Det är ju också så han klkara av inledningen i boken. Och i slutet spinner han ju loss rätt rejält ute i rymden om jag inte missminner mig.
Dessutom är det en grymt kool titel! Liksom för övrigt "Stars in my pocket like grains of sand"... ;)

Dagen sfboktips: Samuel Delany (inte cyberpunk, men grymt koola böcker!!!), John Varley, Bruce Sterling (grym postcyberpunk!!!) och sist, men inte minst (och inte cyberpunk heller) Bertil Mårtensson (en av få svenska sfförfattare!).
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Bertil

Är Bertil Mårtensson bra som sf-författare? Jag blev rejält avskräckt av hans urusla fantasytrilogi (på baksidan av den första boken stod hans namn med stora bokstäver. Tre eller fyra gånger), minns inte ens vad den heter.

/JPS - Lyssnar på Velvet Undergrounds White Light/White Heat på hög volym bara för att irritera grannarna, men märker att de inte är hemma
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Bertil

Skönt att det inte bara är jag som tycker att hans fantasyböcker är skräp. Har medvetet raderat bort alla minnen ifrån dem. Men jag minna fortfarande att de var urusla.
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Re: Bertil

jag har inte läst hans fantasyalster. jag gillar hans sfböcker dock. som ni kanske anade. dessutom diggar jag stenhårt de föreläsningar han håller på filosofen i lund. om ni funderar på att plugga, men inte vet vad, så ta er en kurs i teoretisk filosofi i lund, det är grymma grejjer!!! :gremwink:
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Bertil

Jag får väl släpa mig till biblioteket och se vad de har då. Gillar jag hans böcker riktigt mycket får jag väl försöka ordna ett år som utbytesstudent i Lund...

Håll dig borta från hans fantasyalster, bara!

/JPS - Då jag lånar böcker från biblioteket brukar jag försöka hitta så oväntade kombinationer som möjligt för att chocka bibliotekarierna. Senast lånade jag Gas av Joakim Pirinen, en bok om Hong Kong-filmer och Aristoteles Den Nikomanchiska etiken, men hon reagerade inte ens. Funderar på att kräva pengarna tillbaka. Nu blev visst den här meta-kommentaren längre än inlägget.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Bertil

Ehhm, ja... jag tog visst i lite.

/JPS - "It's free - and I still want my money back!"
 
Top