Cyberpunk, var igår … framtiden är redan här! (…eller?)

"Betting på kriget i Ukraina har blivit en miljonmarknad. Nu skakas den prestigefulla ISW (Institute for the study of war) av en insiderskandal kopplad till en karta över slagfältet. ”Jag hoppas inte man ser på kriget som en fotbollsmatch”, säger analytikern Emil Kastehelmi."

Thailands armé använder tungt fältartilleri för att beskjuta byggnader i Kambodja som hyser stora telemarketingkontor där kidnappade tvångsarbetare jobbar heltid med internetbedrägerier, vilka oftast handlar om romans-lurendrejeri och kryptovaluta.

Varje morgon låser jag upp staden genom glas och kisel. Två appar pulserar i fickan som digitala implantat, nycklar till betongdjungeln. Med en tumrörelse hackar jag portens lås och släpper in kött och ben genom glasdörren, verifierad av molnet. Jag reserverar maskinerna i källarens neonupplysta undervärld, där tiden är uppdelad i block och algoritmer avgör vem som får rena sina kläder. När något går sönder skickar jag en felanmälan rakt in i systemets nervcentrum; ett datapaket av frustration som försvinner ner i nätets svarta regn. Jag är inte fastighetsskötare, inte hyresgäst, jag är operatör. Och allt jag behöver är min telefon och tillgång till nätet.

På Twitter från pandemin:

”The year is 2021. You remove your mask after returning from the garbage chute and pour yourself a beer. It’s 9:14 pm. You sit down to catch up on some work and tell your TV to tune in to the livestream of an Icelandic volcano.”
—Will Perkins

Back