Cyberpunk, var igår … framtiden är redan här! (…eller?)

Jag tror allvarligt talat att det kommer att skapas ett tjänsteyrke som hackar enheter åt en.
Ser nu att de har plockat bort den funktionen. Nu får jag betala 2400 för att få rattvärme för all framtid*

*så länge tekniska förutsättningar föreligger.

"I Kina drabbas unga hårt när landets ekonomi tappar fart. I augusti slogs rekord då nästan var femte person mellan 16 och 24 år var arbetslös

Unga med både hög examen och arbetslivserfarenhet tvingas nu ta jobb som utkörare av hämtmat – gigekonomins bultande hjärta.

Hör reportage av korrespondent Moa Kärnstrand, som följt med ut på en av matbudens moppar."

"Misstänker du att din mobil avlyssnar dig i smyg? Du är inte ensam.

Trots att techbolagen förnekar att så sker, svarar 6 av 10 svenskar i en undersökning att de tror att deras mobiltelefoner tjuvlyssnar på dem. Hör Sven Carlsson, teknikreporter på Ekot, om hur din telefon kan veta så mycket om dig – och hur AI kommer kunna göra riktad reklam ännu mer effektiv."

Andel svenskar som har varit på en träff via en dejtingsajt det senaste året:

2022: 27%
2025: 18%

Jag är allvarligt orolig för att anledningen är att de chattar med en LLM i stället för att flörta med människor.

Kan det inte också vara så att fler numera hittar varandra helt analogt? Vad jag förstår (jag är 50+, gift sedan länge och dejtar alltså inte) skippar särskilt folk under 20 dejtingapparna eftersom de vet att de oftast ändå inte ger något. Särskilt för killar är apparna hopplösa; de flesta tjejer vill bara träffa några få procent av killarna. Många blir alltså utan dejt, även om de lägger massor av tid på apparna. Oerhört tragiskt! Dejtingappar är, om jag har förstått det hela rätt, som störst i segmentet 30+.

Last edited:
Kan det inte också vara så att fler hittar varandra helt analogt? Vad jag förstår (jag är 50+, gift sedan länge och dejtar alltså inte) skippar särskilt folk under 20 dejtingapparna eftersom de vet att de oftast ändå inte ger något. Särskilt för killar är apparna hopplösa; de flesta tjejer vill bara träffa några få procent av killarna. Många blir alltså utan dejt, även om de lägger massor av tid på apparna. Oerhört tragiskt! Dejtingappar är, om jag har förstått det hela rätt, som störst i segmentet 30+.
Precis som du har jag ingen egen erfarenhet af apparna eller ens dejting de senaste 20 åren. Har varit gift sen 19 år tillbaks och är 43 år, så dejtingappar var aldrig något jag hann testa.

Tyvärr tror jag yngre generationer rent generellt träffar varandra mindre och inleder förhållanden mer sällan än tex min generation. Ensamheten för människor som är yngre tycks påtagligare och färre barn blir gjorda. Allt detta eller så svamlar jag då jag endast har subjektiva observationer att tillgå.

Men övergivna städer och liknande utan någon som vill bo i dem och en minskande befolkning, är det cyberpunk?

Precis som du har jag ingen egen erfarenhet af apparna eller ens dejting de senaste 20 åren. Har varit gift sen 19 år tillbaks och är 43 år, så dejtingappar var aldrig något jag hann testa.

Tyvärr tror jag yngre generationer rent generellt träffar varandra mindre och inleder förhållanden mer sällan än tex min generation. Ensamheten för människor som är yngre tycks påtagligare och färre barn blir gjorda. Allt detta eller så svamlar jag då jag endast har subjektiva observationer att tillgå.

Men övergivna städer och liknande utan någon som vill bo i dem och en minskande befolkning, är det cyberpunk?
Ensamma städskrubbar i gigantiska lägenhetskomplex, snarare än flerfamiljshus och villor är ju väldigt cyberpunkigt.

Nä, de flesta cyberpunk-städer är nog snarare överbefolkade. Till genren hör dock kommersialiserad och virtuell intimitet. K i Blade Runner 2049 har ju en holografisk flickvän. Jag föreställer mig att han också hade kunnat använda sig av nätdejting eller motsvarande.

Att unga träffar varandra mer sällan än vad äldre gör är även mitt intryck. Möjligen resulterar den tilltagande ensamheten också i nya yrkesgrupper som professionella kramare (professional cuddlers - googla så får ni massor av träffar). Det verkar vara en hel bransch. Mångas brist på nära relationer uppfattar jag som ett både cyberpunkigt och verkligt problem.

Last edited:
Om jag skrev något till Cyberpunk, skulle det varit troligt att jag inkluderat en robotdivision under volvo och lastbilar med antidrönarutrustning ... men det finns ju redan idag.
Jag hade lagt till något om att bilfabriker marknadsför sig med att använda bara robotar i fabriker för att hålla ned kostnaden men använder egentligen slavarbete ... fast det händer ju redan idag.

Förfallet av hyreslägenhetskomplex och fastighetsvärdar som pressar ut de sista ören från hyresgäster.
Överfulla sopstationer (miljö/källsortering stationer), stop i kollektivtrafiken överdrivna signalstop, rulltrappor och hissar som alltid är avstängda i väntan eller alltid under reparation. Nedskärning och utförsäljning av viktiga strukturer som vård, skola och kultur.
Kundtjänster vars "telefonister" är AI, minskad mänsklig kontakt/möte i infrastrukturen som f-kassa, banker, m.fl. Utfasandet av fysisk valuta till kort och digital transaktioner. Mindre fysiska butiker, allt beställs via app och hämtas i anonyma skåp.
Människors minskade interaktioner ute, mer stirrande i sina digitala agenter.
Flöde av snabba nyheter, ingen kollar källa, hoppar på det som blixtrar förbi i plattformarnas flöden. Högre taxor, taxering/kulturkrig (tänk usa, europa, asien), motviljan till samarbete. Mera aktivism, mer miljöflykt.
Mobiler, klockor m.m. är mer o mer digitala agenter, bokar bord, biljetter, svarar, ringer upp.

Jag hade lagt till något om att bilfabriker marknadsför sig med att använda bara robotar i fabriker för att hålla ned kostnaden men använder egentligen slavarbete ... fast det händer ju redan idag.
Missat detta, vilken bilfabrik gjorde/gör det?

Inte robotar men Volkswagens fabriker ligger vägg i vägg med kinesiska "fängelser" med folk dömda till straffarbete. Grova brottslingar som dömts för att dom har bett fem gånger om dagen eller för att dom har skägg.
Hemskt när dystopiska fantasier är verkliga.
Läst det där fick mig att tänka på Alien 3 och fängelseplaneten.

Inte robotar men Volkswagens fabriker ligger vägg i vägg med kinesiska "fängelser" med folk dömda till straffarbete. Grova brottslingar som dömts för att dom har bett fem gånger om dagen eller för att dom har skägg.
Ja, vad Kinas regim gör mot uigurerna är minst lika hemskt som det de gjorde mot Tibet och dess folk. Tyvärr är det som händer i Xinjiang något de allra flesta medier och länder har valt att blunda helt för, även de andra länderna med främst turkfolk som befolkning blundar eller även nekar att något hemskt händer i Xinjiang.

Allt detta låter visserligen väldigt cyberpunk, men det är extremt beklagligt att det faktiskt sker just nu.

Ja, vad Kinas regim gör mot uigurerna är minst lika hemskt som det de gjorde mot Tibet och dess folk. Tyvärr är det som händer i Xinjiang något de allra flesta medier och länder har valt att blunda helt för, även de andra länderna med främst turkfolk som befolkning blundar eller även nekar att något hemskt händer i Xinjiang.
Pekings beskrivning av "omskolningslägren" i Xinjiang är fantastisk i sin blånekande cynicism. "De intagna får värdefull utbildning där och kan till exempel bli skickliga snickare utan kostnad".

Back