Nekromanti Cyberpunk och Scene Framing

Sebastian

Veteran
Joined
31 Oct 2004
Messages
18
Location
Lysekil alternativt Stockholm
Hej,

Mina vänner och jag har i stort bestämt oss för att endast rollspela engångsscenarion eftersom vi verkar ha stora problem med att hålla en kampanj vid liv, speciellt nu när jag har lagt 50 mil mellan oss (jag har flyttat hemifrån).

Så eftersom vi (speciellt jag ) har en facination för cyberpunk samt att genren passar utmärkt för engångsscenarion så hade jag tänkt att spelleda ett par scenarion. Jag har fått tag på GURPS Cyberpunk som har varit en stor hjälp men jag har några frågor, är det något speciellt man ska tänka på när man rollspelar och spelleder cyberpunk? Någon som gjort det och har synpunkter?

Nu till andra delen. Eftersom det handlar om enstaka scenarion så är det lätt att experimentera med själva formen. Då är min tanke att lite aggressiv scene-framing skulle passa utmärkt till Cyberpunk.

Jag kanske skulle förklara scene-framing, in princip handlar det om att skära bort allt onödigt rollspelande och bara rollspela det man vill. Men det här förklara det hela mycket bättre än vad jag kan göra.

Mina frågor är om det finns någon här som har testat denna teknik och har några synpunkter? Någon som har några synpunkter över huvudtaget? Eller rent av om någon har kört scene-framing i Cyberpunk-miljö a la Gibson.
 

Johan Granberg

Swordsman
Joined
26 Nov 2000
Messages
757
Location
Umeå
Lite scene framing-tips.

Jag har inte så jäkla mycket att säga om cyberpunk, eftersom jag inte har hållit med sådant på ett par år. Öööh se till så att det regnar mycket eller något :gremlaugh:

The Forge-junkie som jag har jag några råd angående scene framing, dock:
1. Se till att inte slappna av med det då och då, som jag ibland har en tendens att göra. Om det ska fungera måste man nästan köra stenhårt på det hela vägen. Jag försöker göra det, men då och då blir det ändå så att jag helt i onödan börjar fokusera på ovidkommande detaljer om hur folk tar sig från punkt a till punkt b och det uppstår en ängslan om att spelarna skulle bli irriterade när jag inte ger dem alla detaljer. Det blir de inte, så länge du:
2. Ser till att alltid låta spelarna ha input i scenerna. Fråga om det är okej att de sitter vid ett bord på baren, vill de att du ska hoppa tillbaka en bit så gör det. Det är deras spel (minst) lika mycket som det är ditt. Meningen med scene framing är ju att det skall främja intressanta scener i rollpersonernas berättelse, inte att du ska kunna styra och ställa som du vill.
3. Det där sista i punkt två är förresten sketaviktigt. Meningen är att scener skall uppstå som är intressanta för spelarna och avslöjar saker om deras rollpersoner eller andra saker spelarna är intresserade av. Titta lite på andra berättande medier så kommer du snart fram till att varje scen har ett syfte i storyn, och det är vad scene framing bör användas till; att se till att varje scen har en poäng så att du vet när den är färdig och det är dags att klippa till nästa.

Scene framing är inte ett sätt att rälsa storyn och få spelarna att dansa efter din pipa, tvärtom. Du måste hela tiden ha radarn på och känna av vad spelarna är intresserade av (och låta dem uttala sig om de blir frustrerade på något sätt) så att det faktiskt uppnår den tänkta effekten.

Det är fullt möjligt att jag kan komma på mer saker senare, när jag är lite piggare, så jag kanske återkommer.

Kul att någon annan har hittat bra saker på the forge förresten :gremsmile:
Lycka till med spelandet!

Edit: Välkommen förresten :gremlaugh:
 

Sebastian

Veteran
Joined
31 Oct 2004
Messages
18
Location
Lysekil alternativt Stockholm
Re: Lite scene framing-tips.

Jag har inte så jäkla mycket att säga om cyberpunk, eftersom jag inte har hållit med sådant på ett par år. Öööh se till så att det regnar mycket eller något
Ha, det funkar alltid. Nej, scenariot är att en ny kvinnlig kändis är ute på en festkväll i New Orleans med en "guide", en livvakt och en manlig groupie. Kommer bli roligt tror jag, bra som intro för 'världen'.

Tack för tipsen, ska försöka engagera spelarna i berättelsen genom att låta dom komma med förslag på scener, låta dom styra lite själva.
 
Top