Cyberpunk musikvideor

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
Bara för jag känner för det, en tråd där folk kan lägga upp och (om man vill) diskutera cyberpunk musikvideor. Själva musiken behöver inte vara "cyberpunk" (vad det nu innebär) utan det är själva videon som det är frågan om.

Här är fyra videor att börja med:

Nero - Into The Night (Official Video) - YouTube

Spice Girls - Spice Up Your Life - YouTube

Ленинград ft. Глюк’oZa (ft. ST) Жу-Жу / Leningrad ft. Gluk’oZа (ft. ST) Ju-Ju - YouTube

Глюк’оZа - Мотыльки (feat. KYIVSTONER) - YouTube
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Min måttstock för om jag lyckas göra settingen tillräckligt cyberpunk är om den är minst lika fucked up som Extra. Har inte lyckats hittills..

 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
Jag vet inte hur det är med er, men jag får ganska starka cyberpunkiga vibbar av den här:


Lite Johnny Mnemonic om inte annat, och det är ju såklart en helt fantastisk cyberpunkfilm.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,623
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Ah @terje , Mindphaser :love:, låten som fick mig som tonåring på någon skolresa till Stockholm, dumpa klassen och lärarna och i fem timmars vandrande söka rätt på en VHS med Gunhed. (mycket lättare idag: https://archive.org/details/video.guru20200327223921241)

En senare grej, som för mig är rätt mycket exakt hur en modernare krampaktig strid med is ser ut i gamla Cyberpunk.

Jag har fortfarande kvar min vhs-kassett med Gunhed (trots att det faktiskt var något av ett antiklimax när jag först såg den med mina högt ställda förväntningar).

Autechre är helt klart mitt val av musik för en modernare, mindre retro cyberpunk.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Jag har fortfarande kvar min vhs-kassett med Gunhed (trots att det faktiskt var något av ett antiklimax när jag först såg den med mina högt ställda förväntningar).

Autechre är helt klart mitt val av musik för en modernare, mindre retro cyberpunk.
Vet faktiskt inte vart min VHS tog vägen men ja, håller med, lite antiklimax kring vad det var men också något som jag gillade, en känsla av lite WTF är detta? Vad händer? Och att inte kunna förutse riktigt vad som håller på att hända härnäst.
 
Top