Cyberpunk: Edgerunners

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Läge att bevisa för mig själv att jag har fel och att en gammal hund fortfarande kan göra fräscha tricks!
Instinkten att bevisa att folk har fel brukar leda till bra grejer! Ungdomarna har allt förutom erfarenhet och skicklighet! Visa dem att gammal är äldst.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Andra avsnittet nu. En för mig ovanlig reaktion ... jag känner mig gammal. Jag känner att det är fantastiskt bra, dialogen är tung och pepprad med slang från Cyberpunk-världen, och jag känner att jag aldrig skulle klara att få till något liknande.

Samma jag känner med CY_BORG, det är för coolt för att jag ska få vara med!

:(

Läge att bevisa för mig själv att jag har fel och att en gammal hund fortfarande kan göra fräscha tricks!

:D

EDIT: Sen kommer jag inte ifrån att introstinget låter som introt till "Jag kommer" med Veronica Maggio. Asbra visserligen ... :D
Kan säga att jag kände lite samma (trots att jag är yngre och coolare än dig ;) ) men till slut vann Edgerunners!

(Känner ju också igen Franz Ferdinads intro ;) )
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Andra avsnittet nu. En för mig ovanlig reaktion ... jag känner mig gammal. Jag känner att det är fantastiskt bra, dialogen är tung och pepprad med slang från Cyberpunk-världen, och jag känner att jag aldrig skulle klara att få till något liknande.

Samma jag känner med CY_BORG, det är för coolt för att jag ska få vara med!

:(

Läge att bevisa för mig själv att jag har fel och att en gammal hund fortfarande kan göra fräscha tricks!

:D

EDIT: Sen kommer jag inte ifrån att introstinget låter som introt till "Jag kommer" med Veronica Maggio. Asbra visserligen ... :D
Han satt på den sjaskiga baren vars enda gäster förutom han själv bestod av en halvtrasig cyborg och en medvetslös avdankad rockmusiker. Hologram-reklam sökte hans uppmärksamhet på väggarna men han tittade djupt ned i sitt halvdruckna whiskyglas. Vart hade tiden tagit vägen? Han hade varit känd under många alias, bland annat Slaghöken, RoughDeal och M_Chronocle. Han hade ägt gatan, varit den man först kom till om man ville ha ett jobb fixat. Men det var länge sen nu. De mercs som nu var gatans kungar hade tech han inte kände igen och pratade en slang han inte förstod sig på. Plötsligt fattade han ett beslut! Han skulle visa att han fortfarande hade kvar att ge! Han skulle återta sin plats som gatans kung, och vara mer edge än någon annan kunde drömma om!

Missa inte nya avsnitt av Netflix’ nya succéserie: Cyberpunk: Seter!
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Han satt på den sjaskiga baren vars enda gäster förutom han själv bestod av en halvtrasig cyborg och en medvetslös avdankad rockmusiker. Hologram-reklam sökte hans uppmärksamhet på väggarna men han tittade djupt ned i sitt halvdruckna whiskyglas. Vart hade tiden tagit vägen? Han hade varit känd under många alias, bland annat Slaghöken, RoughDeal och M_Chronocle. Han hade ägt gatan, varit den man först kom till om man ville ha ett jobb fixat. Men det var länge sen nu. De mercs som nu var gatans kungar hade tech han inte kände igen och pratade en slang han inte förstod sig på. Plötsligt fattade han ett beslut! Han skulle visa att han fortfarande hade kvar att ge! Han skulle återta sin plats som gatans kung, och vara mer edge än någon annan kunde drömma om!
Shit det finns alltför mycket sanning i det där för att vara helt bekvämt! :D
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Verkar ganska bra. Men vad är det med tecknad film och föräldrar. Finns ju nästan inga bra tecknade filmer med föräldrar i livet.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,781
Verkar ganska bra. Men vad är det med tecknad film och föräldrar. Finns ju nästan inga bra tecknade filmer med föräldrar i livet.
Serien är ju i förlängningen baserad på ett rollspel. Och rollpersoners föräldrar är ju alltid dödade av orcher!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Serien är ju i förlängningen baserad på ett rollspel. Och rollpersoners föräldrar är ju alltid dödade av orcher!
Orcher är lätt att föredra framför dåliga sjukförsäkringar…
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Orcher är lätt att föredra framför dåliga sjukförsäkringar…
Det gäller ju att föräldrarna dör tidigt så man kan ärva deras Glory i unga år, och därför göra stordåd tidigt i livet.

Annars hade ju handlingen behövt handla om vuxna människor, och sådant vill folk väl inte se?

(@wilper jublade när han hittade en manga med en 30-årig huvudperson.)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Det gäller ju att föräldrarna dör tidigt så man kan ärva deras Glory i unga år, och därför göra stordåd tidigt i livet.

Annars hade ju handlingen behövt handla om vuxna människor, och sådant vill folk väl inte se?

(@wilper jublade när han hittade en manga med en 30-årig huvudperson.)
Älskar när de har en gammal grizzled medlem i en manga med grått hår/cigar och erfarenhet… sedan får man en ålder och han är 3 år yngre än jag är…
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Ah, Observer är ett av mina topp 5 spel, alla kategorier 🙂
Måste nog medge efter mer tid med Observer att det inte är min kopp te. Lite för mycket theme ride och lite för lite spel för min smak. Men snyggt och välgjort, utan tvekan.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Helt ok serie , cyberpunk är ju inte nått som ligger mig varmt om hjärtat men heller inget jag tycker illa om .

Som sagt helt ok även om jag kanske inte tycker att det var kattens pyjamas
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Tror detta handlar mest om vad en läser in i “cyberpunk”. Jag gillar hur CP’77 förhåller sig till genre och tema otroligt mycket. Det är mer subtilt än digitala spel generellt är, och mycket mer personligt. Alldeles för ofta blir cyberpunk en estetik mer än en genre—särskilt i spel.
Detta var en orsak att vi ville distansiera oss från mycket av de estetiska klyschorna i Neotech, och tex bad tecknarna undvika kablar och krom (med blandat resultat tyvärr, det var stundtals otroligt svårt att få dem att förstå att vi inte ville ha Ghosts in the Shell) - vi ville ta vara på och utveckla -känslan- i genren, och som del i det kände vi att vi behövde andra estetiska förebilder.
 
Last edited:

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Detta var en orsak att vi ville distansiera oss från mycket av de estetiska klyschorna i Neotech, och tex bad tecknarna undvika kablar och krom (med blandat resultat tyvärr, det var stundtals otroligt svårt att få dem att förstå att vi inte ville ha Ghosts in the Shell) - vi ville ta vara på och utveckla -känslan- i genren, och som del i det kände vi att vi behövde andra estetiska förebilder.
Det märks helt klart på bilderna och på en del av teknologierna som figurerar. Mycket cyberpunk envisas ju med coaxialkablar och andra fasta linor trots att vår moderna tid är trådlös och vår nära framtid sannolikt kommer vara ännu trådlösare.

Dock kände jag att spelledarsektionen försökte behålla en fot i klyschorna genom att inte committa till någonting, utan snarare säga att ni väl kan göra lite som ni vill och sen ge några lösa tips. Tror det är helt rätt för en produkt som Neotech, men en gnällig rollspelssamlare som jag vill veta vad Spel B kan erbjuda som Spel A inte redan erbjuder. :)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det märks helt klart på bilderna och på en del av teknologierna som figurerar. Mycket cyberpunk envisas ju med coaxialkablar och andra fasta linor trots att vår moderna tid är trådlös och vår nära framtid sannolikt kommer vara ännu trådlösare.

Dock kände jag att spelledarsektionen försökte behålla en fot i klyschorna genom att inte committa till någonting, utan snarare säga att ni väl kan göra lite som ni vill och sen ge några lösa tips. Tror det är helt rätt för en produkt som Neotech, men en gnällig rollspelssamlare som jag vill veta vad Spel B kan erbjuda som Spel A inte redan erbjuder. :)
Jo, vi eftersträvade ju ett Big Game med extrem flexibilitet för olika spelstilar, men vi kunde samtidigt ha slipat mer på spelledarsektionen och den är definitivt något vi försöker tajta upp till den engelska utgåvan av spelet.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Bör man se den på japanska, eller går det bra att köra en dubbad version när det är manga?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Jag tycker att det som spelstilen i Neotech Edge kan erbjuda som inte finns i så många andra cyberpunkspel är en väldigt speciell mörk humor utefter premissen att vi tar alla grejer i vårt samhälle som är galna och skruvar upp dem till 11. Detta tycker jag förmedlas rätt bra i grundreglerna men kanske ännu bättre i de kortare äventyren som släppts. Det kanske dock saknas verktyg i grundboken kring hur man praktiskt kan spela den mörka humorn och där kanske tips om andra spelstilar förvirrar, jag vet inte?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Bör man se den på japanska, eller går det bra att köra en dubbad version när det är manga?
Jag gillar de japanska rösterna, men har inte kollat in några andra dubbningar så jag vet inte. Generellt tycker jag att japanska språket passar väldigt väl till de lite överdrivna gesterna i anime och tycker det blir konstigt på andra språk.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Bör man se den på japanska, eller går det bra att köra en dubbad version när det är manga?
Det beror sig på hur hög tolerans du har för anime-japanska, hur skall jag nu förklara anime-japanska hmmm 🤔.det är bla ett visst sätt karaktärer har att prata på och hur visa röster låter osv . Det låter som en överdriven form japanska som för mig blir löjlig
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,781
Jag såg den på engelska, kanske främst för att jag hade spelat spelet innan; det kändes fel att folk inte snackade engelska som de gör i spelet.

(Kanske också för att man kan släppa blicken ibland och ändå hänga med när det är engelska 😬 )
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Som nämnt så kollade jag serien på brasiliansk portugisiska. Kände att språket passade stilen bäst. Ungerska kom på andraplats.
 
Top