Cyberpunk: Edgerunners

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Fler som velat spela efter TV-serien. Det är ett sjukt bra open world-spel. Sköna sidouppdrag och många olika sätt att lösa problemen på, även med samma build. Har man tröttnat på ena kan man alltid köra ett annat tillvägagångssätt. Själv njöt jag ibland bara av att gå/köra omkring på stadens gator.

 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Fler som velat spela efter TV-serien. Det är ett sjukt bra open world-spel. Sköna sidouppdrag och många olika sätt att lösa problemen på, även med samma build. Har man tröttnat på ena kan man alltid köra ett annat tillvägagångssätt. Själv njöt jag ibland bara av att gå/köra omkring på stadens gator.
Jag borde ta mig an spelet igen! Det är inte på långa vägar det bästa cybberpunk-spel jag spelat, men det har några riktigt bra grejer!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Jag borde ta mig an spelet igen! Det är inte på långa vägar det bästa cybberpunk-spel jag spelat, men det har några riktigt bra grejer!
Nya jättestora patchen gör det faktiskt bättre!
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Jag köpte datorspelet efter att ha sett tre avsnitt!
Eftersom vi är i Kulturforumet så tillåter jag mig att sväva lite vid sidan av ämnet.

Ja, Edgerunneranimen (som jag sett typ halva av) hade varit en fantastisk bas för ett dataspel.

Min första kontakt med Wil Wheaton var genom Big Bang Theory där han spelar skurken och rövhålet Wil Wheaton med sådan bravur att jag bara ser hans rollfigur i allt han gör efteråt. Och tydligen är konsensus i övrigt att Wil är en helyllekille.

Keanu Reeves spelar i Cyberpunk 2077 en skurk och ett rövhål, som står för alla de dåliga bitarna av Cyberpunk 2077, som i övrigt är rätt trevligt. Jag trivdes bra med sidouppdragen, men mainplot var så urk att jag valde självmordsslutet i första genomspelningen för att inte ge Keanu/Johnny en tum. Och nu ser jag ekon av den rollen i allt annat som Keanu gör. :-(

Men spelmotorn är dräglig, grafiken funkar. Det hade varit kul om de bara gjorde fler berättelser med andra figurer på den befintliga basen. Ett Edgerunnersspel hade varit fantastiskt kul
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Najs! Finns den patchen på PS4 också?
Oh, vet inte… Jag har bara spelat det efter att någon annan patchat upp det och då var det mycket bättre med trafiken och liknande buggar.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Det är inte på långa vägar det bästa cybberpunk-spel jag spelat, men det har några riktigt bra grejer!
Tror detta handlar mest om vad en läser in i “cyberpunk”. Jag gillar hur CP’77 förhåller sig till genre och tema otroligt mycket. Det är mer subtilt än digitala spel generellt är, och mycket mer personligt. Alldeles för ofta blir cyberpunk en estetik mer än en genre—särskilt i spel. Eller någon sorts modern idé om kamp mot systemet. Knappast något du ser röken av i Neuromancer, eller Hardwired (som inspirerat rollspelet mycket).

Så väldigt nyfiken på en utveckling av din åsikt helt enkelt! Befarar att jag inte kommer hålla med. :D
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Tror detta handlar mest om vad en läser in i “cyberpunk”. Jag gillar hur CP’77 förhåller sig till genre och tema otroligt mycket. Det är mer subtilt än digitala spel generellt är, och mycket mer personligt. Alldeles för ofta blir cyberpunk en estetik mer än en genre—särskilt i spel. Eller någon sorts modern idé om kamp mot systemet. Knappast något du ser röken av i Neuromancer, eller Hardwired (som inspirerat rollspelet mycket).

Så väldigt nyfiken på en utveckling av din åsikt helt enkelt! Befarar att jag inte kommer hålla med. :D
Jag märker nu att man formulering var lite olycklig då det verkar som att jag utgår ifrån tematiken när jag säger att det finns bättre cyberpunk-spel, men det handlar om rent personliga preferenser. Det finns helt enkelt andra spel inom genren cyberpunk som jag tycker bättre om. Vissa kanske lite på grund av tematik, men mest på grund av personliga preferenser 🙂 Och med det sagt så tycker jag inte att C77 är dåligt, jag gillar det spelet 🙂
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Självklart! Men vilka och varför?
Observer på grund av dess miljöer, nihilism och detaljrikedom. Cloudpunk på grund av dess stämning, värme och meditativa upplägg. Neocab på grund av dess story och 7th Sector på grund av dess minimalism. Sen måste jag säga att jag inte är särskilt förtjust i open world-spel, så mycket beror nog på det.

När jag kommit längre i C77 skulle jag gärna vilja skriva en lång recension av spelet för det finns mycket intressant att tala om där.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
@entomophobiac Av ren nyfikenhet, har du spelat något av spelen jag nämnde (Observer, Cloudpunk, Neocab, 7th Sector). Vad tyckte du om dem? Hur stod de sig mot C77 tyckte du? 🙂
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Av ren nyfikenhet, har du spelat något av spelen jag nämnde (Observer, Cloudpunk, Neocab, 7th Sector). Vad tyckte du om dem? Hur stod de sig mot C77 tyckte du?
Jag har bara spelat Observer av dem. Fastnade inte riktigt för det, men borde nog ge det en chans till. Har mest varit andra genrer som spelats senaste tiden. :)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Jag har bara spelat Observer av dem. Fastnade inte riktigt för det, men borde nog ge det en chans till. Har mest varit andra genrer som spelats senaste tiden. :)
Ah, Observer är ett av mina topp 5 spel, alla kategorier 🙂
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Haha, jag vill knappt veta vilka krav du har på grafik om CP77s dito bara "funkar" :D
Jag har en dator som jag måste akta så att inte Indiana Jones kommer och knycker till ett museeum. Och på den funkar grafiken, det är tillräckligt bra för att jag inte skall känna att de måste komma ut med ett nytt spel för att lyfta grafikmotorn. De kan fortsätta rakt av och bara göra nya stories på samma motor, kanske till och med med samma grafiska byggklossar. Och jag hade varit nöjd.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Andra avsnittet nu. En för mig ovanlig reaktion ... jag känner mig gammal. Jag känner att det är fantastiskt bra, dialogen är tung och pepprad med slang från Cyberpunk-världen, och jag känner att jag aldrig skulle klara att få till något liknande.

Samma jag känner med CY_BORG, det är för coolt för att jag ska få vara med!

:(

Läge att bevisa för mig själv att jag har fel och att en gammal hund fortfarande kan göra fräscha tricks!

:D

EDIT: Sen kommer jag inte ifrån att introstinget låter som introt till "Jag kommer" med Veronica Maggio. Asbra visserligen ... :D
 
Top