Nekromanti Cyberpunk 2020 vs. Neotech

nexussix

Warrior
Joined
23 Aug 2001
Messages
260
Location
Stockholm
Jag har ett litet dilemma, ska jag satsa på Neotech eller Cyberpunk?
Bakgrund:
Efter en tids uppehåll med allt rollspelande ville jag ta upp denna ädla hobby igen. Jag gillar Cyberpunkstilen, Gibson, Bladerunner o.s.v. Därför var det givet att jag skulle börja spelleda ett sådant spel. Eftersom Cyberpunk 2020 verkade ligga nere hos tillverkaren föll mitt val på Neotech. Min första reaktion efter att köpt Neotech var mycket positiv, reglerna är enligt mig mycket bra, så även karaktärsgenereringen. Men efter ett tag började en orolig känsla infinna sig. Hur ser Neotech världen egentligen ut? Jag insåg snart att världsbeskrivningen till Neotech är mycket tunn och att Neogames satsar mycket mer på coola vapenbeskrivningar än att beskriva världen. O.k, de får göra hur de vill och istället för att gnälla så bestämde jag mig för att snickra ihop en egen värld, främst baserad på Neuromancer och Bladerunner. Under det arbetet, som fortfarande pågår, har jag köpt in en hel del Cyberpunk 2020 material, exempelvis kompendier om USA, Media, Solos och Rymden. Alla dessa kompendium har varit mycket bra och ger en ordentlig bild av världen. Resultatet blir att jag och min grupp nu spelar Cyberpunk 2020 men med reglerna från Neotech! Best of both worlds eller bara onödigt komplicerat?
Min fråga är alltså om jag bör införskaffa Cyberpunk-regelboken och lägga ner Neotech helt för att göra spelandet enklare eller om Neotech reglerna är så pass mycket bättre än Cyberpunkreglerna så att de är värda att behålla? Finns det någon med erfarenheter från både Cyberpunk 2020 och Neotech som kan svara på denna fråga? Nu verkar det dessutom som om det är på gång med ytterligare en version av Cyberpunk, vilket gör saken ännu mer komplicerad.
Vad tycker ni, Cyberpunk 2020 eller Neotech?
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Hmm. Kluriger fråga.

Jag skulle dock villa puffa lite för att Cyberpunk skall återuppstå, denna gång a la d20. Kan vara värt ett ögonkast kanske?


Storuggla, tärningsprofet
 

tobzombie_UBBT

Veteran
Joined
1 Aug 2001
Messages
58
Location
växjö; sveriges metropol och smålands juvel
jag tycker du har gjort ett bra val att bygga på den fattiga neotech världen och jag ser verkligen inget problem i det. jag själv har försökt ett få mina neotech kampanjer att likna bladerunner mer iställer för att ängna mej åt vapenonani (fast man måste väll erkänna att det är lite tufft med massa bilder på vapen). den sorgliga känslan är att jag tycker att neotech ger en känsla alldeles för nära nuet, speciellt layouten och bilderna i boken. cyberpunk för mej är smutsigt, skyskraper, neonljus och små puffror, så jag får väll citera nån inne på neotech forumet: "vart tog mitt neotech vägen?". även ifall jag inte klagar för mkt på cyberpunk 2020 s regler så är det väll absolut inget fel på att köra nån crossover. och måtte det aldrig komma ut ett skräpigt d20 system som förstör spelet totalt. isf är det gamla tusen gånger bättre.
 

Mr Gadsby

Veteran
Joined
11 Oct 2000
Messages
84
Location
Stockholm
Jag har samma problem som du och har faktiskt gjort precis samma sak, tjackat Cyberpunk-böcker som komplement. Vilket ledde vidare till att jag gjorde lite efterforskningar om själva spelet, framförallt tredje upplagan.
Det är säkert (barring acts of God) att v3 kommer. Lisa Pondsmith, chef på RTG, har sagt allra tidigast juni. Värt att notera är dock att v3 bygger vidare på v2, bokstavligt talat. Den utspelar sig circa 20 år senare och världen ser då helt annorlunda ut. Inte alls den cyberpunkvärld vi lärde känna på åttiotalet. Så om det är det du vill ha så finns det ingen anledning att inte köpa Cyberpunk 2020 som finns ute nu.

Mera punk, mindre militär
/Mr G
 

nexussix

Warrior
Joined
23 Aug 2001
Messages
260
Location
Stockholm
Hoppas verkligen att Cyberpunk V.3 inte bygger på Cybergeneration! För er som inte vet så spelar man i Cybergeneration barn som blivit genetiskt/biologiskt muterade.
 

Mr Gadsby

Veteran
Joined
11 Oct 2000
Messages
84
Location
Stockholm
Cyberpunk v3

Så det är vad Cyber Generation är! Jag har undrat över det. Svaret är dock nej, det ska bygga på grundboken Cyberpunk 2020.
Har för övrigt också hört att GURPS Cyberpunk ska vara en mycket bra bok, framförallt gällandes netrunnuning. Vet flera som har köpt den enbart som sourcebook till diverse andra cyberpunkrollspel.

Four year life span. Hur länge har du varit igång?
/Mr G
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Cyberpunk v3

GURPS Cyberpunk? Var det inte den som gjorde så att Steve Jackson Games kontor fick besök av federala agenter som bar iväg deras datorer? Jag har för mig det i alla fall.


Storuggla, har sett en kazoo
 

Mr Gadsby

Veteran
Joined
11 Oct 2000
Messages
84
Location
Stockholm
Re: Cyberpunk v3

Det stämmer. När de gjorde research om netrunning så snackade de med en hel del hackers som fanns i diverse myndigheters rullor för olika databrott. Boken var till och med så välskriven att det tog ett bra tag för farbror polisen att haja att det faktist var ett spel det handlade om och inte en handbok i hacking. Så bra ska det nog vara /images/icons/wink.gif

/Mr G
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Kör på Cyberpunk 2020

Oavsett om det kommer en Cyberpunk 3, så anser jag jag att Cyberpunk 2020 är väldigt bra, roligt och med bra regler. Ett av mina absoluta favoritspel, nånsin. Kör på det!

MVH

Magnus
 

kazon

Veteran
Joined
6 Mar 2002
Messages
35
<hr>
Hur ser Neotech världen egentligen ut?
<hr>
Böcker om hur världen ser ut är på väg från NEOGAMES bland annat Neotech Euro (En bok om Europa i Neo... tiden)och Neotech metropolis (en bok om hur de största städerna ser ut).
Om du inte vill lägga ut pengar eller inte orkar vänta till böckerna släpps, så skapa din egna bild, hör med dina spelare om hur "deras" Neo värld ser ut, kanske får du en bra egen bild om Neo världen! Om du saknar ideer kolla på en bra Science fiction film eller hör runt lite, men min bild av Neo är en blandning mellan TV4 serien Dark Angel och Filmen Jhonny Mnemoic eller va fan den heter! Och mitt sissta råd om du verkligen älskar cyberpunk hör runt efter folk som spelar det och be dom berätta om det!
 

nexussix

Warrior
Joined
23 Aug 2001
Messages
260
Location
Stockholm
Tack för tipsen Kazon. Men jag vill nog inte vänta på Neogames böcker, det kan nog dröja ett tag innan de får ut lika mycket som finns till Cyberpunk. Dessutom är Cyberpunkböckernas illustrationer mycket bättre på att skapa bra stämning än vad fotografierna i Neogames böcker är. Personligen har jag inget emot fotografierna, men mina spelare började skratta första gången de tittade i regelboken och det dödar stämningen ganska omgående. Neogames får gärna överbevisa mig genom att släppa en massa bra böcker med världsbeskrivningar, men som sagt, det lär nog dröja.
 

vinterdraken

Veteran
Joined
26 Oct 2001
Messages
90
Location
Arvika, Värmland
jaru, för att vara lite nedrig ( i alla fall enligt vissa) måste jag säga att Shadowrun är extremt mycke bättre än båda, faktiskt BÄST! Och bökerna till shadowrun är också extremt roliga att läsa och innehåler mega mycke info och det finns en enorm spelvärld.
Just nu håller jag på att försöka införskaffa nästan alla böcker till shadowrun, som inte utdaterade regel expansioner som rigger2, grimore eller Virtaul Realitys 2(men deras nya Rigger3,MitS och Matrix har/ska jag köpt/köpa. Känns kul att ha en enorm del av världen (nästan hela Nordamerica, stor del av syd, australien samt centrala europa, lite ryssland och småsaker)
humm....kom av mig lite där men jag tror ni fatta ideén i alla fall!
Eran Shadowrun "fanatiker" Vinterdraken! /images/icons/dragon.gif/images/icons/dragon.gif/images/icons/dragon.gif
 

Mr Gadsby

Veteran
Joined
11 Oct 2000
Messages
84
Location
Stockholm
Skrattande poliser

mina spelare började skratta första gången de tittade i regelboken och det dödar stämningen ganska omgående.

Hi hi! Exakt samma sak hände mig faktiskt.

G
 

kazon

Veteran
Joined
6 Mar 2002
Messages
35
Varsegod!
Jag tycker att fotografierna skapar en stämmning om att det är äkta och det är jäkligt grymmt....
Ja om dom börjar skratta så nersätter det stämmningen väldigt mycket och stämmningen när man spelar är jäkligt viktig! Det kommer nog ta ett tag innan böckerna kommer men resultatet kan antingen förhoppningsvis vara värt väntan eller inte.....
Men om du känner att du älskar cyberpunk kör på det!!
Rollspel handlar ju ändå om att ha roligt!!!!!
 
Top