Nekromanti Cybernetik och Psykos

Rage

Veteran
Joined
7 Feb 2001
Messages
64
Location
Borlänge
Varför får man psykos när man har cybernetik?
Är det bara för att begränsa så att inte RP:an har för mycket cybernetik?
Jag tycker det finns bättre sätt att begränsa cybernetiken i sådana fall.

Själv har jag en insulinpump samt linser men känner inte att jag fått ett psykokryss för det. (i och för sig är det väldigt lite cybertek, men ändå).
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Men vem har sagt att du vet om de psykos kryss du får? Man märker det inte förrän första gången du får en psykos! :gremwink:

/Honken
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,953
Location
Knivsta
Jag vill inte låta besserwissrig, och det här är kanske fel läge att skriva sitt första inlägg i det här forumet, men ville bara påpeka en sak:

En av psykosens egenskaper är att den drabbade inte har någon sjukdomsinsyn, han är alltså inte medveten om att han är sjuk. Motsvarande men med sjukdomsinsyn kallas neuros, vilket alltså av den anledningen är enklare att behandla. Det är ett komplext ämne, och den här modellen är kanske lite väl enkel, men det är en bra riktlinje.

Med andra ord så kan den gode Rage redan nu vara drabbad av en psykos. Jag får också se upp, linser är inte att leka med. :gremwink:
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Om jag får komma med en gissning så har du delvis rätt. Cyberpsykosen är till för att kontrollera användningen av cybernetik. Visserligen tvivlar jag inte på att cybernetik skulle kunna göra en människa svårt mentalt störd under "rätt" förhållanden, men jag tror inte det minsta på den automatiska kopplingen mellan cybernetik och mentala problem. Det är på inget sätt en nödvändighet.

Jag skulle snarare påstå att de som väljer att operera in massor av cybertech redan mår mentalt dåligt. Cybertech riskerar att bli ett sätt att komma över dåligt självförtroende: med ett förstärkt kranium och slashers kan man plötsligt känna sig mkt bättre till mods.

/RD
 

fusk

Warrior
Joined
5 May 2003
Messages
233
Location
Alingsås
"Varför får man psykos när man har cybernetik?
Är det bara för att begränsa så att inte RP:an har för mycket cybernetik?"

Jo, det är nog mest för att begränsa... :gremsmile:
Men sedan så får man psykos för att normen är att inte ha cybertech, du blir utstött ur samhället om du har det. Normen är att cybertech är skit som gör folk galna. Varför är det så då? Kanske folk ser med avundsjuka på de som har råd med cybertech?
:gremconfused:
 

MovinGalt

Warrior
Joined
21 Oct 2002
Messages
372
Location
Stockholm
Grymt mycket [OT]

Bara en snabb fråga angående cybertech.

Om man hamnar i fängelse, skruvar de då av/tar loss cybertechen, eller "disablar" de den på något sätt?

För att återgå till ämnet:
Om man amputerar sitt ben och sätter dit ett metalldito istället, tror jag att det kan tära ganska bra på skallen. Tänk folk som blivit av med benen, klart att man blir lite smågalen. Sen att montera dit icke-biologiska delar är ju en skräckupplevelse värre än Sibylla.

/MovinGalt
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Re: Grymt mycket [OT]

Jag skulle kunna tänka mig att de på något sätter dit någon mojäng som begränsar utnyttjandet av delen. Skulle delen vara olaglig är det kanske inte omöjligt att man belsagtar den... Det vill säga den karaktären blir enbent, och kanske måste fixa ersättning då han kommer ut.

/Honken
 

Skarek

Veteran
Joined
20 Feb 2004
Messages
30
Location
Linköping
Re: Grymt mycket [OT]

Olaglig cyber som man ertappa med borde ju förstöras av myndigheterna. Hamnar man i fängelse och har laglig och icke "farlig" cyber så borde man få ha kvar den. Dock måste ju SL överväga hur realistiskt det är att det accepteras i fängelsen. Har man t.ex. Slashers så borde de ju sabbas eller tas bort i fängelse. Eller i alla fall borde man få nån form av stålhandske som gör att man inte akn fälla ut dem.

Hur som så är nog fångvaktare och myndigheterna rätt negativt inställda till cybernetiskt modifierade brottslingar.

Man borde bli lite kaiko av cyberteknik. Hur som så oppererasde in med ganska avancerade operationer och det är alltid en risk. Tror det är en ganska påfrestande sak att göra. Man mekar om något biologiskt som fungerar till något som komemr göra ont och ara obekvämt i början. man utsätter ju sig för en ganska stor risk varje gång man gör en onödig operation. (riken finns ju ädr även om kirurgin säkerligen blivit ännu säkrare än idag).
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Grymt mycket [OT]

All laglig cybernetik skall uppfylla åtminstone dessa två krav enligt Interpol:
1) Spårbar. Skall innehålla uppgifter om tillverkare och ägare, avläsbara på avstånd med en radiotagsavläsare.
2) Möjlig att deaktivera. För att möjliggöra säkra flygtransporter, bland annat, finns krav på att all cybernetik skall kunna deaktiveras på ett enkelt sätt, d.v.s. vanligtvis utan någon form av operation. Detta löses genom att man plockar ut ett identifieringschips som krävs för att implantatet skall funka, genom att man plockar ut en vital del av implantatet eller genom att man skickar en särskild deaktiveringskod till implantatet.

All cybertech måste dock inte deaktiveras, eftersom en hel del implantat är helt ofarliga. Men precis som man inte får ha nagelsaxar på flyg måste man deaktivera saker som verktygshänder och andra mer oskyldiga implantat.

Det finns dock gott om cybertech som inte upfyller de listade kraven, exempelvis en del militär cybertech, olagligt tillverkad cybertech, "gatumoddad" cybertech eller mycket av den cybertech man kan köpa hos ripperdocs. Denna typ av cybertech kan dock inte medföras på flygplan och många andra transportmedel och tillåts inte heller in i säkrade byggnader (vilket är rätt många, publika byggnader) och inte heller i fängelse. Deaktivering av denna typ av cybertech brukar göras med demontering som helt stänger av implantatet. Även om implantatet skulle vara ofarligt ses det inte med blida ögon att det inte uppfyller kraven; man kan alltid modda om "ofarlig" cybertech till livsfarlig cybertech.

/RipperDoc - åtminstone ser jag det så...
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Man får det för att NeoTech är ett spel i CyberPunk genren, som baseras på diverse böcker från 80-talet.
Teknologin är ond mannen, den gör dåliga saker med dig.
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
Cybertech riskerar att bli ett sätt att komma över dåligt självförtroende: med ett förstärkt kranium och slashers kan man plötsligt känna sig mkt bättre till mods.

Plastikkirurgi är ett sätt att komma över dåligt självförtroende: med en snyggare näsa och fettsugning kan man plötsligt känna sig mkt bättre till mods.

Ger plastikkirurgi psykos-poäng? :gremtongue:

Enda anledningen till att cybertech ger psykos är för att cyberpunk-litteratur förutsåg att det skulle bli så. Sedan att alla andra, tidigare rollspel i samma genre också har drattat dit kanske bidrog en smula också. Jag tycker mig se ganska sanslösa likheter mellan mutant 2080 och neotech-böckerna på sina håll.. Fast det var på 80-talet, och på den tiden då folk inte hade en aning om hur datorer och sådant skulle utveckla sig alls. Hyst ner i papperskorgen, om jag får be =)!

I en värld där ceribralinterface finns att köpa för lika mycket pengar som en halv skruttbil, så borde det snarare vara som så att cybertech finns överallt.. Nu gör det ju inte det enligt neotech-boken, men.. Hyst ner i papperskorgen på den detaljen röstar jag för! Teknologin har ju snarare fört oss samman än gjort oss mer alienerade. Mobiltelefoner är ett väldigt bra exempel på teknologi som ökar vårat sociala liv på ett kul sätt. Folk kanske tycker att det är lite osocialt att prata i mobiltelefon, eller knappra på internet, men egentligen är det inte alls det. Det är lika osocialt att prata i mobilen som det är att låsa in sig i en skrubb och rollspela konstiga futuristiska rollspel..
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Jag tycker mig se ganska sanslösa likheter mellan mutant 2080 och neotech-böckerna på sina håll
När vi nämner det här så skulle en titt i Cyberpunk 2020 vara en idé. Förvånansvärt mycket i NeoTech återfinns även i detta spel från någon gång på 80-talet.
 

StandAloneSteve

Veteran
Joined
6 Apr 2004
Messages
15
Att få psykos för cybernetiska implantat är enbart rubbat. Jag hade personligen omvandlat min kropp och feta röv till en highperformance konstruktion i metal och kompositplast vilken dag som helst. Den som säger att man får extra mycket psykos om man mister ett ben och DESSUTOM ersätter det med ett cyberntiskt implantat förtjänar en enkel till månen. Jag har aldrig sett någon handikapad som skrikit i fasa åt att de rullar runt på ett par gummihjul som rör sig när de pekar i en spak.Argumentet att man blir alienerad av att man driver bort från mänskligheten är smått fundamental religöst och helt ovidkommande för en frisk människa med fötterna på jorden som inser att det neurala nätverket utgör jaget. Gällande cybernetiska implantat så finns det redan idag nervsplitbaserade hand proteser (prototyper) som kommunicerar med trådlöstnätverk genom en senser som placeras i armstumpen och gör att användaren kan både skicka och ta emot singnaler och styra handen och känna tryck. Detta ger dom inga mentala men utan gangnar dom i deras vardag och dämpar dessutom de sk fantomsmärtorna som kan komma i förlorade kroppsdelar. Att man skulle få psykos av att vara för länge i cyberrymden eller ha kewla displays i synfältet är också rubbat. Som ett exempel så byggde jag en hjälm av en kartong i vilken jag fäste en svart duk över min datormonitor för att stänga ute solens ljus en sommar. Då jag är en Live by the screen - die by the screen type of guy så levde jag där under i veckor och tro det eller ej jag hade inga som helst psykiska men eller nedsatt kontakt med verkligheten. Cyberpsykos är löjligt och om ni vill ha en realistisk hållning till spelet så ska ni dumpa det i alla fall för alla icke religösa rollpersoner. Det är ett påhitt av skära sig i armen gothare och saknar reel grund.

Vidare så är teknologin inte ond på något sätt, endast användaren kan anses ond. Alla som tror att teknologin av sig själv är ond borde vandra ut i naturen utan kläder eller ens det enklaste träspjut och se hur kul det är att äta bark och bär och sova under granar när vintern kommer krypande. Ställ detta i kontrast med att kasta in en gorbys i micron och slå på burken och screena en skön film.
 

keraii

Veteran
Joined
18 Feb 2004
Messages
64
Location
San Francisco, CA
Som ett exempel så byggde jag en hjälm av en kartong i vilken jag fäste en svart duk över min datormonitor för att stänga ute solens ljus en sommar. Då jag är en Live by the screen - die by the screen type of guy så levde jag där under i veckor och tro det eller ej jag hade inga som helst psykiska men eller nedsatt kontakt med verkligheten.
Inga psykiska men?

Men följande är förståss HELT normalt?
Jag hade personligen omvandlat min kropp och feta röv till en highperformance konstruktion i metal och kompositplast vilken dag som helst.
OK, whatever, dude.
 

StandAloneSteve

Veteran
Joined
6 Apr 2004
Messages
15
Det är du som har en skev verklighetsuppfattning om du antar att man automatiskt blir psykotisk av att bryta mot normer. Du borde inse att rollspel i sig är ett bevis på detta: hur normalt är det att sitta 5 pers i ett rum klockan 4 på natten och surpla koffein medans man garvar åt hur pirjo den finske traktordrivern hög på herion misstar en Mc'donaldsresturang för nattklubben där deras måltavla befinner sig och rammar denna med sin traktor medans den serbiska säkerhetsagenten bakar tunnbröd i sitt stormkök på samma resturangs toalett och dylikt.
 
Top