Nekromanti cyber-ben/-arm

Deminus

Veteran
Joined
15 Jun 2000
Messages
95
Location
Umeå
I reglerna så står det att en cybernetiks del normalt går sönder efter en extraskada vilket gör dom ganska så sårbara jämfört med ett av kött och blod.

Så vid en strid så improviserade vi följande enkla system som fungerade hyfsat bra.

Vid en träff i ett cybernetiks kroppsdel (som orsakar skada)så ska man slå över antal extraskador man har sedan tidigare (på den kroppsdelen) + denna skots antal extraskador för att inte kroppsdelen ska bli obrukbar.

En Erik blir träffad i sitt cyberben av en kula som gör 11 i skada (en extraskada efter rustning) han ska nu slå 2 eller uppåt för att benet fortfarande ska kunna användas (slår 3 och kan fortfarande ta sig där ifrån)
Nästa Sr så träffas han av ännu en kula i samma ben som gör 25 i skada (2 extraskada efter rustning) och han ska nu slå 4 eller upp för att benet inte ska gå sönder.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Cybernetik och strid.

Det är därför alla personer som har cybernetiska proteser och ämnar att slåss med dom, jämt sätter in skyddspansar under huden för sin cybernetik, och sen på det har vanligt kroppspansar. Då så blir det svårt att att skada kroppsdelen.

Å andra sidan. Om du får en 2 kulor i benet, 1 för 11 skadeverkan och 1 för 25 i skadeverkan så kommer man fa-an inte kunna stå på ett ben av kött och blod heller.

För delen med den cybernetiska kroppsdelen gentemot den köttiga är att när man tagit så mycket stryk att kroppsdelen faktiskt är paj, så gör inte cybernetiken ont, den köttiga kroppsdelen skickar såna där smärtsignaler rakt upp i känselcentrum.
Inte särskilt uppskattat i en vild eldstrid....
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,042
Location
Göteborg
Du nämner flera gånger att man ska slå under det antal extraskador man fått i implantatet, t.ex 2 och 4.

Jag undrar nu: Med vad? Hur många T6? En eller flera?
 

Deminus

Veteran
Joined
15 Jun 2000
Messages
95
Location
Umeå
Re: Cybernetik och strid.

Det är därför alla personer som har cybernetiska proteser och ämnar att slåss med dom, jämt sätter in skyddspansar under huden för sin cybernetik, och sen på det har vanligt kroppspansar. Då så blir det svårt att att skada kroppsdelen.

Och desamma gör dom som har riktiga ben & armar, men cybernetiska går sönder efter en enda extraskada det enda som ett riktigt ben har att frukta är artärblödning som i och för sig kan vara riktigt ruskigt att få men inte lika allvarligt som att kroppsdelen blir fullständigt värdelös till dess att den bytes ut.

Å andra sidan. Om du får en 2 kulor i benet, 1 för 11 skadeverkan och 1 för 25 i skadeverkan så kommer man fa-an inte kunna stå på ett ben av kött och blod heller.

Verkligt så skulle jag säga nej, det skulle man inte! Men spel tekniskt jo för i värsta fall (förutom artärblödning) så skulle man få 12 T 23 S 4 B 2slag mot tål med ob2T6 och en med ob1T6

Det blir för en person med normal kroppsbyggnad 1obT6 mot dödsslaget och visserligen 4obT6 på chockslaget (reduceras till ob2T6 om personen går på någon smärtstillande medel (intern injektor )) och under förut sättning att man klarar chockslaget så kan man fortfarande gå och springa.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: Cybernetik och strid.

Verkligt så skulle jag säga nej, det skulle man inte! Men spel tekniskt jo för i värsta fall (förutom artärblödning) så skulle man få 12 T 23 S 4 B 2slag mot tål med ob2T6 och en med ob1T6

om en normal person (skadetåliget 6) får 23 i smärta i ena benet så får han/hon Ob3T6 svårare i alla manövrar och -3 i FÖR. Om man nu får två såna här trots allt ganska feta träffar i benet så lär man faktiskt falla till marken. Sen för att ställa sig upp till ståendes så krävs i normala fall Ob2T6 mot RÖR, hur lätt som helst. Men i det här fallet så har vi Ob3T6 i smärtmodifikation, vilket gör det hela till Ob5T6 mot RÖR för att ställa sig upp, helt klart j-vligt svårt.
 

Scream112

Veteran
Joined
3 Apr 2002
Messages
67
Location
Gbg
Re: Cybernetik och strid.

jag msåte fråga för e bara osäker själv... ok man kan få 12 T 23 S 4 B... nu te frågan... jag vet ju att T=trauma S=smärta vad är B lika med?? för för det finns ju BR också... vilket jag inte heller vet exagt vad det står för... har glömt... precis återupptagit N2 igen...
 

nomardiculdacar

Warrior
Joined
27 Aug 2001
Messages
298
Location
Stockholm
BR och B

B är väl, om jag inte tar miste, Blödningstakt ur såret. Om du har B4 (som du skriver upp i rutan för blödningstakt), då förlorar du 4 kryss (blod mäts visst i kryss i framtiden/images/icons/smile.gif) blod per minut. De kryssen skriver du upp i Blodförlust-rutan, där de ger modifikationer till ditt Döds- och Chockslag. BR är benens brytrisk. Siffran efter är så många obT6:or somm ska slås mot din styrka för att du ska lyckas (benet bryts inte).
 

Deminus

Veteran
Joined
15 Jun 2000
Messages
95
Location
Umeå
Re: Cybernetik och strid.

Det stämmer jo att det blir svårt att resa sig, nu är det något som jag glömde bort (mest p.g.a. att alla spelare jag har spelat med alltid köper smärt blockerare som sitt första cyber inplant )

Men hela poängen är fortfarande att jag tycker att en cyber kroppsdel skulle kunna tåla lite mer än en vanlig med läder klädsel (då läder ger skydd 0 mot skutvapen)
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: Cybernetik och strid.

Cybernetik är känslig liksom. Visst den gjord av metall, men den betänk också att den gjord av lättmetall, hur skulle det vara om man byter ut sin arm och den helt plötsligt blir flera kilo tyngre ?, nej såklart att det är en typ av lättmetall i cybernetik.
Desto lättare metallen är desto mindre stryktålig är den (generellt sett).
Dessutom så är en arm eller en hand väldigt komplexa saker, mycket som måste fungera samtidigt för att det ska gå ihop sig så att säga. Så eftersom det är en ganska komplex manick så är det inte särskilt svårt att sätta den ur funktion.

Men vad man inte tänker på är obeväpnad närstrid.
Om man blockar ett en spark från Tae-Kwon-Do-nissen Gurra som gör sina Ob2T6+3 i skada, då innebär blockeringen att du får denna skada i armen istället för i t.ex. huvet. Har man artificiella armar så kan det vara lite surt, eftersom dom inte tar lika mycket stryk som en vanlig arm. Men det går att åtgärda.
Alla med självbevarelsedrift bör skaffa sig pansarhud (SKY 5) + artificiell hud + skottsäker skjorta eller dyl. för att skydda sig själva.
Har man på sig detta så kommer troligtvis inte Tae-Kwon-Do-nissen Gurra att göra en extraskada på den blockerande armen.

jaja, summan av kardemumman är att Cybernetik i sig inte är särskilt stryktåligt. Det är inte designat för att ta sjuka mängder stryk, utan för att fungera som proteser. Men man kan då istället se till att bepansra sina kroppsdelar så att dom faktiskt kan ta mer stryk än normalt.
Sedan har jag svårt att tro att militär cybernetik nöjer sig med SKY 5 på sina armar och ben, dom fixar troligtvis till det så att dom har minst SKY 10 eller nåt.
 

Deminus

Veteran
Joined
15 Jun 2000
Messages
95
Location
Umeå
Re: Cybernetik och strid.

Jo det är ju sant att dom är meningen som proteser.
Får reservera gå sönder slagen till någon förbättrad strids variant (hum mummel hum) får tänka på något vettigt pris på en sådan (hum) och kanske svårighets ökning för högre vikt och sen och sen …………..

Jag får tacka för den här möjligheten att bolla lite idéer.

Bollplanket over and out
 

Tippis

Warrior
Joined
17 Oct 2001
Messages
356
Location
Uppsala (ina da Flogsta Ghetto)
SLs Hämnd!

<blockquote><hr>alla spelare jag har spelat med alltid köper smärt blockerare som sitt första cyber inplant<hr></blockquote>Då tycker jag att du ska lära dem det farliga med att ha smärtblockerare. Det är lite lurigare i N2 än i många andra spel, men det går: berätta inte för spelaren vad han får för skador, speciellt inte om de är stora! RPn har ju själv valt att inte ta emot kroppens signaler om att något är fel, så då får han leva med det. Säg bara att RPn är träffad, och slås omkull, men när spelaren undrar hur mycket han ska kryssa, säg helt enkelt "du vet inte", men tvinga honom fortfarande att slå chock/dödsslag... Det borde göra dem paranoida så det räcker /images/icons/wink.gif.
 
G

Guest

Guest
alltså...

smärtblockerare stänger inte av smärtan helt... den låter små smärt signaler å känsel signaler passera men större tar den bort... sedan så är det ju faktist så att även om man inte har en smärtblockerare så vet inte ens rollperson exakt hur skadad han är trots att spelare kan räkna ut chansen i %... om inte rollpersonen kan medecin dårå... änna.
 

Deminus

Veteran
Joined
15 Jun 2000
Messages
95
Location
Umeå
Re: SLs Hämnd!

Jo det är ett intressant alternativ som vi faktiskt har provat (inte som straff för SB utan för att höja stämningen), problemet var bara att det blev lite mer bokföring för SL och lite mindre för spelarna vilket gjorde att spelarna fick sitta och vänta lite mer på SL med följd av att det lätt blev lite sido snack .

Men det var ju förstås i början då reglerna gick lite trögt så man kanske skulle prova igen nu då man har lite mer vana
 

Tippis

Warrior
Joined
17 Oct 2001
Messages
356
Location
Uppsala (ina da Flogsta Ghetto)
Elak? Jag? Nääää! [OT/2]

Elak och elak. Det är mest att jag har lärt mig mycket av att under lång tid spelleda både PMK-spelare (powermunchkinkobold), svenssonspelare och friforms-grisodlarspelare i Shadowrun, som ju låter dig vara precis så übermensch eller untermensch som du vill. Egentligen var det samma spelare, men under olika perioder (och tro inte att PMK-perioden inte återkommer då och då /images/icons/wink.gif).

Man lär sig att se för och nackdelar med det mesta, och framför allt lär man sig komma ihåg att, oavsett vad de säger på TV så är Avancerat inte samma sak som Säkert, så ju konstigare saker man gör med sina cyberleksaker och ju mer avancerade de är, desto större risk är att något går åt skogen.
 

Tippis

Warrior
Joined
17 Oct 2001
Messages
356
Location
Uppsala (ina da Flogsta Ghetto)
Re: alltså...

<blockquote><hr>den låter små smärt signaler å känsel signaler passera men större tar den bort...<hr></blockquote>Jo jag vet - det är därför det är lite lurigare i N2 än i andra spel. Det är också därför det är viktigt att ge rollpersonen en rejäl smäll, så att smärtblockerarna drar igång för fullt. Jag skulle tro att en sisådär 2-3 rader med smärtkryss borde vara tillräckligt. Kommer alla dessa kryss på en gång, skulle jag som SL bestämma att den filtreras bort, eller dras ner till en lätt kliande känsla, och spelaren får aldrig reda på vad som egentligen hänt (om han nu inte tar sig tid att titta efter).
 
Top