"Cursed by acute sensibility in such matters"

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,061
Location
Stockholm
När man hittar på en ny värld är det massor som man inte kan ha med, utan man får välja det som är viktigt för berättelsen. För vissa i vissa sammanhang är det inte viktigt med klass, kön, osv, och för vissa är det viktigt. Jag tänker att det är lättare om man ser fantasin utifrån det istället för ”korrekthet”.
100%. Om du har 500 ord att fördela på världsbeskrivningen väljer du ju själv vilka 500 ord detta skall vara.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,232
Observera att mitt problem alltså inte är jämställda fantasyvärldar som koncept, utan att 99% av alla jämställda fantasyvärldar inte erbjuder tillfredställande förklaringar på hur det kan komma sig att de är jämställda, och inte låter det ha realistiska konsekvenser i världsbeskrivningen.
Reign har en spännande lösning för kvinnliga krigare. Det finns en allmän uppfattning (som är stark nog för att få psykosomatiska effekter) att män blir impotenta av att rida, så ska man ha kavalleri blir det till att ha kvinnor till det.

Överlag tycker jag att det är starkare just att ha samhällen som är jämställda men inte nivellerande på könsroller (som den huvudsakliga spelarkulturen i RuneQuest) än att det av obegriplig anledning inte finns några skillnader på förväntningar på könen. Särskilt om könsrollerna är oväntade, som att män i stormdyrkarkulturen anses vara mer impulsiva och ha sämre framförhållning än kvinnor.
 

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
354
Location
Södertälje/Uppsala
Spänning råder mellan kön, förtryck och uppdiktade världar. De flesta fantasyvärldar som skildrar jämställdhet brukar i regel inte vara utopiskt jämställda, helt befriade från sexism och könsgränser. Snarare är de vår egen tid speglad i sagan, med all dess egenheter vad gäller kön och genus. Jag tror att det var @Svarte Faraonen som någon gång påpekade att fantasy ofta skildrar en värld där kvinnor utan vidare kan klä sig i byxor, men sällan ser man kjolklädda män traska in i de sjabbiga syltor där äventyren har sin början.

När man låter bli att ha sexism i en spelvärld så fattar man ett tematiskt beslut: Äventyren som utspelar sig i den här världen kommer inte att behandla sexism, kvinnoförtryck eller dylika ämnen. Det spänningsfältet lyser med sin frånvaro; det finns inte mycket att utforska. Och det är fullgott. Alla sagovärldar behöver inte ha samma tematiska spännvidd. Är man eskapistiskt lagd kan det också vara skönt att undslippa såna ämnen när man vandrar på sagovärldens trolska stigar.

Väljer man att inkludera könsroller, sexism o dylikt har man öppnat för att utforska dessa ämnen i den framdrömda världen. Det bäddar för spänningar, konflikter och möjligheten att ge de skildrade samhällena ett socialt djup.

Man skall dock tänka efter, och arbeta kreativt även här. Att av ren vana efterbilda konservativa normer från industrins tid och vår egen, är ett rätt så nött och trist sätt att göra saker på. För min del har jag mycket litet intresse av att avhandla verkliga samhällsdebatter i sagans värld. Uppfinn hellre nåt nytt! Det finns ett sånt myller av möjligheter att utforska vad gäller kön: roller, överskridande, identiteter, normer, religion, samhällsfunktioner osv. Hur fungerar de olika aspekterna av kön, genus och samhälle ihop? Hur fungerar de inte ihop? Vilka spänningar uppstår inom systemet? Hur förstår man sig själv och andra människor utifrån normväsendet?

Många sidor och frågor går att rota i, vad gäller dessa ting. Men liksom allt annat i världssmide bör man fråga sig om man vill rota i det, innan man kastar in det i soppan.
 
Last edited:

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,679
Location
Eslöv
Krigföring, maktstrukturer och politik.

Min största beef som jag också lider av när jag kollar på film och tv: Jag klarar inte av envåldshärskare i medeltida miljöer som styr med järnhand - sådana avsätts snabbt av den lokala eliten. Den grymma envåldshärskaren måste förlita sig på ett nätverk av kontakter för strukturen ska fungera. Feodalsystem har liksom inte problem med korruption - systemet är korruption. Det är 100% kompiskontakter och en uppsjö diffusa lagar som rättfärdigar dina kompiskontakter. Om du sporadiskt börjar tortyravrätta högadeln för det är roligt för du är kung så kommer resten av högadeln avsätta dig, förr eller senare.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,061
Location
Stockholm
Jag kom nästan bara på pet peeves jag noterar i film, snarare än rollspel… men till slut hittade jag det som gör mig jobbig runt bordet!

Jag har börjat bli petig med det här med ”värdshus”, och föreslår ofta att vi spelare behöver sova ute i ladan eller låna någons säng, för att hotell-biten av värdshus, tavernor osv inte är så historisk vanlig.

Jag muttrar också om krut saknas i världar där mycket senare teknologi uppfunnits, och det ändå finns typ armborst eller farliga eldbollar tillgängliga. Som japannörd ser jag gärna lite flintlås strösslade runt i världen. Tål man en bajonett i systemet kan man lika gärna tåla ett pistolskott.
 
Top