Nekromanti 'cure serious wounds' på skråman

Frank_UBBT

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
97
Location
Kallhäll, Järfälla
Det där med hitpoints. Höga hitpoints innebär rollfigurens förmåga att förvandla farliga skador till mindre farliga skador.

15 hp i skada på en lvl 1 fighter kan innebära ett stort fult sår som punkterar lungan och gör honom döende.
Medan samma skada (15 hp) på en lv 18 fighter innebär en skråma som på naturlig väg läker inom loppet av ett dygn.

Dessa förhållanden kör vi med i vår spelgrupp, då de känns mer realistiska.
Men så kommer det sig att en spell som tex 'cure moderate wounds' läker ihop såret och helar lungan på lvl1 fightern och räddar honom från döden, medan samma spell knappt helar skråman på lvl18 fightern.

Eller är det så att lvl1 fightern fälls av en skråma och ligger inför döden, eller som the "tough style", lvl18 fightern får lungan punkterad men skrattar gott och väntar till det läker helt över natten.
Dessa förhållandesätt är lite kluriga. Vad tror ni?
 

rks

Warrior
Joined
7 Mar 2004
Messages
227
Location
Stockholm
Du fastnar i terminologin - cure LIGHT/MODERATE/SERIUOS/CRITICAL wounds. Om man istället kallade spellsen "cure wounds, first degree", "cure wounds, second degree" etc. så kanske du inte skulle reagera på samma sätt. Döp om så attd et passar ert fokus! :gremwink:

När det sedan är så att 15 HP på en Lvl 18 char läker över natten, med 15 HP på en Lvl 1 char är dödlig skada - man kan hantera det på olika sätt. Dels kan man säga att lvl 1-fightern får samma stryk (lungskada) som lvl 18-fightern och mena att den senare har (mycket) lättare att återhämta sig - man är hard stuff. ELLER så kan man säga att den som är på lvl 1 tar mer stryk (pga sin oerfarenhet) av samma stryk - att det inte är lungskada på båda utan att lvl 1-charen har en lungskada och lvl 18-charen har ett sår på huden ovanför lungan...
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Jo, det finns brister i den teoretiska logiken i reglerna här. Jag kan ärligt erkänna det, likaväl som jag ärligt kan säga att jag aldrig tänkt på detta som ett problem under de decennier jag spelat D&D-varianter på alla levels från 1 till 60+.

I mellanmjölksvarianten av D&D är det dessutom inget praktiskt problem, eftersom höglevelfightern äventyrar i sällskap med en höglevelcleric som i vilket fall har spells som läker lika stora andel av fighterns hp som tidigare.

Men utöver de lösningar du och rks har nämnt har jag följande flufflösning:

Spells är inte avsedd att läka alla lika mycket. Cure Light Wounds är fullt medvetet konstruerad av guden för att hjälpa de svaga. För att säkerställa att den används till detta och inte till att hjälpa de starka fungerar den helt enkelt sämre ju starkare målet är.
På samma sätt finns det starkare spells som är onödig overkill när man skall läka en bondes samlade 2hp, men som kommer till sin rätt när Tarrasqueätarolle skall pysslas om.
 
Top