Culturegamingrollspelsmakarutmaningen

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Nu var det ett tag sedan vi hade en rollspelsmakarutmaning! Efter att tråden om spelvärldar och skolboksinfo snöat in på kulturspelande tänker jag att det är ett intressant tema för rollspel!



Regler:

  1. Den som vill delta i utmaningen skriver det i den här tråden och lägger även med ett ORD.
  2. Anmälan är öppen fram till 23:59 fredag nästa vecka (18/11).
  3. Morgonen därpå kommer jag att lotta ut tre ORD till varje deltagare. Dessa ORD ska informera bidraget, tillsammans med det övergripande temat ”kulturspel”.
  4. Bidrag kan bestå av ett rollspel, ett äventyr, en bit spelmiljö eller någon sorts spelhjälpmedel (slumptabeller, procedurer eller liknande). Det är tillåtet att utgå från en existerande spelvärld, eller så kan du såklart bygga något eget. Det är inte godkänt att bara beskriva ett spel eller liknande; bidraget ska kunna användas vid bordet som det är (eventuellt i kombination med existerande material).
  5. Deltagare har fram till 23:59 den 10 oktober på sig att lämna in sina bidrag, som kommer att postas i en annan tråd.
  6. Vinnare koras genom en poll här på forumet och kommer att starta på måndagen och avslutas någon gång under dagen söndagen därpå. Röstning sker såklart baserat på personlig preferens, men att snyggt ha inkorporerat de tre ORDen bör ju rimligtvis vara ett kriterium, samt det övergripande temat ”kulturspel”.
  7. Priset är en vag känsla av att ha åstadkommit någonting, en rågad deciliter social bekräftelse (kan innehålla spår av bitterhet) från sina medforumiter och en kort distraktion från universums långsamma lunk mot en avlägsen men oundviklig värmedöd.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Chansar på att jag får tid, mycket möjligt att det kommer gå åt skogen. Men, ord, värdig
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Jag har bara den vagaste uppfattningen om vad kulturspel faktiskt är, och jag är notoriskt dålig på att avsluta saker, men det låter kul!

Inspirerad av några av mina favorittrådar här på forumet är mitt ordbidrag: mat

(jag hade sagt bröd, men jag tyckte det var lite för snävt)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Jag vill också vara med. Och jag väljer, inte helt otippat, Siren.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Jag trodde att jag kunde stänga den här tråden och sätta igång med att lotta ord nu, men tydligen satte jag en onödigt lång anmälningstid. Nåväl, det betyder att det fortfarande finns tid. Anmälan är öppen i en vecka till!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Okej, den här anmälningsperioden är löjligt lång. Alla som vill vara med har antagligen anmält sig. Jag tidigarelägger start till imorgon kväll klockan 18. Då stänger jag anmälan och startar tävlingen, så lägger vi den tiden på att kunna skriva rollspel istället!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Medan vi väntar på att anmälningstiden (ikväll klockan 18) ska gå ut tänker jag passa på att förklara lottningen av ord. Jag tänker helt sonika slumpa fram en ordning av deltagare och varje deltagare får orden skrivna av de tre deltagarna under sig i listan. Detta har fördelen att man inte riskerar att få sitt eget ord eller samma ord två gånger eller att olika ord blir olika ofta valda. Det har också konsekvensen att vi får en hel del överlappande ord. Någon får ABC, nästa BCD, nästa CDE, och så vidare. Man skulle kunna fixa detta, men jag har bestämt mig för att det är en feature, inte en bugg, för vi får se koncept som är inspirerade av 2/3 samma ord, men 1/3 skiljer sig. Jag tänker att det blir intressant!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Medan vi väntar på att anmälningstiden (ikväll klockan 18) ska gå ut tänker jag passa på att förklara lottningen av ord. Jag tänker helt sonika slumpa fram en ordning av deltagare och varje deltagare får orden skrivna av de tre deltagarna under sig i listan. Detta har fördelen att man inte riskerar att få sitt eget ord eller samma ord två gånger eller att olika ord blir olika ofta valda. Det har också konsekvensen att vi får en hel del överlappande ord. Någon får ABC, nästa BCD, nästa CDE, och så vidare. Man skulle kunna fixa detta, men jag har bestämt mig för att det är en feature, inte en bugg, för vi får se koncept som är inspirerade av 2/3 samma ord, men 1/3 skiljer sig. Jag tänker att det blir intressant!
Smart lösning med lottningen! :)
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Äh skit också, är deadline så snart?! Trodde jag skulle ha gått om tid att komma på ett ord ;)

Men ok, jag gör ett försök:

Trygg
 
Top