JohanL
Champion
- Joined
- 23 Jan 2021
- Messages
- 8,970
Exempel: I RuneQuest har din rollperson ett värde som heter ”Ransom” (i normalfallet 500 silvermynt (eller 20 kor), men varierar med social klass). Det är både den lösen som kan utkrävas för dig om du tas tillfånga, och den mansbot som den som slår ihjäl dig måste betala för att undvika blodsfejd. Och SLP har också det värdet.
Det är dessutom alldeles för mycket för enskilda personer att betala - släkt, klan och tempel måste rycka in här, men då står du också i skuld till dem efteråt.
Det är också fascinerande att se spelare internalisera behovet av heder, hämnd och blodsfejd, just för att det fyller en kritisk funktion i ett prestatssamhälle.
Det är dessutom alldeles för mycket för enskilda personer att betala - släkt, klan och tempel måste rycka in här, men då står du också i skuld till dem efteråt.
Det är också fascinerande att se spelare internalisera behovet av heder, hämnd och blodsfejd, just för att det fyller en kritisk funktion i ett prestatssamhälle.
Last edited: