Culture gaming (hur?)

Exempel: I RuneQuest har din rollperson ett värde som heter ”Ransom” (i normalfallet 500 silvermynt (eller 20 kor), men varierar med social klass). Det är både den lösen som kan utkrävas för dig om du tas tillfånga, och den mansbot som den som slår ihjäl dig måste betala för att undvika blodsfejd. Och SLP har också det värdet.

Det är dessutom alldeles för mycket för enskilda personer att betala - släkt, klan och tempel måste rycka in här, men då står du också i skuld till dem efteråt.

Det är också fascinerande att se spelare internalisera behovet av heder, hämnd och blodsfejd, just för att det fyller en kritisk funktion i ett prestatssamhälle.
 
Last edited:
Exempel 2: Du har också ett värde i Honor, och en tabell om vad som ger avdrag (en svaghet i spelet är att inget ger mer), som då blir en regelillustration av samhällsnormer. Brott mot gästrätt är en sådan där sak man inte automatiskt tänker på.

Samma sak med den rollperson som fick litet mer Honor även för att ha förlorat en duell.
 
Back
Top