Nekromanti Cu

Korp

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
159
Jag tycker att Cu liknar Imperiet Tsuranuanni i Raymond E. Feist och Janny Wurst's bok serie "Imperiets Dotter". Inte på grund av alla paraleller till Kina som finns i båda länderna. Utan pga likheten Myrmica och Cho-janerna. Myrmica sägs leva i västra kordibergen, inte i Cu men nära nog. Cho-janerna är ett myrliknande folk som mot att de får bygga stackar på de olika godsherrarnas mark ställer myr-soldater till godsherrens förfogande. Cho-janerna tillverkar en mängd prudukter som inte människorna kan tillverka och tvärt om. De krigar dock inte mot varandra utom i nödfall. Jämför hur Myrmica beskrivs på sid 9. Finns det någon gemensam inspirations källa till både myrmica och cho-janerna?
I väntan på att mer info kommer om Cu får man väl rota fram gamla DoD Samuraj, gissa vem som har skrivet det.

/Korp
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Re: Chu/Myrmica

Det finns ingen koppling i mitt huvud mellan cho-jan och myrmica. Jag har iofs läst några av Feists böcker, men ingen där cho-jan omnämns. Min myrmica-inspiration kommer nog snarare från HG Wells "Första männen på månen".

Anders
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Chu

Chu är mer Kina än Japan.
Och ja, det är skillnad...
Samuraj är nog bra, men några tips är annars:
*Se "Mulan". Om du inte vågar kolla på tecknad film ensam, hitta ett barn att skylla på. :)
*Något svårare: Försök hitta några hongkongfantasyrullar. Chinese Ghost Story är väl enklast; Big Trouble in Little China är lite väl "västerländsk" i sammanhanget. The Bride with White Hair, Tai Chi Master och dylikt är ganska svårt att få tag i annat än att köpa via specialbutiker. "Allt med Jet Li innan 1700" kan funka. ;-)
(Förklaring: Min personliga - jag har inte frågat Anders, så ta detta med en nypa salt - liknelse är att om det "västerländska" Vidonia är en swashbucklar som Kapten Blod eller De Tre Musketörerna, är Chu en "wuxia" - "kungfufantasy".)
*Ännu svårare att få tag på är nog Barry Hugharts "chinoserier" guld (chinoserie = tämligen ahistorisk romantisk historia skriven av västerlänning, förlagd till Kina). De jag ´har läst är The Bridge of Birds, The Story of the Stone och Eight Skilled Gentlemen. De är, öh, fantasy-deckare är väl den bästa beskrivningen, förlagda till ett Kina som teoretiskt sett är 800-tal, men Hughart blandar hej vilt från olika epoker. Huvudpersonen är den genialiske fd. tjuven och fd. kejserlige administratören Li Kao, som skulle varit privatdeckare om yrket var uppfunnet, men nu är han istället en "lärd" vars främsta syssla är att lösa mysterier. Li's Watson är den urstarka fd. smedhalvan Number Ten Ox, som är bra mycket klipskare än han ser ut och alltså historiens berättare.
*Mer kinesiska mysterier: Berättelserna om Domare Dee (eller Di) skrevs av en holländare vars namn jag glömt av, bara för det... I alla fall, de är också deckare, men autentisk, väl utforskad historia utan övernaturligheter. Ett par har översatts till svenska och brukar gå att hitta på folkbibliotek. Huvudpersonen är en fullständigt autentisk historisk figur, och jag har för mig att det skrevs berättelser om honom redan under hans livsstil.

Det var allt för idag. Anders får precisionsbomba där jag har fel. :)

Nightowl

"The mark of a truly excellent game is the ability to play a gorilla."
Jared A. Sorensen
 

Korp

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
159
Re: Chu

Jag skrev faktiskt att Chu är baserat på Kina. Världen i Samuraj heter Jih-pun så det är ju svårt att gissa vilket land det är baserat på. Dock så tror jag att Samuraj går att använda som inspiration till Chu liksom Khelataar kan ge inspireration till Digerveden.
I Jih-pun finns till exempel fridens väg-munkar, som liknar dan-si-munkarna.

Hellre en myrmica-stig i risåkern än en kentaur-hjord hos grannen.

/Korp
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Chu

Ber om ursäkt om jag lät spydig. F'låt.

Fridens Vägs munkar är ju ganska uppenbarligen buddister, jo. Fast notera att de har kloster och dylikt, vilket normala dan-shi-munkar _inte_ har (fast jag är övertygad om att mainstream-versionen "hemma" i Chu har det - jag är ganska övertygad om att den är ganska fast kopplad till det chuiska samhället, vilket alltså inte den individualistiska dan-shi-sekten är).

Och skall jag vara jobbig - eftersom systemen är annorlunda kan man kanske _slå upp_ historiska zenbuddhister (face it, Mäster Ti "är" Lao Tze) i ett lexikon och kolla. Gå till källan liksom. Detsamma med resten av de kinesiska influenserna. Chu "är" inte Kina bokstavligen, men det kan vara tillräckligt nära. Dessutom är det en gammal Nightowlsk käpphäst att historien oftast är mer intressant som inspiration än något, säg, jag kom på på bussen.

Min _direkta_ association till "Samuraj" är just japanskt feodalväsen med samurajer, ronin och tocket, och det känns inte "kinesiskt" nog för mig - det vore som om det skulle dyka upp... riddare i Khelataar, eller nåt.

Och Khelataar kan nog ge inspiration till Digerveden, fast själv råkar jag ju tycka, som gammal Khela-fan, att beskrivningen av vedingarnas samhälle i Gondica är en bättre beskriving av hur ett pseudoeuropeiskt pseudojärnålderssamhälle funkar än vi någonsin fick till Khelataar - så it works both ways.

Nightowl, som bara för att visa Korp hur ödmjuk han dock faktiskt är (nonsens; alla vet Nightowl är en sprättig besserwisser!), skall se vad intressant han kan hitta i Samuraj...

"The mark of a truly excellent game is the ability to play a gorilla."
Jared A. Sorensen
 

Korp

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
159
Re: Chu

Jag ger mig, Samuraj har inte mycket med Chu att göra mer än att det är asiatiskt och att Anders har skrivit det. Så läs inte det. Det är nog ungefär lika givande som att läsa Neotech Nippon och använda det i Gondica.
Däremot tycker jag att du ska läsa bokserien som jag nämnde om i första inlägget i den här tråden.
Jag tycker om dig fast du är besserwisser. Fast det är lite jobbigt att du har rätt hela tiden.

/Korp
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Imperiets dotter (vagt OT)

Jag började läsa den, men jag hatar flerbandsverk, i synnerhet megafantasy, eftersom man antingen
A, får köpa tretton delar själv
B, vänta ett år på att de blir lediga på biblioteket.

Att just den serien av det svenska förlaget styckades upp i små partiklar gjorde inte saken bättre. :-/

Nightowl, som hoppas att Korp inte ger upp eventuella funderingar på Chu bara för det här

"The mark of a truly excellent game is the ability to play a gorilla."
Jared A. Sorensen
 

Jon

Veteran
Joined
8 Aug 2000
Messages
163
Location
Jönköping
Re: Chu

*Något svårare: Försök hitta några hongkongfantasyrullar.

En film som är mycket lätt att hitta och dessutom löjligt bra är "Crouching tiger, hidden dragon" som nyligen gick upp på bio.

/Jon - när katten själv får välja
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Hukande tiger och dold drake...

Doh! Me so stoooopid!

Min ursäkt är att den är mer historisk än "historisk fantasy". :)

I sådana fall måste jag naturligtvis addera "The Heroic Legend of Fong Sai Yuk" till listan - inte lika lätt att komma åt som CTHD - men nästan lika bra!

Nightowl

"The mark of a truly excellent game is the ability to play a gorilla."
Jared A. Sorensen
 

Dendron_UBBT

Veteran
Joined
26 Jul 2000
Messages
19
Location
Göteborg, Sweden
Re: Hukande tiger och dold drake...

Hej

Ingen av dessa filmer är svåra att få tag på om man har en DVD
(och det har väl alla). http://www.hivizone.com/ har dessa och
många fler.

/Dendron

PS Jag inser att detta är grund för att bli flamead men tycker att det
trots detta var befogat med inlägget. Att jag bara näner Hivizone är
att de är de ända som jag känner personer som handlat. DS
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Hukande tiger och dold drake...

Dendron:
"Ingen av dessa filmer är svåra att få tag på om man har en DVD(och det har väl alla)."
Hata Dendron.
Hata Dendron.
Hata Dendron.
;-)

Nightowl, förtärd av avundsjuka
(För alldeles vanlig video, är SF-bokhandeln perfa. Så länge man är beredd att köpa på postorder, är allt enkelt. Om man vill PRÖVA sådant här är det kanske dock kanhända lite mastigt.)

"The mark of a truly excellent game is the ability to play a gorilla."
Jared A. Sorensen
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Re: Hukande tiger och dold drake...

SF-bokhandeln har ett väldigt bra utbud av HongKong och Kanton-filmer, särskilt Jet Li-filmer. Dessutom har(hade?) de både Fong Sai Yuk-filmerna och Tai-Chi Master för 99:-. Ginza har också ett par hongkongrullar.
Fö. betyder Wuxia ung. "Flygande människor", schysst genre...

weatherman - en fin kille
 

Korp

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
159
Re: Imperiets dotter (vagt OT)

Orginalet är faktiskt bara tre delar. Daughter of The Empire, Servant of The Empire och Mistress of The Empire. De har inget samlingsnamn på engelska vad jag vet. Men som du säger så är de styckade på svenska, sex delar altså. Om du vill läsa om cho-janer så dyker de upp första gången på sida 153 i första svenska boken.

/Korp
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Re: Chu

Jodå, Chu är inspirerat av de två wuxia-liknande filmer jag har sett: Chinese Ghost Story, Big Trouble in Little China. Dan-shi-mystikerna bygger i stor utsträckning på mina intryck av hur taoist-magiker presenteras i populärfiction. (Detta inkluderar i viss mån också David Carradines Kung-fu Caine.)

Anders
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Chu

<I>(Detta inkluderar i viss mån också David Carradines Kung-fu Caine.)</I>

Dan-Shi - The Legend Continues:
"Åtskilda av ödet för länge sedan..."
"Du är... min son."
"Jag sysslar inte med sånt där! Inget shi och wa och hokuspokus. Jag är stadsvakt!"
(-:

--
Åke
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Löjligt bra?

Tyckte "Hidden tiger, coruching dragon" var en stor besvikelse jag, inte alls lika bra som kinesisk film brukar vara. Nästan värdelös, tillochmed. Chow Yun Fat spelade inte alls så bra som han brukar, och fightingscenerna som alla snackar så jävla mycket om var mest fjantiga imho. Inte undra på att rullen floppat som faen i Kina...där har vi ett folk med god smak.

- Ymir, föredrar Zhang Yimou, Chen Kaige och dyl, men kan smälta Tsui Hark också. Inget Ang Lee utöver "Förnuft och känsla" dock :)
 
Top