Nekromanti Cthulhutechrecensionen

Tsianphiel

Swordsman
Joined
11 Jul 2007
Messages
419
Location
Edmonton
Re: klassiskt recensentfel

Tanken har inte föresvävat dig att författarna till rollspelet har gjort ett dåligt jobb och att det är därför jag inte tycker om rollspelet? Jag har inget emot vare sig Cthulhu eller mechas, och jag såg fram emot en bra kombo av de bägge.

Istället fick jag en stereotyp setting som var helt ointressant. I CthulhuTech har man inte tagit vara på några särdrag, vare sig i mythosen eller genren mecha. Det finns inte ens en intelligent eller oväntad twist. Det är lite av rollspelens Uwe Boll. Settingen saknar kvalitet och det den saknar i kvalitet försöker författarna ta igen i kvantitet.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Re: klassiskt recensentfel

"Tanken har inte föresvävat dig att författarna till rollspelet har gjort ett dåligt jobb och att det är därför jag inte tycker om rollspelet? Jag har inget emot vare sig Cthulhu eller mechas, och jag såg fram emot en bra kombo av de bägge.

Istället fick jag en stereotyp setting som var helt ointressant. I CthulhuTech har man inte tagit vara på några särdrag, vare sig i mythosen eller genren mecha. Det finns inte ens en intelligent eller oväntad twist. Det är lite av rollspelens Uwe Boll. Settingen saknar kvalitet och det den saknar i kvalitet försöker författarna ta igen i kvantitet."


Du får ursäkta mig, men jag tycker inte detta rimmar särskilt väl med vad du faktiskt skrev i artikeln:

Man hade lika gärna kunnat ta vilken animé som helst med lite tentakler i och gjort precis samma sak, utan att på köpet besudla mythosen med kladdigt giriga händer. [...] Det finns ingen smygande skräck, inga mysterier, inga långsamma mentala sammanbrott.
Det är på det stora hela inget dåligt rollspel, men författarna har valt att använda Cthulhu i titeln. Genom det aktiva valet har de också givit mig förväntningar på innehållet, och det är förväntningar de inte lever upp till. Alltså får CthulhuTech ett tämligen lågt betyg, en klapp på huvudet och ett vänligt men bestämt "gör om -- gör rätt" av denna recensent.
Alltså - jag kan köpa att spelet är "rollspelens Uwe Boll" (rolig formulering, dessutom), men givetvis föresvävas inte den tanken då detta inte är hur motiveringen lyder i artikeln. Den skrivna texten är egentligen det enda vi har att göra med här. Varken detta eller att du såg fram emot kombon är något som framkommer speciellt bra (fast nu var det ju några veckor sedan jag läste den), och det kan bli svårt för dig att rädda så här i efterhand när artikeln redan är tryckt.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: klassiskt recensentfel

Tanken har inte föresvävat dig att författarna till rollspelet har gjort ett dåligt jobb och att det är därför jag inte tycker om rollspelet?
Faktiskt inte:

Teh Recension said:
Det är på det stora hela inget dåligt rollspel (min emfas, /Krille), men författarna har valt att använda Cthulhu i titeln. Genom det aktiva valet har de också givit mig förväntningar på innehållet, och det är förväntningar de inte lever upp till. Alltså får CthulhuTech ett tämligen lågt betyg, en klapp på huvudet och ett vänligt men bestämt "gör om - gör rätt" av denna recensent.
Jag får inte intrycket av texten i din recension att du tycker att författarna har gjort ett dåligt jobb. Tvärtom säger du till och med att spelet inte är dåligt. Från din recension så kan jag bara finna en sak som de har gjort dåligt, och det är att de har valt en titel som ger dig konstiga förväntningar. Är det ett dåligt jobb? Nä, inte i mina ögon. För min del låter det till och med mycket konstigt. Det låter lite som att såga Panty Explosion bara för att det faktiskt inte handlar om exploderande trosor.
 

Tsianphiel

Swordsman
Joined
11 Jul 2007
Messages
419
Location
Edmonton
Re: klassiskt recensentfel

Det jag tar med mig ifrån den här diskussionen är att:
* Förtydliga varför betygen sätts som de gör i ännu högre grad
* Använd inte värdeladdade ord

Jag lyssnar på vad ni har att säga, och jag följer med i diskussionen även om jag inte deltar särskilt aktivt.

Jag försökte med ovan inlägg också att ge inblick i det bakomliggande resonemanget om hur jag tänkte när jag skrev, men det verkar som om sådana inlägg är mindre intressanta, eftersom det tolkas som ett försvar.
 

Fenix

Warrior
Joined
7 Nov 2003
Messages
277
Location
Stockholm
min syn på recensioner och recensenter

Recensioner är alltid en het potatis. De förutsätter att man faktiskt tycker något, att man inte bara tittar på ett spel utan att man dessutom försöker bedöma det. Det säkraste sättet att undvika kritik är att ducka, och när det gäller sifferbetygen undvika att sätta för högt eller för lågt, Bättre att safa i mitten;-)

När vi väljer recensenter - vilket tycks vara en av de stora frågorna här - gäller två principer. Dels att vi försöker få exakt rätt recensent till varje spel, där saker som förutfattade meningar spelar roll. Vi vill helst inte ta in en recension där det är tydligt att den som skrivit bestämt sig för vad den tycker om produkten redan innan granskningen börjat. Men ingen är ofelbar, och det har hänt att vi faktiskt låtit folk som är positiva till ett mer okänt spel göra recensionen på det trots att vi kunnat förutsäga ett betyg som kanske varit lite för högt;-) Däremot sätter vi inte produkter i händerna på folk som tar sig uppgiften an med syfte och uppsåt att såga, för vem blir glad av det?

Som flera säkert vet har vi också ett antal återkommande recensenter, som alla funnit vårt gillande och vår respekt. Det gör att det ibland kan komma ut mail till ett antal på förhand utvalda personer, där den som har bäst tid får chansen att recensera en viss produkt. Det känns åtminstone för oss som en vettig lösning, då tiden mellan att recensionsexemplaren anlänt till oss och det är dags för pressläggning av tidningen ibland är försvinnande kort, Ingen hamnar i det mailutskicket om den inte har vårt fulla förtroende.

Trots att denna debatt inte sägs handla om Åsa som person alls, utan baseras på en närläsning av vissa utvalda citat ur en recension, snarare än recensionen i sin helhet, vill jag bara slå fast en sak. Jag har fullt förtroende för Åsa. Totalt. 100 procent. Hon har en bredare spelbakgrund än de allra flesta, är inte en enögd genrenörd och har en mycket skarp analysförmåga när det kommer till spelmekanik. Hon är ständigt öppen för nya intryck och idéer, kan bedöma speldesign, språk och formgivning. Åsa är därför, för mig som redaktör, ett givet val i alla sammanhang. Nämnde jag att hon har en sjuhelvetes integritet?

Vad gäller hårklyverier om ordval känns det som en sak har flugit förbi många deltagare i denna debatt. Nämligen att spelet bedöms på mer än ren spelmekanik. Jag tycker att helhetsintrycket av Åsas recension mer än väl förklarar vad hon tycker och varför. Om någon annan inte gör det är det givetvis tråkigt. Allas tycke och smake är ju nu en gång inte likadana, vi kan inte alltid vara överens. Det gör inte en recension "fel", eller för den delen recensenten felvald.

Med detta sagt måste jag också säga att jag tycker att det är glädjande att så många av de som faktiskt recenserar varit inne i debatten. Det som sägs här påverkar. Samtidigt måste jag säga att jag är oändligt tacksam för att Åsa hittills har stått pall när det blåst snålt. För de med lite minne kan ju annars se en trend. Mer än en gång har recensenter tappat sugen för att de råkat ut för en debatt här som inte alltid varit helt saklig...

/tankar från en något stressad chefredaktör som lämnar nästa Fenix på tryck måndag morgon
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Re: klassiskt recensentfel

Ang. personangrepp: jag noterade att det inte föranledde någon moderatorkommentar att kalla Åsa för rabiat fanboy eller att referera till "recensentens vanföreställningar", så jag antog att ribban för personangrepp låg ganska högt. My bad.

hälsar
Örnie
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Re: Medhåll och polemik

Jag kollade WoW-recensionstråden du pekade på. I den nämns recensentens namn summa 1 gång, och det är efter att recensenten själv (signaturen "Conny") har gett sig in i debatten och förklarat sina bevekelsegrunder. Ingenstans i tråden är det någon som säger att recensenten som person, namngiven, är olämplig, har dåligt omdöme, inte bör få recensera mer, har vanföreställningar, är en rabiat fanboy etc.

Däremot finns det i tråden en del intressant och saklig diskussion om själva det recenserade spelet, dess kvaliteter, ett par av postarna testar själva spelet och sätter sina egna betyg etc. Fraser av typen "Jag har inte spelat WoW CCG men Conny är dum i huvudet" lyser med sin frånvaro. Så på det sättet är ju tråden du pekar på ett bra exempel på allt som den här tråden inte är.

Eftersom du också introducerade kortspelsmetaforen: det _första_ kort jag spelade i den här matchen var ju att kritiken om "osaklighet" missade målet, eftersom recensionen inte innehöll något sakfel. Ett i mitt tycke surefire-vinnar-kort, men jag har tydligen inte läst på i reglerna. Jag trodde också det var öppet för att spela personangrepp-kort eftersom flera andra redan gjort det, men det var också fel.

Kan nån förklara reglerna för mej? Och när sa jag att recensenter är orörbara?

undrar
Örnie
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Dem Rulez

Kan nån förklara reglerna för mej?
Står här.

Bland reglerna hittar man bland annat att personangrepp är fel. Även om någon annan använder personangreppskortet så får du inte använda det heller. Det borde ju vara ganska självklart, egentligen - om någon sparkar ner målvakten så är det fel, och det är fel även om domaren inte märker det. Det ger inte dig rätt att sparka ner någon målvakt, utan det är fortfarande fel att sparka ner målvakter.

Så, om någon spelar personangreppskortet så får inte du använda det. Däremot får du mer än gärna klicka på Meddela moderator-knappen (den här:
) om du misstänker att vi missade att någon annan spelade det, inklusive om den felande spelaren är en annan moderator.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: min syn på recensioner och recensenter

Bra skrivet Tove. Nu håller jag inte med Åsas recension (jag hade nog gett spelet ett par pinnar till, såhär efter en snabb genombläddring), men jag tror för den skull inte att hon inte är kompetent nog. För det är hon.

Sen har folk alltid åsikter om allting, det är ju så det funkar.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: klassiskt recensentfel

"Ang. personangrepp: jag noterade att det inte föranledde någon moderatorkommentar att kalla Åsa för rabiat fanboy eller att referera till "recensentens vanföreställningar", så jag antog att ribban för personangrepp låg ganska högt. My bad."

Om du anser att det är fråga om ett personangrepp så är det alltid bättre att meddela moderatorerna istället för att försöka ge igen med samma mynt. För det kan mycket väl vara så att moderatorerna har missat ett inlägg eller en formulering eftersom vi inte kan vara överallt eller läsa samtliga inlägg. Ett surt svar är dessutom ett försök att inleda eller fortsätta någon slags konflikt, vilket vi som regel gärna vill undvika. Så snacka med oss först är ni snälla.
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Re: klassiskt recensentfel

Jo så är det så klart. Lite sent men ändå har jag efter Krilles rekommendation rapporterat Dimfrosts originalinlägg till moderatorerna, så vi får väl se var ribban ligger, helt enkelt. Inga av mina inlägg innehåller ju några angrepp på någon specifik, namngiven person, vilket Dimfrosts däremot gör (om man läser hans originalinlägg tycker jag det är väldigt tydligt att han angriper Åsa som person, inte bara recensionen - se kommentarer om vanföreställningar och annat).

hälsar
Örnie
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Rätt sak på rätt plats igen

Om ni upplever er orättvist behandlade eller anser att det ställs olika krav på olika användare så är ni givetvis välkomna att diskutera detta. Men gör det i så fall på rätt forum är ni snälla. Eller ta för den delen upp saken med Användarombudsmannen om ni nu inte litar på moderatorernas omdöme. Låt den här diskussionen även fortsättningsvis handla om Fenix och recensioner. Tack för att ni lyssnar.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: klassiskt recensentfel

När jag snackade med Dimfrost på Gothcon höll jag iofs med honom i sak, att recensionen var lite underlig, men det är EN sak. ifrågasätta recensentens mentala status är ju en helt annan. Fast å andra sidan är ju Dimfrosts grundinlägg rätt kul formulerat... så man får väl ta det med en klackspark.
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Re: Medhåll och polemik

Jag föreslår att Åsas självutnämnda riddare i nöden tar sig en titt på kritiken kring recensionen av WoW's samlarkortspel; inte för att den lyckas vara riktigt lika saklig som kritiken i den här tråden, utan för att recensenten i det fallet faktiskt lyckas vara man.

Och vad har det här med någonting att göra? Jag ser ingen saklighet i den här tråden till exempel. Vilket också märks av i bloggkommentarerna på Åsas blogg där ämnet kommit upp.

Behåll dessa två trådar som separata trådar, för de har ingenting gemensamt förutom att de råkar dryfta en produkts slutbetyg i Fenix.
 

Tsianphiel

Swordsman
Joined
11 Jul 2007
Messages
419
Location
Edmonton
Re: klassiskt recensentfel

Jo, Arfert, det är jätteroligt att få reda på att jag har svårt att hantera idéer, att jag lider av vanföreställningar, och att jag är en rabiat fanboy. Att det dessutom i senare tillägg tillkommer att jag är olämplig och inkompetent är helt hysteriskt skoj.

För att gå in lite på debatt och debattkonst - när man i ett första inlägg skall kritisera exempelvis en recension eller något annat som skrivits så måste man vara medveten om vad man vill ha ut av diskussionen.

Inleder man som Dimfrost på det här viset genom att sätta ribban vid "horribelt dålig", så kan man heller inte vänta sig någon respons som är saklig. Det är ett gruppfenomen och det förekommer såväl på forum som i andra sammanhang. Börjar man i negativ ton och personinriktat så fortsätter majoriteten av debatten i negativ ton och med inriktning på person. (För den som är intresserad kan jag gräva fram en bok eller lite forskning om det.)

Hade Dimfrost däremot formulerat sig annorlunda och sagt att han tyckte att korrelationen mellan recensionen och betyget var osaklig så hade förmodligen debatten varit mindre inriktad på mig - som ju är horribelt dålig i förlängningen - än på det Dimfrost upplever som problematiskt med recensionen, dvs att texten inte enligt hans uppfattning stämmer med betyget.

Vad det gäller just den här recensionen hade det också varit intressantare för mig som recensent att få konkreta exempel på var i CT settingen tar fart och framstår som unik eller kvalitativ. Det här forumet hade varit ett perfekt ställe att göra det på. Tro det eller ej, men jag är öppen för åsikter och jag kan ändra mig.

Så nej, jag ser inte det "roliga" i Dimfrosts (och i förlängningen även andra forumisters) angrepp på mig. Det hade kanske varit okej om jag hade fått gå i svaromål och berätta varför jag tycker som jag tycker, men som synes i tidigare inlägg jag gjort här så blir jag då ombedd att sluta försöka "rädda" mig. Jag upplever inte debatten som särskilt tolerant eller nyanserad, och man fokuserar på samma citat om och om igen, utan att ta hänsyn att recensionen faktiskt består av ytterligare 3500 tecken.

I min recension gjorde jag ett val. Jag valde att uttrycka mig med värdeladdade ord för att jag upplevde att min recension blev roligare att läsa; jag tog av mig silkesvantarna, verbalt. Jag är medveten om att den här debatten är ett direkt resultat av detta och jag tar fullt ansvar för vad jag skrivit. Däremot vägrar jag ta på mig skulden och tycka att det är kul att bli dissikerad på ett diskussionsforum där många inte ens har läst hela recensionen, än mindre rollspelet.

Med det tackar jag för mig.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: klassiskt recensentfel

Dimfrost är ju Dimfrost... han kanske inte är världens mest diplomatiska, för att utrycka det milt. Men jag förstår att det inte är kul att höra. Hursomhelst så tycker jag inte om att andra hängde på personangreppen, då spårade det verkligen ur.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,556
Location
Fallen Umber
Re: klassiskt recensentfel

Vad det gäller just den här recensionen hade det också varit intressantare för mig som recensent att få konkreta exempel på var i CT settingen tar fart och framstår som unik eller kvalitativ. Det här forumet hade varit ett perfekt ställe att göra det på. Tro det eller ej, men jag är öppen för åsikter och jag kan ändra mig.
Om din kritik (i betydelsen "negativ kritik") av spelet hade gått ut på att settingen var dålig och icke-unik hade jag kunnat ta upp sådant (men jag har inte spelet, så det hade mest varit möjligt i teorin). Det hade jag dock inte varit intresserad av. Mitt problem var inte att du dissade spelet; om du hade tyckt det var direkt dåligt med en tråkig och oinspirerad spelvärld, etc, hade du kunnat skriva det utan att jag hade klagat. Det är klart att folk får vara negativt inställda till det de recenserar! Få skulle ställa sig bakom det påståendet lika mycket som jag. Mitt problem var att din kritik byggde på att det "besudlade mytoset" etc (enligt mina citat i trådstarten). Inget annat.

Ingenstans har någon heller påpekat att värderande ord är något oönskat i en recension.
 
Top