Nekromanti Cthulhutechrecensionen

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Nja. Enda sättet att vara säker på att uppfylla det lär vara att inte skriva några recensioner alls, och det vet jag inte om jag känner för. :gremsmile:


/Dimfrost
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Recensioner, musiksmak och mat

Nu har jag förstås inte läst sagda text i Fenix, men jag tror jag förstår vad Dimfrost är ute efter.

Är det lämplig att låta en jazzälskare recensera E-type?
Är det lämpligt att låta en hårdrockare recensera Piff Puffus senaste remix?

Och ja, man får definitivt kommentera recensioner - även om de är skrivna gratis. Särskilt eftersom Dimfrost inte ens kommenterade recensionstexten per se, utan snarare (som jag tolkade det) lämpligheten i redaktionens val av recensent för en viss typ av genre.

På samma sätt är det lämplig, kanske till och med önskvärt, att påpeka för restaurangchefen att det kanske är olämpligt att ha en indisk kock när riksförbundet för ömtåliga magar har buffé.

//erik. skriver här i stället för i avhandlingsdokumentet
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Har någon underrättat alla musikrecensenter i riks/lokal/populärpress om detta? "Tonartshöjningarna kom i rätt ordning, trumpeten var lite off i låt tre, och sista låten på CDn var väldigt välarrangerad. Slut på recensionen."

Jag tycker en recension ska vara en recension, d v s innehålla tyckande. Jag tycker det du kallar "konsumentupplysning" skulle hamna alldeles för nära "obetald textreklam" för att jag skulle vara intresserad av att läsa det.

Vi tycker olika, helt enkelt. Jag var inte så störd av CthulhuTech-recensionen, jag tyckte t o m att den var rätt bra. Och jag tycker det är mer än OK utan t o m hör till genren att man ska tycka i en recension.

hälsar
Örnie
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Jag vill bara förtydliga att man visst får hacka på folk oavsett om de skriver för betalning eller ej. Och man får också hacka på de som hackar, som vi gör just nu.

hälsar
Örnie
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Har någon underrättat alla musikrecensenter i riks/lokal/populärpress om detta? "Tonartshöjningarna kom i rätt ordning, trumpeten var lite off i låt tre, och sista låten på CDn var väldigt välarrangerad. Slut på recensionen."
En musikrecension motsvarande den aktuella skulle däremot vara nått i stil med "Titeln på The Snorbromsers nya platta, Blueberry Fields Forever, får mig att tänka på The Beatles. Den låter dock inte alls som The Beatles så jag ger den ett kasst betyg."

Så jag håller nog med Dimfrost i den här frågan. Att medge att ett spel inte alls är dåligt men i alla fall ge det ett dåligt betyg för att det inte stämmer överens med de ascosiationer recensenten får av namnet, samt för att det "besudlar" recensentens favoritgenre är inte bara osakligt utan även missvisande.

/Anders
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,615
Location
Rissne
Jag får faktiskt säga att jag tycker att du är lite fånig nu.

Varje gång man läser en recension måste det man läser analyseras ur perspektivet vad-tycker-jag-om-recensenten. En recensent man inte tidigare läst något av kan på sin höjd vara zero-punctiation-rolig, men innan jag jämfört minst en produkt med recensentens preferenser är recensionen helt värdelös. En recension" i sig" är med andra ord alltid helt värdelös.

Varför?

Jo, för att oavsett hur "objektiv" en recension försöker vara, så består den ändå av vörderingar och tyckande. En recensent tycker att reglerna är krångliga, men betyder det att jag tycker att de är det? En annan recensent menar att spelet är "ospelbart", betyder det att jag inte kan spela det? Ytterligare en annan recensent menar att man inte borde abvända Lovecrafts arc för att sälja animetentakloida grejer. Betyder det att jag håller med?


Jag har inte läst recensionen, men allvarligt - det låter som om recensenten ganska klart och tydligt ståtar med varför hon sätter betyget så lågt. Om man då inte håller med justerar man givetvis betyget något för egen del.


Jag förstår inte varför det här skulle vara en nyhet för någon, eller särdeles konstigt. Det är ju så åtminstone jag fått göra med varje recension jag någonsin läst.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Här håller jag faktiskt med.. att vara recensent av vadsomhelst, om det är så är filmer, rock, resturanger, litteratur på fina kultursidan, osv är ett sätt att även profilera sig själv, vilket naturligtvis alla proffs-recensenter är fullkomligt medveten om. Det är ju därför just recensentjobben är eftertraktade på de stora tidningarna och på TV.

Nu är det ju iofs inte samma IMPACT att vara recensent på Fenix jämfört med Expressen, men principen är densamma.

Jag gillar att recensera, även om jag skulle få skit efteråt. Det är det värt, man får ju utöva MAKT! :gremgrin:
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Diplomatic immunity?

Döda den här recensenten-har-fel-diskussionen en gång för alla (snipp)
Menar du att recensenterna ska kritisera, men inte kunna bli kritiserade själva?
Man kan alltid hävda att "detta är bara min personliga åsikt" utan några anspråk på saklighet, men frågan är om recensionssidorna i Fenix är rätt plats att vädra den åsikten i så fall.

Gordeg
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Att medge att ett spel inte alls är dåligt men i alla fall ge det ett dåligt betyg för att det inte stämmer överens med de ascosiationer recensenten får av namnet, samt för att det "besudlar" recensentens favoritgenre är inte bara osakligt utan även missvisande.
Precis. Det är ju det här som är min poäng, och absolut inte att "recensenter inte får tycka" vilket vissa personer verkar uppfatta det som. Därför ser jag det här som ett svar på en bunt inlägg i tråden.


/Dimfrost
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Alltså, du är medveten om att vi betalar för att få läsa de här recensionerna, va? Och att det som skrivs i recensionerna i allra högsta grad påverkar om spel blir sålda eller inte, och att recensionerna definitivt inte visar någon ödmjukhet gentemot tid och energi som läggs ned i hobbyn.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Recensioner, musiksmak och mat

Alltså, snarare handlar det om att recensenten satte betyget "Dålig" på ett spel som i texten beskrivs som "inget dåligt rollspel". Det kan ju aldrig vara rätt.

Och att såga ett spel baserat på titeln?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
ja, stackars En Garde! till exempel... gissar att de säkert fick en försäljningsdipp efter den recensionen, trots all den tid de lagt ner på att göra spelet... fast nu verkar de iofs sälja OK igen...
 

krämer

Veteran
Joined
7 Sep 2005
Messages
31
Re: Diplomatic immunity?

Billig poäng.

Jag har varit ganska tydlig i den här frågan många gånger tidigare, här och annorstädes. Folk är välkomna att tycka vad de vill om spel eller ens om andras tyckande om spel.

Det som jag finner urbota fjantigt (men som forumhängarna här på rollspel.nu uppenbarligen aldrig kan få nog av) är när man på någon form av förment objektivistisk grund hävdar att en recension är "fel". I det här fallet "osakligt".

Dimfrost får tycka vad han vill om C-tech eller för all del om vad Åsa tycker om spelet. Men gör om - gör rätt (rätt som i "som jag tycker" då) är bara fjantigt.
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Alltså, du är medveten om att vi betalar för att få läsa de här recensionerna, va? Och att det som skrivs i recensionerna i allra högsta grad påverkar om spel blir sålda eller inte, och att recensionerna definitivt inte visar någon ödmjukhet gentemot tid och energi som läggs ned i hobbyn.
Självklart förstår jag att ni betalar. Lika självklart är det för mig att du är insatt i vilka förutsättningar hobbyn lever i. Lika självklart är det också att du uppskattar recensionerna pga utav att du betalar för dom.

Och visst recensionerna visar ingen hänsyn mot hobbyn, men dom fyller en funktion. Vilket inte "jag betalar ett par hundralappar om året och tycker det är vedervärdigt att folk inte kan skriva vettiga recensioner" gnäll inte gör.

Men men om ni känner att ni har dessa höga kvalitetskrav på hobbyn och att hobbyn kan leva upp till dom kraven så okej, jag köper era argument. Dock så ser jag fortfarande inte anledningen att basunera ut det öppet på ett forum. Varför inte PM/maila redaktören och vara lite finkänslig.

//Flurtis
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Om vi nu har en forumit som hänger sig åt att framföra saklig kritik av en recension, måste man då vara där med pekpinnen direkt?
Ja om man anser att det finns på tok för mycket elitism och besserwisande inom hobbyn. Vilket kan ha sin charm också men ärligt talat, det finns gränser.

Du tycker inte att du överdriver lite nu? Skall man inte få framföra någon som helst kritik överhuvudtaget bara för att någon lagt ner tid på att skriva ihop en text? Enligt det resonemanget borde du väl snarast fördöma den berörda recensionen också, eftersom den ”kastar skit” på Cthulhutech och dess författare (som också lägger ner tid och energi i hobbyn). Det är ett orimligt synsätt.
Javisst ska man få framföra kritik. Men att hänga ut Åsa som en oduglig recesent på ett publikt forum ser jag knappast som rätt väg att gå.

När man ropar ut sig kritik tar man också på sig ett stort ansvar att sköta det snyggt. Det hör till god ton.

//Flurtis
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Diplomatic immunity?

Dimfrost får tycka vad han vill om C-tech eller för all del om vad Åsa tycker om spelet. Men gör om - gör rätt (rätt som i "som jag tycker" då) är bara fjantigt.
Det där uttalandet blir synnerligen kul med tanke på att det är Åsas budskap i recensionen ifråga:

Åsas recension said:
Alltså får CthulhuTech ett tämligen lågt betyg, en klapp på huvudet och ett vänligt men bestämt "gör om - gör rätt" av denna recensent.
:gremgrin:
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Ödmjukhet är överskattat. Kvalitet är viktigare än folks känslor. När man slänger ut texter offentligt får man också vara beredd på att försvara dem.
Jag tror att det här stycket säger allt. Vi kommer förmodligen aldrig att ens komma i närheten av varandra i ståndpungter, så vi kan lika väl lägga ner diskussionen.

För mig är ödmjukhet inte överskattat. Tvärtom så har jag funnit det som ett utav dom främsta egenskaperna hos vänner, flickvänner och bekanta.

Likaså är nog folks känslor väldigt viktiga för mig också, jag får väldigt dåligt samvete när jag gör folk ledsna.

//Flurtis
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Ödmjukhet är överskattat. Kvalitet är viktigare än folks känslor. När man slänger ut texter offentligt får man också vara beredd på att försvara dem.
Okej gäller det även kritik för skötande utav ansvarsposter?

Jag har väldigt svårt att ta dig på allvar när du säger:

" Kvalitet är viktigare än folks känslor."

Om jag inte minns fel så var du drivande i Banningen av Troberg pga utav hans gliringar på din låga kvalite som forumredaktör.

Antar att känslor spelar roll ändån........

//Flurtis
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Re: Diplomatic immunity?

Det var naturligtvis enbart därför jag använde det uttrycket. Vilket också kan utläsas genom att jag ju citerade just den biten av recensionen i min trådstart... :gremsuck:


/Dimfrost
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Javisst ska man få framföra kritik. Men att hänga ut Åsa som en oduglig recesent på ett publikt forum ser jag knappast som rätt väg att gå.

När man ropar ut sig kritik tar man också på sig ett stort ansvar att sköta det snyggt. Det hör till god ton.
Om jag hade mailat Anders & Tove hade det här varit ett utslag av en enskild persons tycke och smak. Nu har det i stället blivit en manifestation av många personer som anser att en recension har varit felaktig, och en upplivande debatt i ämnet diskussioner i allmänhet. Jag tycker att det finns stora poänger med att ta sådana här diskussioner offentligt. Texter som publiceras offentligt förtjänar också att kritiseras offentligt.

Dessutom har jag inte uttalat mig kategoriskt om Åsas allmänna recensentförmåga vid något tillfälle, utan allt har bara handlat om just den här recensionen. För att kunna säga något mer allmänt skulle jag vara tvungen att läsa igenom alla gamla recensioner, och det har jag ingen lust med, i alla fall inte för tillfället; det känns heller inte relevant.


/Dimfrost
 
Top