Nekromanti Cthulhu på radio

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,895
Location
The Culture
Jag hörde en märklig trailer på P3 i morse. Närmare undersökning på P3:s hemsida gav följande:

Söndagen den 20 april

Necronomicon i Sverige
En rapport från avgrunden av Rickard Berghorn och Jesper Tillberg.

Lagom till påsk bjuder Frispel på en samhällskommentar i skräckförfattaren HP Lovecrafts anda.

Radioreportern Louise Epstein (spelad av den verklige Louise Epstein från P1) får mystiska samtal om 'Necronomicon - De Döda Namnens Bok'. Louise ger sig ut i jakt på den ockulta boken - och spåren leder henne via Strindberg och Hammarskjöld till den 'Helige Andens Holme' - Riksdagshuset. Landets tillstånd och världslägets kaos får oanade förklaringar när Louise Epstein inser att De Döda Namnens Bok finns i Sverige - och den store guden Cthulu har vaknat redo att ta över världen...

Frispel bjuder på en högst annorlunda samhällskommentar - med musik från Yellos hela karriär. Berättelsen är hämtad ur boken 'Necronomicon i Sverige', utgiven 2002 på Aleph bokförlag. Radiodramatisering av Rickard Berghorn/Jesper Tillberg. För regin står Jesper Tillberg och i rollerna hör du bl.a Louise Epstein, Linus Eklund-Adolphsson, Joakim Schröder, Jakob Isberg, Helen Lindahl, Pontus [deras avklippning, inte min]


Klockan 21.03 i kväll (söndag) är det tydligen för den som undrar.

/tobias, som nu har hört ordet 'Cthulhu' på P3 två gånger (i olika program)
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Coolt !

Det ska jag lyssna på !!
Det är ju inte var dag man hör något sådant på radio !
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,468
Location
Stockholm
Men stan, det är ju samtidigt som Sex Feet Under går på TV2! Hoppas P3 lägger upp programmet på hemsidan efteråt.

Boken Necronomicon i Sverige är f.ö. jävligt läsvärd! Inte särskillt läskig, men i all fall...
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Såhär i efterhand...

Det var ju inte så himla bra, eller?

Huvudpersonen betedde sig dumt (dummare än en genomsnittligt rollperson), obstinat och hade samma tonläge i rösten hela tiden, precis som om hon läste högt från ett pappe... vänta här nu....


Storuggla, tycker dock att det är bra att Lovecraft får lite PR
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Så då missade man inte så mycket?

Blev ju liten besviken när man läste om det såhär först efter det varit...
Men var det inte så bra så...
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,895
Location
The Culture
Ganska bra + länk

Jag tyckte att det var ganska bra för att vara radioteater, speciellt musiken av Yello.

För övrigt bör man kunna lyssna på det på nätet någon gång i framtiden. De lägger upp gamla program här, men det senaste programmet är inte upplaggt ännu.

/tobias
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Såhär i efterhand...

Nån som vet ifall det går att lyssna på nu i efterhand..
Missade det tyvärr
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Precis, Gurgeh.

Ganska småkul att lyssna på, lite knäppt att hela Sveriges akademiska värld var med i en Cthulhu-konspiration (eeh..) och ingen direkt handling om man redan känner till Cthulhu-myten, men ändå rätt mysig..

Och dom däringa Yello var ju helt klart värda att kolla upp mera!
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Suck & stön !!

Tusan åxå, av nån förbaskad anledning kan jag inte lyssna på det prgrammet.
Nån som har nått bra förslag på hur man kan foxa det ? :gremconfused:
 
Top