Nekromanti Cthulhu! - Old School Gamling

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
225
Nu lade jag märke till stavfelet där...
Old School Gamling <- Lite mer old school än andra.
 

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
225
Jag kan mer eller mindre stolt meddela att vi så slutligen fått tummen ur spelgruppens kollektiva ändalykt och testat att köra en omgång med Cthulhu!-reglerna. På det stora hela fungerade det bra. Reglerna för efterforskningar fungerade rätt balanserat under hela äventyret (ett hemmasnickrat ettbladsscenario baserat på Lovecrafts The Lurking Fear, och del i mitt projekt att bygga just ettbladsscenarion till Cthulhu!).

Vad vi märkte rätt snabbt är att Fantasy!:s stridsregler dessvärre är lite för "speliga" i sitt grundutförande för att fungera rakt av i skräckscenarion; dvs paniken i strid försvann en aning när folk började tänka taktiskt och fördela stridstärningar, så där ska jag gå in och pilla och skruva lite. Troligtvis blir det en lösning där rollpersonerna får ha fasta värden för sina Attackslag och Försvarsslag. Försvarsslaget kanske till och med ersätts av en fast svårighetsgrad motsvarande något i stil med D&D:s Armor Class, bara för att snabba på det hela ytterligare. Vi får se.

En annan sak vi kunde konstatera är att det går förbannat fort utför när Vansinnesreglerna börjar spela in, vilket väl fungerar bra i kortare äventyr som den här gången, men möjligtvis kan krångla till det i längre expeditioner. I det här fallet var det jäkligt skoj, dock.

Överlag rullar reglerna på bra, men undertecknad behöver återvända till ritbordet för en del justeringar. Fast husregler hör ju till ändå...
 
Top