Cthulhu-/mysterielösarspel i nutid?

Obskyr

Snygging
Joined
21 Dec 2022
Messages
58
Location
Kungsholmen
Jag kan rekommendera två stycken! Kutulu (PDF-versionen är gratis!) är ett svenskt lovecraftskt rollspel som jag tycker är aningen genialiskt. I Call of Cthulhu så måste spelare ju rollspela galenskap – anstränga sig för att tala i tungor; göra befängda val; et cetera. I Kutulu är galenskapen istället helt på spelledarens sida: Spelledaren agerar opålitlig berättare. Spelledaren kanske beskriver att en hemsk företeelse är där som inte är det (eller än värre, att den inte är det trots att den är det på riktigt), och så framstår din rollperson som galen för omvärlden genom att förhålla sig till det helt förnuftigt.

Skrômt (också gratis PDF-version!) är ett rollspel som handlar om svensk folktro – till skillnad från Nordiska väsen så tar det plats i nutid, fokuserar på mysterier, och du bör inte försöka slåss mot monstren. Det fokuserar även inte sällan på mer obskyra oknytt från lokala sägner. Ypperlig atmosfär!

På engelska råder det ingen nöd – kolla in alla spel med systemet Gumshoe, som alla är mysteriespel i diverse genrer. Delta green är en klassiker som jag hört mycket gott om.
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Kul att du gillar Kutulu, @Obskyr !

Jag tror däremot att man skulle behöva göra en del med det för att det ska passa modern miljö. Grunden funkar nog, men jag skulle nog se över de passiva egenskaperna tror jag.
 
Last edited:

Obskyr

Snygging
Joined
21 Dec 2022
Messages
58
Location
Kungsholmen
Jag tror däremot att man skulle behöva göra en del med det för att det ska passa modern miljö. Grunden funkar nog, men jag skulle nog se över de passiva egenskaperna tror jag.
Just det, nutidsmodulen finns ju bara på japanska! Det krävs dock verkligen inte mer än så för att spela i nutid – här är listan över egenskaper och expertisområden i Kutulu: Dagens Japan:
  • Passiva egenskaper
    • Berömmelse
    • Övertala
    • Finanser
    • Sjätte sinnet (ersätter Ockultism)
  • Aktiva egenskaper
    • Avståndsvapen
    • Närstrid
    • Lönndom
    • Rörlighet
    • Styrka
  • Expertisområden
    • Ekonomi & juridik
    • Etnologi
    • Geovetenskap
    • Historia & paleografi
    • Informationsteknik
    • Konst
    • Kriminalteknik
    • Kulturantropologi & arkeologi
    • Lingvistik
    • Medicin & veterinärmedicin
    • Mekanik & elektronik
    • Rymdvetenskap
(Expertisområdena kan jag tycka är lite småskumma. Jag skulle nog snarare ta originallistan och bara byta ut Mekanik mot “Teknik” – men vad vet jag, det kanske fungerar!)

Resten av den boken består mest av tips på hur man bör förhålla sig till t.ex. modern polis och fenomen som internet och avancerade skjutvapen, plus ett gäng kusliga (ofta urban legend-inspirerade) antagonister – saker som man lika gärna kan hitta på som spelledare.
 
Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,485
Vill du ha fokus på nutid så är Delta Green ohotat. Hypermodern fokus med jättebra kampanjstruktur. Man spelar medlemmar av en hemlig konspiration inom amerikanska myndigheterna med en cell struktur som en terror organisation.

"Choose federal law enforcement. Choose the military. Choose NASA or the CDC. Choose lying to your superiors. Choose to ruin your career. Choose no friends. Choose divorce. Choose life through the bottom of a bottle. Choose destroying evidence and executing innocent people because they know too fucking much. Choose black fatigues and matching gas masks. Choose an MP5 stolen from the CIA loaded with Glasers, with a wide range of fucking attachments. Choose blazing away at mind numbing, sanity crushing things from beyond the stars, wondering whether you'd be better off stuffing the barrel in your own mouth. Choose The King in Yellow and waking up wondering who you are. Choose a 9mm retirement plan. Choose going out with a bang at the end of it all, PGP encrypting your last message down a securely laid cable as an NRO Delta wetworks squad busts through your door. Choose one last Night at the Opera. Choose Delta Green."
 
Last edited:

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,977
Location
Göteborg
Har hört mycket om Delta Green men inte läst/spelat. Funkar det till typ CSI, X-files eller Wallander? Gumshoe?

Hörde om ett rollspel där man spelar pensionerade änkor som löser brott med övernaturlig twist. Inte riktigt vad jag söker men verkar roligt. PbtA baserat.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,485
Har hört mycket om Delta Green men inte läst/spelat. Funkar det till typ CSI, X-files eller Wallander? Gumshoe?
Det finns en Gumshoe version som utspelar sig på 60-talet.

Det funkar absolut inte till CSI eller Wallander. Det är inte den typen av spel. Det är mycket mörkare och mycket mer fokuserat på detaljerna av hur myndigheter fungerar och liknande detaljer.

Det har en miljon gånger beskrivits som X-Files vs. Cthulhu… Men ärligt talat? Näh. Fox Mulder och folk som han behöver äta en kula första chansen man har. Att inte veta är ett privilegium.

Delta Green är mer som True Detective säsong 1, Top of the Lake och Kill List.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,050
Det har en miljon gånger beskrivits som X-Files vs. Cthulhu… Men ärligt talat? Näh. Fox Mulder och folk som han behöver äta en kula första chansen man har.
Vore det The Esoterrorist skulle uppdraget vara att få Fox Mulder misskrediterad och sparkad. För att han inte kan hålla käft om saker som det faktiskt är väldigt viktigt att folk inte får reda på! Man spelar de facto Men in Black, men man har rätt. Annars vinner esoterroristerna.
 
Joined
20 Oct 2023
Messages
156
Vad finns det för rollspel som är mysterielösarspel/Cthulhuspel i nutid?
Call of Cthulhu har stöd för spel i nutid och finns många äventyr som utspelar sig i nutid, ett exempel är samlingen "The Things We Leave Behind" från Stygian Fox.


I Call of Cthulhu så måste spelare ju rollspela galenskap – anstränga sig för att tala i tungor; göra befängda val; et cetera.
I Call of Cthulhu finns det ingen specifik förväntan eller krav på att spelarna skall rollspela galenskapen genom att exempelvis tala i tungor eller göra befängda val.

Systemet bygger på att vid en viss mängd förlorad Sanity (sinneshälsa på svenska) vid samma tillfälle riskerar rollpersonen att hamna i en sk "bout-of-madness" (vansinnesepisod i Call of Cthulhu Sverige). Denna pågår under antingen 1d10 timmar eller 1d10 rundor beroende på omständigheterna, och resulterar vanligtvis i att spelaren får en prompt av SL och sedan i efterhand får beskriva vad denne gjort under den tiden. Vanligtvis resulterar det i saker som att rollpersonen blir katatonisk, flyr i panik eller blir våldsam.

Efter att man avhandlat vad som hänt under vansinnesepisoden lider rollpersonen av något som kallas underliggande galenskap som är antingen temporär eller varaktig. Är den temporär gäller den i 1d10 timmar, om den är varaktig så gäller den fram tills att rollpersonen lyckats återhämta sig på något sätt. Inte heller under den underliggande galenskapen behöver det "spelas ut" med specifika beteenden, utan innebörden av det är bland annat att rollpersonen är mer känslig för ytterligare sanity-förlust och enklare kan hamna i en ny vansinnesepisod, men framförallt innebär det att rollpersonen kan drabbas av vanföreställningar (som förmedlas genom att SL ger falsk information, så som systemet fungerar i Kutulu). Dessa kan rollpersonen försöka genomskåda med en sk "reality-check".

Jag vet att det inte är helt ovanligt bland vissa Call of Cthulhu spelare att titta på sitt rollformulär, där se att man har ett lågt värde i Sanity, och sedan "spela galen" utifrån det. Men det är inte så systemet är uppbyggt eller den förväntan som finns på spelarna. Det stämmer dock att systemet ger viss agens till spelaren i hur denne väljer att gestalta rollpersonens upplevelse av att ha förlorat sanity genom prompter och samberättande, så att inte hela det arbetet ligger på SL.
 
Last edited:

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Vill också slå ett slag för Skuggornas Mästare, vilket det går att spela vad som helst i.
 
Top