Nekromanti Cthulhu Dark och Insight (Insanity) die

claes

Swordsman
Joined
19 Jun 2005
Messages
430
Location
Jönköping
Efter ett par trådar här om Cthulhu Dark blev jag lite nyfiken på spelet. Vid genomläsning uppstod en fundering kring användande av Insight die (som den heter i Kickstarter-version, Insanity die i den tidigare versionen). Notera att jag aldrig spelat utan bara läst igenom reglerna.

När en rollperson utför något kan spelaren välja att slå sin Insight die om den vill "risk your sanity to succeed". Om Insight die är den som visar högst resultat måste du slå ett Insight-slag och kan då bli rädd och värdet ökar och du blir lite mer galen. Hur skulle det förklaras "in game" om du t ex letar efter information om något? Slår du dessutom lågt på alla tärningar får du ju ganska knapphändig information. Jag vet inte riktigt hur skräcken skulle rollspelas vid det här tillfället. Tips och idéer?
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Du får en vision kort och gott!

Om du slår en sexa får du också slå insight roll. Och ja, det betyder att du kan få två insight rolls.

"In game" förklaringen till din fråga är att om du har med insiktstärningen så är det för att du pushar dig till onormalt tänkande. Du kanske siktar på att drömma eller minnas något som du förträngt. En vanlig människa skulle inte göra det. Men du, du som valde att ta till den tärningen, du går bortom illusionen om 'det vanliga'.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Till exempel: du håller på och bläddrar igenom några mappar i kontoret på en ungdomsgård där du har gjort inbrott. Plötsligt slår du en två:a på insight och ettor på dom andra tärningarna. Plötsligt bara släpper du papprena, ser dig omkring i rummet, känner dofterna, ser den rökgula tapeten och det tomma paketet English Breakfast-tepåsar som ligger diagonalt tvärs över hörnet på plasttrasmattan och du bara holy shit jag har varit här förut... i morgon!

Det är random encounters… fast för hjärnan
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Det är viktigt att veta att Cthulhu Dark, när det spelas av vissa grupper, urartar omedelbart i svart slapstick komedi. Ingen tror att någon borde lyckas med något så bilar rullar varje gång man kör dem, bibliotek brinner ner när man försöker läsa och spanar du från en resturang sätter du en gaffel i ögat.

Då förvandlas Insanity tärnings förklaringarna snabbt till något utanför genren "Aaaahhhh!!! Jag springer så snabbt att jag blir galen!!!!" eller "Jag väver den här korgen så bra.... ATT JAG BLIR GALEN!!!!".
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
2097;n244003 said:
Tack för varningen God45!!!
Alltså, vet inte om det är en varning, svart komedi är kul. Men det gäller att gruppen är med på vad man går efter för ton.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
2097;n244336 said:
Jag undrar hur man ska undvika det.
Man tvingar alla att läsa Nyarlothothep (eller liknande kort Lovecraft verk) precis innan och sedan pratar man igenom att det är tonen i verket man skall hålla. Det håller nog i typ en halvtimme :p
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
508
2097;n244346 said:
Vilket kasst spel
Oj, hade fått för mig att du kört det och var ett fan av spelet. Då är kanske ? bättre mini-Cthulhu, där medspelarna inte kan göra komik av det hela genom att skapa testslag stup i kvarten.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Bra att sanningen kom fram, det var inte meningen att vara otydlig, P.eLL.e. Jag har inte kört Kutulu heller som jag också jämför ? med.

Ska försöka få till ett CD senare den här veckan i mitt gaiden-projekt "1001 Nights Off". Kan rapportera efter. ABT — always be testing.

I CD leder testslagen till att dödsklockan sakta — saktare och saktare men obönhörligare och obönhörligare — tickar fram. Det kanske är roligt…? Åh if you ever get close to a human…
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
God45;n244000 said:
Då förvandlas Insanity tärnings förklaringarna snabbt till något utanför genren
Går det inte att köra dom sakerna, fast seriöst?



“Aaaahhhh!!! Jag springer så snabbt att jag blir galen!!!!”
Jag sprang för livet. Kunde inte andas, kändes som om hjärtat skulle sprängas. Kände inte mina fötter, såg bara ett steg i taget. Min kropp föll bort, mina armar föll bort, tid och rum föll bort. För ett ögonblick. Sen vaknade jag. Iskall. Iskall. Jag låg i sanden och jag kände att min käke var stel. Att jag hade munnen öppen. Först efter en stund insåg jag att det var för att jag skrek och skrek och skrek utan att höra det själv.

“Jag väver den här korgen så bra…. ATT JAG BLIR GALEN!!!!”.
Jag hade flätat såna här korgar hela mitt liv. Behövde knappast tänka medan jag gjorde det, det satt i fingrarna. Pappa och farmor hade tillsammans lärt mig, redan när jag var väldigt liten. Innan jag kunde läsa fick mina trötta fingrar kväll efter kväll fläta det torkade sjögräset, och halmstråna. Först fläta ihop botten med vad pappa kallade en “vallknut” men farmor kallade “skallen”. Sen det sirliga släktmönstret upp på sidorna. Minnesramsan behövde jag inte längre, det satt i fingrarna. Det var länge sedan jag hade tänkt på den. Hur var det nu den hade gått… “En tråd för dom flinka, som jobbar för sitt skrå. En tråd för dom röda, att låta tiden gå. En tråd för pesten, min enda sanna vän. En tråd för dom döda, som rider hit igen.”
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,616
Location
Göteborg
God45;n244006 said:
Alltså, vet inte om det är en varning, svart komedi är kul. Men det gäller att gruppen är med på vad man går efter för ton.
Det finns ju Lovecraft-hack till både InSpectres och Lasers & Feelings. Känns som en rätt etablerad genre, precis som CoC eller ToC kör en egen genre med inspiration från Lovecrafts verk. Är CD ens tänkt att vara ett alternativsystem till CoC?

Annars är ju Lovecraftesque det enda spelet som på riktigt är troget gamle HP (förutom att det tar avstånd från rasism och banalisering av mental ohälsa).
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
CD är gjort som ett alternativ till ToC och det är gjort av en kompis till ToC-gänget.

Lovecraftesque är spelet om man vill vara HPL. Men inte det enda spelet om man vill vara en avv personerna i HPLs berättelser.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
2097;n244381 said:
Går det inte att köra dom sakerna, fast seriöst?
Klart det _går_, men som alltid kokar det ner till spelgruppen. Min nuvarande spelgrup (eller rättare sagt delar av den) skulle beté sig precis som i God45s exempel.

De skulle liksom inte vara intresserade av att tänka det där extra steget för att hitta på den stämningsfulla förklaringen.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Sant, det är ju rätt kasst om man måste spela med norra halvklotets bästa författare för att få spelet att funka. Min gamla spelgrupp av teaterforskare och Emmy-vinnare T_T

Men, mina nuvarande spelgrupp brukar också deliver. Jag litar på dom
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Det här riskerar att bli ombytta roller från när jag och God45 pratade om My Drinking Problem och jag typ blev salt för jag tolkade det som om han dissade min spelgrupp :D

Jag uppskattar varningen; det verkar som om mekaniken inte gör det tunga lyftet av att skapa stämning. Jag ska köra superteatraliskt med typ släcka ner osv. Försöka vara så pretto att det lämnar utrymme för att få vara lite ambitiös runt bordet utan att behöva skämta bort det. Men ingen vet hur det kommer bli i praktiken.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
2097;n244411 said:
Det här riskerar att bli ombytta roller från när jag och God45 pratade om My Drinking Problem och jag typ blev salt för jag tolkade det som om han dissade min spelgrupp :D

Jag uppskattar varningen; det verkar som om mekaniken inte gör det tunga lyftet av att skapa stämning. Jag ska köra superteatraliskt med typ släcka ner osv. Försöka vara så pretto att det lämnar utrymme för att få vara lite ambitiös runt bordet utan att behöva skämta bort det. Men ingen vet hur det kommer bli i praktiken.
Jag hoppas det går bra för dig ??????
 
Top