Nekromanti [Crowdfunding] RiotMinds har gett upp den svenska marknaden?

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,088
Location
Göteborg
Verkar som om de säljer bättre på engelska?

https://www.kickstarter.com/projects...6/ruin-masters

De påstår att det är en vidareutveckling av DoD16, men det tycks ha avlägsnat sig rätt rejält från ursprunget i så fall: systemet verkar bygga på enbart T10or, det är färre GE (och på en annan skala) och färre färdigheter. Enda likheten jag kan se i beskrivningen är att det fortfarande tycks vara procentbaserat och slå lågt som gäller.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,905
Location
Nordnordost
Utan någon insyn alls i RMs affärer. Om jag gör samma grej på både svenska och engelska med WG kommer den engelska att sälja 2-3ggr fler ex en den svenska. Och även om jag är en pytteliten fisk på den svenska marknaden är jag en mikrob på den engelska.

Att göra saker på svenska är kul. Det går att få pengar för dem. Men det är rationellt att göra bara på engelska om man nu är ute efter pengar och måste välja mellan de två.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Oh well... det var trevligt att ha ett gott rykte på den internationella rollspelsmarknaden, men jag antar att inget kan vara för evigt.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,088
Location
Göteborg
Rymdhamster;n313933 said:
Oh well... det var trevligt att ha ett gott rykte på den internationella rollspelsmarknaden, men jag antar att inget kan vara för evigt.
RM skulle förstöra det menar du? Tja, detta är ju inte deras första engelskspråkiga alster, så loppet borde i så fall ha varit kört redan 2017.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Rymdhamster;n313933 said:
Oh well... det var trevligt att ha ett gott rykte på den internationella rollspelsmarknaden, men jag antar att inget kan vara för evigt.
Jag är nog bara seg i huvudet och menar inget illa med det jag nu kommer säga, men kan du snälla utveckla så även jag förstår vad du menar? :)
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Bolongo;n313927 said:
Verkar som om de säljer bättre på engelska?

https://www.kickstarter.com/projects...6/ruin-masters

De påstår att det är en vidareutveckling av DoD16, men det tycks ha avlägsnat sig rätt rejält från ursprunget i så fall: systemet verkar bygga på enbart T10or, det är färre GE (och på en annan skala) och färre färdigheter. Enda likheten jag kan se i beskrivningen är att det fortfarande tycks vara procentbaserat och slå lågt som gäller.
Hur ser läget ut för den svenska Ereb Altor / Kaldarox ut? Är den levererad än? Jag är osäker på hur mycket de förändrade systemet i det mot DoD 2016. Det kom ju med en regelbok där enligt Kickstartern i alla fall.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,019
Location
Ereb Altor
Khan;n313936 said:
Hur ser läget ut för den svenska Ereb Altor / Kaldarox ut? Är den levererad än? Jag är osäker på hur mycket de förändrade systemet i det mot DoD 2016. Det kom ju med en regelbok där enligt Kickstartern i alla fall.
Det ser ut som att Ruin Masters är typ Caldarox fast på engelska. Den är i skrivande stund 8 mån försenad. Vad jag kan se är det olika system, men jag har ingen djupare insyn.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,568
Jag får en känsla av att Riotminds försöker göra ett eget Forbidden Lands, komplett med ruiner och hexcrawl för att locka OSR-folket.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
luddwig;n313939 said:
Jag får en känsla av att Riotminds försöker göra ett eget Forbidden Lands, komplett med ruiner och hexcrawl för att locka OSR-folket.
Min tanke exakt – nu försöker Riotminds göra sin grej på OSR-marknaden. Nå, verkar snyggt och lovande. Har de lagt ned tid på spelet, som inte alltid varit fallet förr om åren, kan det bli riktigt bra. Det vill säga, har man lagt ner sig på att få texten rätt och speltestat det tillräckligt så att det flyter på bra systemmässigt kan det bli hur bra som helst. Om inte annat kommer de hur som helst ha marknadens snyggaste illustrationer, vilket alltid varit deras stora och ibland tyvärr nära på enda plus. ... Allt detta sagt utifrån min personliga åsikt, givetvis.

Vad gäller huruvida de övergett det svenska så är det la i regel så det fungerar i spelbranschen; vill man kunna driva företag på det krävs det att köra internationellt.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Minimoni;n313935 said:
Jag är nog bara seg i huvudet och menar inget illa med det jag nu kommer säga, men kan du snälla utveckla så även jag förstår vad du menar? :)
Sverige har under några år haft ett väldigt gott rykte utomlands om att producera väldigt bra rollspel. RMs trackrecord när det kommer till "bra rollspel" är inte direkt fläckfritt.

Men, Bolongo har rätt:

Bolongo;n313934 said:
Tja, detta är ju inte deras första engelskspråkiga alster, så loppet borde i så fall ha varit kört redan 2017.
Om inte annat så lär det ju vara fantastiska bilder som vanligt (förhandsvisningarna är ju outstanding), så man kan ju alltid hoppas på en artbook. Annars med lite tur kommer det gå att plocka upp en pledge för halva priset i efterhand på tradera eller fejjan.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,614
Location
Huddinge
Är verkligen Ruin Masters ett bra namn?
Är det inte nog förvirrande att vi har Rolemasters och Runemasters man kan blanda ihop?
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,614
Location
Huddinge
Lukas;n313947 said:
Är verkligen Ruin Masters ett bra namn?
Är det inte nog förvirrande att vi har Rolemasters och Runemasters man kan blanda ihop?

Vänta det är jag som är förvirrad jag tänker på Runequest.
Men jag tänker se min förvirring som ett tecken på att jag har rätt
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Rymdhamster;n313943 said:
Sverige har under några år haft ett väldigt gott rykte utomlands om att producera väldigt bra rollspel. RMs trackrecord när det kommer till "bra rollspel" är inte direkt fläckfritt.

Men, Bolongo har rätt:



Om inte annat så lär det ju vara fantastiska bilder som vanligt (förhandsvisningarna är ju outstanding), så man kan ju alltid hoppas på en artbook. Annars med lite tur kommer det gå att plocka upp en pledge för halva priset i efterhand på tradera eller fejjan.
Ok, tack för svaret. Nu förstår jag bättre vad du menade och jag är nog nödgad att hålla med.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
Rymdhamster;n313943 said:
Sverige har under några år haft ett väldigt gott rykte utomlands om att producera väldigt bra rollspel. RMs trackrecord när det kommer till "bra rollspel" är inte direkt fläckfritt.
Fast Trudvang Chronicles har väl fått ganska hyfsade recensioner, eller? Jag har ingen egen uppfattning men utifrån får jag inte intrycket av att det präglats av slarvigt hantverk.
 

Klingonsylt

Swordsman
Joined
28 Sep 2005
Messages
482
Location
Umeå
Lukas;n313949 said:
Vänta det är jag som är förvirrad jag tänker på Runequest.
Men jag tänker se min förvirring som ett tecken på att jag har rätt
Inte tillräckligt förvirrande, någon måste lansera RuinQuest!
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,568
Bifur;n313952 said:
Fast Trudvang Chronicles har väl fått ganska hyfsade recensioner, eller?
Den här recensionen tyckte jag var informativ. Betyg 3 av 5. Andra recensioner jag skummat talar väl om bilderna och världen, mindre väl om språket och framförallt reglerna.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,032
Location
Sthlm
Jag tycker mycket mer att det känns som att det är Gloomhaven och gamla Warhammer Quest (som ju har kompletta valfria rollspelsregler). Är positiv till allt utom namnet än så länge.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
Vad intressant att ämnet kom upp. Det har legat och gnagt ett tag.

Jag kan förstå ur ett affärsmässigt perspektiv, men det känns som ett svek mot de som satsade på Drakar och Demoner rebooten och blev lovad en produktlinje.

Lite transparens och en programförklaring från Riotminds sida skulle vara klädsamt

C
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,568
crilloan;n313963 said:
...de som satsade på Drakar och Demoner rebooten och blev lovad en produktlinje.
Fanns det ett sådant löfte också? Jag minns bara det brutna löftet om en nyutgåva av DoD -87 med lite polerade regler och kanske något lån från Expert eller DoD -91.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
Jag tror att de nämnde något efter kaldarox debaclet om planer framåt, (som de säkert har glömt)
 
Top