Nekromanti Crowdfunding-fråga

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,286
Location
Örebro
Kickstarter kom och revolutionerade rätt mycket hur projekt kan finansieras. Idag är ju det inget ovanligt längre med crowdfundade projekt och ser vi till den svenska rollspelsmarknaden så slår ju Mutant År 0 just nu alla former av rekord (glöm bara inte att Skuggornas mästare också behöver stöd).

Min fråga är vad för belöningar som intresserar er och som får er att stödja ett spel? Är det mer material till ett spel? Ett flashigare utseende? Bonusgrejor som specialtärningar och liknande? Vad får er att öppna plånboken helt enkelt. :gremsmile:
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
För min del är det helt klart spelet själv. Om spelidén är usel, så blir det inga pengar nästan vad som än erbjuds.

En sak som gjorde att det var ett lätt beslut att stödja Mutant: år noll, är att jag har en känsla (en mycket positiv sådan) för vad Mutant kan vara. Där behövdes inte någon direkt övertalning.

Ett (för mig) okänt spel, respektive okänd skapare bakom, innebär att det helt klart måste investeras mer i att förklara för mig varför jag ska pröjsa NU istället för SEN (och då ha större möjlighet att avgöra vad jag får för pengarna).

Det är min grundinställning.

Bonusprylar et.c. är mest en fråga när det står och väger mellan att ge belopp x eller belopp y. Om jag gillar idén är jag beredd att stödja, men fräcka "tillägg" kan få mig att höja beloppet.

När det gäller belöningen, så är den - tror jag - inte så bestämd. En kul sak, något som tydligt ligger "i närheten" av spelets egen anda, drar mer intresse. (Mutants löfte om det här med avbildade SLP:er var ju t.ex. en kul vinkling.) Men vad det kan vara, varierar liksom.

Egentligen är nog den viktigaste motivationen, att faktiskt få spelet. Crowdfunding ger ju möjlighet att bidra till att det blir av. Om alternativet är att det inte hade blivit publicerat, är ju det en del av den verkliga "belöningen".
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Robert Jonsson said:
Min fråga är vad för belöningar som intresserar er och som får er att stödja ett spel? Är det mer material till ett spel? Ett flashigare utseende? Bonusgrejor som specialtärningar och liknande? Vad får er att öppna plånboken helt enkelt. :gremsmile:
Jag har inte crowdfundat sådär jättemycket.

Busty Barbarian Bimbos lade jag inte till något alls på. Det fanns inga kul bonusgrejor.

Saga of the Icelanders är samma sak. Inga kul bonusgrejor.

Star Citizen satsade jag lite mer på, för det fanns en nivå där man fick soundtracket också. Så den nivån hoppade jag på. Jag är en sucker för soundtracks.

Achtung! Cthulhu är rekordet. Där gick jag först så långt att jag fick tillgång till allt som PDF. Så fort unlocksen var uppe i tre bakgrundsmoduler så lade jag till att jag ville ha dem tryckta. Sedan kom ju även Shadow of Atlantis och Assault on the Mountains of Madness, så jag lade till så att alla kommer som tryckta grejer. Slutligen kom de med väskan, och då tändes min "VILL HA!"-lampa.

Så för mig är det nog konkreta och rediga och användbara grejor. Setting-böcker. Soundtracks. Väskor. Den sortens stuff.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
Jag har crowdfundat en hel del (29 grejer på Kickstarter hittills) och såhär brukar jag tänka:

- En bra presentation är viktig. Det måste inte vara en liten film, även om det blir väldigt mycket bättre av det. Men att kunna visa upp sig på ett bra sätt och verka seriös.

- Att det ska vinnas indikationer på kompetens. Är det någons första crowdfundingprojekt förväntar jag mig antingen att vederbörande rott flera liknande projekt i land tidigare (som med Tim Shaeffer t.ex) utan crowdfunding eller att det redan finns en produkt.

- Att det redan finns en produkt är en sån där superbra grej som automatiskt ökar min tillit.

- Till slut måste jag gilla produkten eller personen. Jag kan tänka mig att stödja Skuggornas mästare även om mitt intresse för spelet egentligen är ganska begränsat, för att jag gillar svenska spelskapare och gärna stödjer.



När det sedan gäller "extra nivåer" gillar jag naturligtvis "free stuff" lika mycket som nån annan, men det kan lika gärna handla om att jag får personens back-catalog som PDF eller ett hedersomnämnande i slutprodukten. Jag stödjer nästan alltid bara på nåtslags miniminivå för att få den version av själva produkten jag faktiskt är intresserad av. Ibland betyder det PDF, oftast fysisk bok (när det gäller rollspel).
 

tdh

Swordsman
Joined
15 Jun 2000
Messages
450
Location
Stockholm
Så för mig är det nog konkreta och rediga och användbara grejor. Setting-böcker. Soundtracks. Väskor. Den sortens stuff.
Det är helt klart för få väskor i rollspelsvärlden.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
krank said:
Jag stödjer nästan alltid bara på nåtslags miniminivå för att få den version av själva produkten jag faktiskt är intresserad av. Ibland betyder det PDF, oftast fysisk bok (när det gäller rollspel).
Hmm, det där med nivån kan vara en riktigt bra "mätare" faktiskt.

Jag brukar hamna någonstans i mitten av skalan. Om jag stödjer, så blir det oftast med lite mer än minimibeloppen, men samtidigt är jag sällan så intresserad av "belöningarna" att jag verkligen vill ligga i toppnivåer.
 

tdh

Swordsman
Joined
15 Jun 2000
Messages
450
Location
Stockholm
Jag är dåligt exempel, jag går in på lämplig nivå men efterskänker nästan allt, ofta även själva produkten. Det viktigaste är att produkten blir av, jag kan köpa den senare, eller åtminstone låta konstruktören använda extrafluffet till något annat.

Fast jag pytsade in $300 till Fireside Magazine för att den skulle bli av, och den där limiterade bourbonkaraffen ska jag banne mig ha! :gremwink:
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,533
Location
Stockholm
Om jag inte är intresserad av grundprodukten så kan ingen belöning i världen får mig att skänka pengar.

Jag är också mest intresserad av belöningar som gör grundprodukten bättre: mer påkostat tryck, fler illustrationer, extra kampanjmaterial och liknande.

Tröjor, väskor, döp-en-slp och liknande är ointressant för mig, eller i alla fall inget som får mig att ge mer sek.

Spådom: Jag tror att vi kommer få se många crowdfunding-rollspel i den närmsta framtiden, och jag tror att de allra flesta kommer floppa.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag orkar inte med att hålla på med CF, det verkar vara lika mycket jobb som att göra spelet.. :gremwink:
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,533
Location
Stockholm
Arfert said:
Jag orkar inte med att hålla på med CF, det verkar vara lika mycket jobb som att göra spelet.. :gremwink:
Mm. Har för mig att Daniel Solis (Do: Pilgrims of the flying temple) skrev något om hur extremt mycket jobb det var för honom. Fast då var det lite fler personer som bidrog, och han hade massa olika belöningar.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
Arfert said:
Jag orkar inte med att hålla på med CF, det verkar vara lika mycket jobb som att göra spelet.. :gremwink:
Framför allt om man erbjuder en massa "extragrejer". De flesta förseningar jag sett har handlat antingen om att de fått in mer än vad de trodde (och därmed måste producera fler spel än de trodde, med lager och frakt och grejer) eller att det tar en jäkla tid med underleverantörer av tärningar, USB-minnen, väskor, stickers och så vidare.

Sedan är det många som ramlat på den rena ekonomidelen: De har helt enkelt inte gått runt. Extragrejerna har inte burit sig, så tillsammans med skattesmäll och den procent Kickstarter/Fundedbyme/paypal tar så slutar det med att de får gå in med egna pengar även om kickstartern gick 10x bättre än de frågade efter från början...
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,036
Location
Carapalea
Jag gillar gimmickar. Så tärningar, boxar, t-shirts (jag har redan en Leviathan t-shirt wiho!) och sådant är kul.

Produkten i grunden måste vara bra. Sen kan målen vara för mer bilder, hårdpärm (hint hint hint), att göra spelet i en låda med karaktärsblad/spelledarskärm, extra äventyr.

Sen sådana saker som att få vara med avritad som i Mutant eller sådana saker är också riktigt roligt för oss som är fans.
 

tdh

Swordsman
Joined
15 Jun 2000
Messages
450
Location
Stockholm
Sedan är det många som ramlat på den rena ekonomidelen: De har helt enkelt inte gått runt. Extragrejerna har inte burit sig, så tillsammans med skattesmäll och den procent Kickstarter/Fundedbyme/paypal tar så slutar det med att de får gå in med egna pengar även om kickstartern gick 10x bättre än de frågade efter från början...
Det där är ett jätteproblem vad gäller crowdfunding, och inte bara vad gäller rollspel. Det finns någon form av tro att bara för att man crowdfundar så löser det sig. Har man inte en produkt som bär sig själv, oavsett vilka mål och ambitioner man har, så går man back och då rasar de flesta projekt. Leverantörer brukar vilja ha betalt.

Jag gillar crowdfunding, men att ge sig in i det som sista utväg, för man tror inte på produkten, det låter bara vanskligt i mina öron.

(Och med tro på produkten menar jag förstås att man inte har råd utan en massa extrapengar, samt inte riktigt vet hur man ska räkna på att det ska fungera, vad saker och ting kostar, och hur mycket man behöver betala ut, samt när det ska betalas ut.)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
tdh said:
(Och med tro på produkten menar jag förstås att man inte har råd utan en massa extrapengar, samt inte riktigt vet hur man ska räkna på att det ska fungera, vad saker och ting kostar, och hur mycket man behöver betala ut, samt när det ska betalas ut.)
Ja, ska man crowdfunda så ska man ha en rejäl plan, helst. Kolla upp hur mycket saker kostar, hur mycket som dras av annat, räkna på stretch goals. Helst ha alla stretch goals och goodies utplanerade redan från början så man inte hittar på grejer allt eftersom.
 

tdh

Swordsman
Joined
15 Jun 2000
Messages
450
Location
Stockholm
krank said:
tdh said:
(Och med tro på produkten menar jag förstås att man inte har råd utan en massa extrapengar, samt inte riktigt vet hur man ska räkna på att det ska fungera, vad saker och ting kostar, och hur mycket man behöver betala ut, samt när det ska betalas ut.)
Ja, ska man crowdfunda så ska man ha en rejäl plan, helst. Kolla upp hur mycket saker kostar, hur mycket som dras av annat, räkna på stretch goals. Helst ha alla stretch goals och goodies utplanerade redan från början så man inte hittar på grejer allt eftersom.
Hear hear.
 
Top