Nekromanti Crowdfunding för Leviathan

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,263
Location
Örebro
För de som ännu står i valet och kvalet över om de ska bidra till crowdfundingen för Leviathan finns det en intervju med mig angående rollspelet i senaste numret av Fenix. På sida 43 talar jag mer om tankarna bakom och stämning i spelet.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,263
Location
Örebro
Leviathan & FundedByMe

Eftersom det har kommit upp en del tankar, åsikter och frågor kring FundedbyMe i samband med crowdfundingen så tänkte jag berätta lite om omständigheterna och vad vi gjort kring det.

Vi hamnade mitt i FundedByMes omorganisation och uppdatering av sidan. Det har orsakat en del konstigheter som vi gärna hade undvikt. Vi fick på kort tid skriva om introt på engelska och en del av informationen föll bort - till exempel försvann de olika sponsringsnivåerna på framsidan (även om den syntes när man gick in på själva sponsringen). Det här är inte alls idealt för oss, men vi har gjort vårt bästa för att ligga på företaget så fort vi har upptäckt problem. Har någon backare (eller blivande sådan) stött på ett problem har vi genast gjort vårt bästa för att fixa det för den omedelbart. Har ni upplevt något problem som förhindrat er från att backa? Säg till så ligger vi på mot FundedbyMe och löser det. Förhoppningsvis undviker ni inte att backa vårt projekt bara för att ni inte diggar FundedByMe. :gremsmile:

Lite om det vi hittills gjort: vi fick in en svensk text på sidan, vi fick igång formateringen, vi fick tillbaka den förlorade informationen och vi har fått ut Leviathan bland de andra projekten. Det som vi för tillfället saknar är konkreta uppgifter på vilka som sponsrat (vilket vi ska få tillgång till den 20 oktober då hela uppdateringen ska vara klart). Vi kommer då kontakta alla som sponsrat Leviathan på högre nivåer och ska bidra med information och underlag för det.

Eftersom vi inte ser vilka det är som sponsrat så får ni som gjort det jättegärna ropa till i den här tråden. Berätta gärna varför ni sponsrade också. Det är alltid roligt att veta varför ni fastnade för det. :gremsmile:
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,082
Location
Göteborg
Re: Leviathan & FundedByMe

Jag tror att jag sponsrade, på pdf-nivå... Men nu är jag osäker, för FundedByMe låter mig inte se tydligt vad jag har sponsrat. Är det någon som har gjort det som kan berätta hur det ser ut om man har sponsrat en kampanj? När jag trycket på mitt användarnamn uppe till höger så kommer jag till samma sida som när jag trycker på Dashboard.

Jag trodde iaf att jag betalat 90 kr, för en pdf. Om inte så ska jag göra det snart. Jag vill ha en pdf för att jag älskar x-com och vill gärna läsa ert spel. Jag tror inte att jag kommer spela det, för jag spelar i praktiken bara Apocalypse World och saker jag kan ta med till Indierummet, men man kan hoppas.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Re: Leviathan & FundedByMe

Slängde in 290 kronor. Tycker det verkar vara ett spännande spel! :gremsmile:
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,263
Location
Örebro
Re: Leviathan & FundedByMe

Pilzeman said:
Jag tror att jag sponsrade, på pdf-nivå... Men nu är jag osäker, för FundedByMe låter mig inte se tydligt vad jag har sponsrat. Är det någon som har gjort det som kan berätta hur det ser ut om man har sponsrat en kampanj? När jag trycket på mitt användarnamn uppe till höger så kommer jag till samma sida som när jag trycker på Dashboard.
Trevligt!

Eller ja, att du vill sponsra. Inte att det är svårt att se. Det här beror på att FundedByMe inte är fullt klara med sin hemsida så som jag förstått det - och är varför som vi inte har tillgång till interfacet och direkt kan se om du sponsrat. Skickar du mig ett PM med vad för konto du använt (t.ex. mejladress) så ska jag skicka det vidare och höra med FundedbyMe. Kan återkomma så fort jag får svar från dem.

Hoppas dock att spelet kommer falla dig i smaken och erbjuda lite skön läsning, även om det kanske inte kommer få dig att sluta spela AW. :gremsmile:
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,263
Location
Örebro
Re: Leviathan & FundedByMe

Nässe said:
Slängde in 290 kronor. Tycker det verkar vara ett spännande spel! :gremsmile:
Stort tack för det. Varje krona gör oss lite gladare! :gremsmile:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Re: Leviathan & FundedByMe

Robert Jonsson said:
Det här beror på att FundedByMe inte är fullt klara med sin hemsida så som jag förstått det - och är varför som vi inte har tillgång till interfacet och direkt kan se om du sponsrat.
Jag vill bara upprepa det som sagts tidigare: Hur jävla oproffsigt är det inte att sjösätta en ny sida utan att interfacet är klart? Har de ingen testserver? Vad är det här för ena förbannade amatörer egentligen?

//Krank, föga imponerad, kommer antagligen använda någon annan tjänst om han försöker crowdfunda Rotsystem
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,263
Location
Örebro
Re: Leviathan & FundedByMe

krank said:
Jag vill bara upprepa det som sagts tidigare: [...] Vad är det här för ena förbannade amatörer egentligen?
Återigen säger jag, jag hoppas som sagt var inte att allt tal om FundedByMe skrämmer bort några sponsorer. Uppstår några problem kring sponsring får ni säga till så lovar jag att försöka fixa det omedelbums. Var inte rädd för att sponsra! :gremsmile:
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Re: Leviathan & FundedByMe

krank said:
Robert Jonsson said:
Det här beror på att FundedByMe inte är fullt klara med sin hemsida så som jag förstått det - och är varför som vi inte har tillgång till interfacet och direkt kan se om du sponsrat.
Jag vill bara upprepa det som sagts tidigare: Hur jävla oproffsigt är det inte att sjösätta en ny sida utan att interfacet är klart? Har de ingen testserver? Vad är det här för ena förbannade amatörer egentligen?

//Krank, föga imponerad, kommer antagligen använda någon annan tjänst om han försöker crowdfunda Rotsystem
Jo, jag håller fullständigt med. Ett tag fungerade inte ens deras support-mailadress. Jag fick kontakt med en levande person där via en adress som Robert gav mig, och då fick jag löftet att allt skall vara återställt i slutet på oktober. Den som lever får väl se.

Om det löftet hålls, skall jag överväga att satsa på Leviathan. Men jag kommer inte att peta in pengar i ett svart hål...
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,263
Location
Örebro
Re: Leviathan & FundedByMe

Bolongo said:
Om det löftet hålls, skall jag överväga att satsa på Leviathan. Men jag kommer inte att peta in pengar i ett svart hål...
Egentligen är det här ju en större diskussion som borde hållas i en separat tråd, istället för en tråd om själva rollspelet och dess crowdfunding. Men det har som sagt var inte varit några problem med tidigare finansieringar. I så fall skulle vi ha hört det exempelvis från både Åsa Roos och Fria Ligan som använde sin tjänst till Nyckelringrollspelet respektive Mutant: År Noll. MylingSpel har även haft två crowdfunders på FundedByMe (Skeppskortleken till En Garde!/Pirater) och Skuggornas mästare (varav den sistnämnda utfördes rätt nyligen), utan några problem. Så det finns inte på kartan att det blir några problem trots att det sköts osnyggt av FundedByMe.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Re: Leviathan & FundedByMe

Jag tror säkert det funkat bra i termer av att kreatörerna fått sina pengar. Det svarta hålet är ett för information: jag har backat både SM och M:Å0, men just nu kan varken jag eller de som står bakom projekten se detta.

Och du behöver inte försvara dem mer Robert - jag anklagar ingen här, jag bara förklarar hur det ligger till. Om och när FBM återställer försvunnen information skall jag överväga att eventuellt använda sajten igen.

Jag kan förstå om du vill hålla diskussion om spelet separat från tjänsten, men i nuläget är det i praktiken omöjligt eftersom spelet inte pushas genom någon annan kanal. Dessutom: se titeln på denna tråd.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,263
Location
Örebro
Re: Leviathan & FundedByMe

Bolongo said:
Jag kan förstå om du vill hålla diskussion om spelet separat från tjänsten, men i nuläget är det i praktiken omöjligt eftersom spelet inte pushas genom någon annan kanal. Dessutom: se titeln på denna tråd.
Alltså, jag har inga problem med att diskutera Leviathan och crowdfundingen, eller att upplysa om eventuella problem (tvärtom, det är jättebra om det sägs till för då kan de lösas). Men när diskussionen börjar glida över till "Jag kan inte komma i kontakt med projekt jag tidigare sponsrat" så breddas även frågan till något större. Det var vad det jag tyckte kunde vara bättre som en egen tråd och belysa problem både med crowdfunding i allmänhet och FundedByMe i synnerhet. Det finns nämligen alltid problem - oavsett om det är FundedByMe och Kickstarter. Tyvärr.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Re: Leviathan & FundedByMe

Robert Jonsson said:
Men när diskussionen börjar glida över till "Jag kan inte komma i kontakt med projekt jag tidigare sponsrat" så breddas även frågan till något större.
Men det är fortfarande samma fråga, eftersom Pilzeman rapporterar exakt samma fenomen med sitt stöd till Leviathan.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,263
Location
Örebro
10 000 kronor senare...

Leviathans crowdfunding passerade nyligen 10 000 kronors gränsen. Det innebär att de två första delmålen är uppfyllda. Skeppsguiden kommer att skickas med till backarna och Abstract Assassinators soundtrack kommer att släppas gratis på nätet (backare som givit 540 kronor får även tillgång till bonusspåren).

Nästa delmål ligger på 15 000 och innebär att vi släpper boken Jerichos murar. Alla finansiärer får en PDF-version av boken, men de som backat med 540 kronor kommer även få den i fysisk version. Det här känns helt klart uppnåeligt i dagens läge, så se till att sprida ordet!

Vi tackar alla finansiärer för deras bidrag och hoppas på att det fortsätter komma in en del pengar så vi får göra ännu mer fantastiska saker åt er! :gremsmile:

Finansiering

Det är fortfarande inte för sent att stödja crowdfundingen, utan den håller på fram till och med 8 november. Alla har dock inte varit helt bekväma med att använda Paypal som alternativ för att stödja crowdfundingen och har efterfrågat alternativ. Även om vi gärna ser att ni backar Leviathan via sidan (då det gör backningen tydligare för andra och kan sporra folk som tvekar) så har MylingSpel lyssnat på önskemålen. De säger att ”alternativet är att betala in direkt till oss via bankgiro, skriva namnet i meddelanderutan på betalningen och skicka ett mail till oss med betalningsnivå, namn och adress.”

Bankgirot är 404-3212, men glöm inte skriva namnet i meddelandefältet och mejla uppgifterna till info@mylingspel.se efteråt. Det är så vi vet vem det är som har sponsrat och var vi ska skicka böckerna. För de som tvekat att sponsra på grund av FundedByMe eller PayPal finns det med andra ord inga hinder längre!

Gestaltar skiten

Jimmy Ringkvist på bloggen Gestaltar skiten har börjat publicera en artikelserie där han granskar Leviathan i sömmarna. Hittills har han hunnit kolla närmare på basen och reglerna, och ska härnäst syna konfliktsystemet. Vill du veta ännu mer om hur Leviathan fungerar rekommenderar jag er att hålla uppsikten på bloggen under den närmsta tiden. Någonting spännande kommer även att avslöjas där framöver!

GothCon & Bathofobi

Det är nu officiellt att det blir ett Leviathan-arrangemang på nästa års GothCon. Jag och John A. Jonsson arrangerar Bathofobi. Vi lovar er en försmak på hur utlämnad man kan känna sig nere i havsdjupet när det inte finns någonstans att fly. GothCon kommer även att vara ett utmärkt tillfälle att diskutera Leviathan med mig. Då jag inte håller i arrangemanget kommer jag troligen finnas någonstans i närheten av MylingSpels butik om ni vill säga hej.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,263
Location
Örebro
Uppdatering!

En uppdatering om Leviathans crowdfunding: vi har i skrivande stund 27 backare och har nått 14 210. Lägg sedan till en som valt att betala in 540 kronor via bankgiro så innebär det att vi är uppe i 14 750 kronor och vi kommer med andra ord nå delmålen på 15 000 kronor.

Det innebär att vi kommer släppa boken Jerichos murar som beskriver Leviathans största nöjesstad, en plats där drömmar både byggs och krossas. Jericho är platsen dit folk kan, om de kan samla ihop tillräckligt mycket krediter, bege sig för att glömma vardagens vedermödor. Åtminstone för en stund. Men få lämnar staden lyckligare än då de kom dit. Tvärtom, ofta på tomma fickor och med krossade drömmar. Makt, korruption och dekadens är alla byggstenar i staden - och hjälper till att göra de rika rikare och de fattiga fattigare.

Jerichos murar kommer att innehålla en närmare beskrivning av företaget Scripturas egen isolerade kvarter, om Darker Lewis egentliga plan att fördriva monstren ovanför ytan och den gamla regimens försök att ta tillbaka staden. Utöver det kommer även berättelsen Bathofobi att inkluderas och kan inkluderas mitt i era egna kampanjer - eller i den medföljande kampanjen Tau 223.

Utöver det har Gestaltar Skiten haft en intensiv vecka med genomgång av Leviathan. De har kollat närmare på basen, har granskat regelmotorn, talat om konfliktreglerna, tyckt till om karaktärsskapandet och sagt sitt om Leviathans värld. Spana gärna in de artiklarna!
 

daflum

Veteran
Joined
21 Jul 2011
Messages
159
Location
Hjärtum
Re: Uppdatering!

Här skulle man vilja vara den personen med 540 kr men så stöter man på patrull när det krävs att jag måste länka ett bankkort. Går det inte bara att föra över från mitt paypal direkt? Lite OT men ändå inte :gremtongue:
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,263
Location
Örebro
Re: Uppdatering!

daflum said:
Här skulle man vilja vara den personen med 540 kr men så stöter man på patrull när det krävs att jag måste länka ett bankkort. Går det inte bara att föra över från mitt paypal direkt? Lite OT men ändå inte :gremtongue:
Jag skrev följande om det ovan:

Alla har dock inte varit helt bekväma med att använda Paypal som alternativ för att stödja crowdfundingen och har efterfrågat alternativ. Även om vi gärna ser att ni backar Leviathan via sidan (då det gör backningen tydligare för andra och kan sporra folk som tvekar) så har MylingSpel lyssnat på önskemålen. De säger att ”alternativet är att betala in direkt till oss via bankgiro, skriva namnet i meddelanderutan på betalningen och skicka ett mail till oss med betalningsnivå, namn och adress.”

Bankgirot är 404-3212, men glöm inte skriva namnet i meddelandefältet och mejla uppgifterna till info@mylingspel.se efteråt. Det är så vi vet vem det är som har sponsrat och var vi ska skicka böckerna.
Med andra ord, det går alldeles utmärkt att göra! :gremsmile:
 

daflum

Veteran
Joined
21 Jul 2011
Messages
159
Location
Hjärtum
Re: Uppdatering!

Jag anade att det skulle vara lösningen, sätter mig och gör det då helt enkelt :gremsmile:
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,263
Location
Örebro
Re: Uppdatering!

Leviathan inleder spurten mot crowdfundingens slut den 8 november! Vi ligger just nu på 17 750 kr + 1 370 kr, viket innebär en summa på 19 120 kr. Det innebär att delmålet 20 000 kronor även det ser ut att infrias.

Vi firar det med att släppa en trailer till Leviathan som visar upp Chris Björs snygga illustrationer, ger smakprov på Abstract Assassinators atmosfäriska musik och synar Skepnads vackra världskarta lite närmare. Håll till godo!

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/2GS9q8RGLIY&feature=youtu.be"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/2GS9q8RGLIY&feature=youtu.be" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,263
Location
Örebro
20K-gränsen sprängd!

I helgen sprängdes gränsen för 20 000 kronors nivån! Det är jätteroligt att se intresset för Leviathan, något som föder skaparglädjen och pumpas tillbaka in i arbetet med spelet. Att vi nådde gränsen innebär att konfliktkortleken kommer att skapas. Backare som lagt 1290 kronor kommer få den gratis, medan andra kommer kunna köpa den senare.

I skrivandes stund har crowdfundingen nått 21 070 kronor och tillsammans med den backning vi har fått in via bankgirot är vi uppe på 23 730. Med andra ord, det är ingen omöjlighet att vi klättrar över 30 000 kronors gränsen och då släpper vi även boken Polaris - Reliken från forntiden.

Stort tack till alla er underbara människor som backat Leviathan!
 
Top