Nekromanti Crowdfunding direkt på DriveThruRPG?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Jag testar att crowdfunda mitt nästa projekt direkt i DriveThruRPGs webshop. Jag har skaffat ett pråligt omslag, och säljer spelet som PWYW med löftet om att lägga ev inkomna pengar på att köpa mer bilder att stoppa in i spelet.

+ Jag behöver inte skaffa konto någon annanstans. Och jag vet redan hur man gör på DriveThruRPG
+ Det har kommit in en del pengar.
+ Stöket att skicka slutprodukten till de som stöttat blir minimalt.

- DriveThruRPGs villkor tillåter inte att man länkar till saker utanför sidan från deras plattform.

Jag tänkte uppdatera den här tråden då och då under resans gång, för att dokumentera erfarenheterna om någon annan är intresserad. Annars är det fritt fram att ställa frågor.

Länk till sidan:
www.drivethrurpg.com/product/197491/While-the-World-Ends-Crowdfunding

Pråliga omslaget:
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
wilper;n208458 said:
- DriveThruRPGs villkor tillåter inte att man länkar till saker utanför sidan från deras plattform.
Jag trodde bara det var förbjudet att länka utanför sidan i deras riktade reklam-mail?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Tre solar;n208505 said:
Jag trodde bara det var förbjudet att länka utanför sidan i deras riktade reklam-mail?
Jag kan ha missförstått reglerna.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Nu under kvällen nådde vi första tröskeln. Crowdfundern har betalat en bild som inte annars skulle blivit av. Någon sorts firande borde vara på sin plats.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Smart idé!

Vad jag saknar är en regelbunden update av den insamlade summan samt en lista på delmål. Det är ju det som är spännande med kickstarters!

Föreslår

Christian
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Jo, jag har fått önskemål om det på fler ställen. Jag skall se vad jag kan göra. Just uppdatering minut för minut med aktuell status lär inte gå att ordna, men något borde jag kunna få till.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Fiktionslek: Usäkta att jag dröjt med svaret men här kommer det:

Claudia var inte helt bekväm med att jag basunerade ut vad bilderna kostade (för att inte sätta någon sorts prejudikat för andra spelmakare som kanske har andra krav). Och då jag verkligen inte skall ha pengarna till något annat än till bilderna så blir den infom exponerad om jag går ut med detaljerna.

Jag värderar affärsrelationen med Claudia högt. Så jag sitter på summan, men jag uppdaterar iaf posten på DriveThruRPG i takt med att målen nås.

Den här begränsningen skall jag ta med mig in i utvärderingen av försöket när vi väl är klara.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Det efterlystes en tryckt version också på Facebook, så jag får väl sondera intresset lite mer noga.

Är du tillräckligt intresserad av tryckt bok för att du med hyffsad sannolikhet (75%ish eller mer) skulle köpa den för 150kr om möjlighet gavs?

Det här är inte preorder, det är inte stretchgoal och det är framför allt inte ett löfte om att det blir en pappersversion, bara en försiktig trevare för att kolla intresset.

Isf, på engelska? Endast om det kommer på svenska?
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
wilper;n209759 said:
Är du tillräckligt intresserad av tryckt bok för att du med hyffsad sannolikhet (75%ish eller mer) skulle köpa den för 150kr om möjlighet gavs?
Isf, på engelska? Endast om det kommer på svenska?
Ja. Helst på svenska men jag skulle köpa den ändå.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Under natten har en svärm rollspelare på Facebook trummat ihop tillräckligt många gillar för att jag skall gå vidare och lova en pappersversion. Men det blir först efter att jag löst allt jag redan lovat med den nuvarande crowdfunden.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,286
Location
Örebro
wilper;n209759 said:
Är du tillräckligt intresserad av tryckt bok för att du med hyffsad sannolikhet (75%ish eller mer) skulle köpa den för 150kr om möjlighet gavs? [...] Isf, på engelska? Endast om det kommer på svenska?
Inte på engelska, men väl på svenska. Fast jag förstår om böket inte är värt det.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Alla. Jag vill ha alla bilderna.:)

När jag drog igång projektet så sa jag att jag ville ha så många bilder som spelarna nu ville ha, men att om det inte fanns tillräckligt många intresserade för att ens bekosta en bild så skulle jag fylla i resten själv så att de fick iaf något.

Nu är vi en valpnysning från att nå nivån för tre bilder.

Jag har förbehållit mig att styra pengarna vidare till andra projekt om vi kommer upp i tio färgbilder, men jag tror inte det blir aktuellt. Om vi lyckas hålla takten som varit hittils borde vi landa på fem.

Just nu fantiserar jag om något riktigt fett med massor av bilder, om det nu ändå skall göras en pappersbok. Men då skulle jag nog haft en annan strategi, varit en något mer känd spelmakare, eller haft lägre kvalitetskrav. :)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
En anstormning av Black Friday-shoppare fixade på egen hand den fjärde bilden.

Tack för ert stöd.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Jag tror att jag drog igång kampanjen 1 november, och först var det bara för en digital version. Men under resans gång så lovade jag att göra en pappersbok också, eftersom det var så många som efterlyste den. Idag fick jag ett paket med provtrycket, som ser bra ut.
Från att jag gick ut i offentligheten, tills att det går att köpa spelet på Lulu tog det 4 månader och tre veckor, blixtens hastighet.

http://www.lulu.com/shop/wilhelm-per...-23102594.html

PDF:en har legat ute någon vecka redan: http://www.drivethrurpg.com/product/...ds-Illustrated
 
Top