Nekromanti Crowdfunders - erfarenheter ur makarperspektiv?

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
Max Raven said:
Iofs har man väl oftast tull på saker som kommer in, så delvis så betalar man skatt på grejer köpta utomlands?

Inte för att jag har koll här alls.
Tullen man betalar är momsen. Men i det fall Krank tar upp sker ju hela köpet digitalt på nätet och då kan inte tullverket lägga på moms (tull).
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
krank said:
En sak till jag just insåg... Visst lär det vara så att jag får betala skatt på de här slantarna? Hur farao funkar den biten?
Crowdfunding är att betrakta som en förhandsorder, dvs en intäkt. Så du ska momsdeklarera det vid nästa period (perioden varierar med bolagsform och hur du står angiven i Momsregistret). Det är det stora. Om sedan projektet, och i förlängningen din verksamhet, går med vinst skall vinsten beskattas. Gör du ingen vinst så behöver du inte heller skatta.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
krank said:
Alltså, jag betalar gärna skatt. Om nån bara säger åt mig hur det behöver funka om jag är privatperson; typ hur mycket jag kommer behöva betala i skatt och hur det dras (hamnar som kvarskatt?) etc så kan jag säkert ordna det, men jag har verkligen ingen ork att gräva i sånt själv.
Och detta är varför folk drabbas av skattetillägg. Det är din skyldighet att ta reda på hur det fungerar. Att skylla på okunskap är inget försvar i sammanhanget, från Skattemyndighetens sida. Info finns på Internet eller via deras telefonservice, som oftast är rätt bra.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
krank said:
Men där verkar det t.om. som att jag inte ens behöver deklarera hobbyverksamheten om det finns ett underskott.
Bara så att det är solklart - det är inte du som avgör huruvida din verksamhet är "hobby" eller inte. Det är skattemyndigheten. De begär in en hel del data och motiveringar från dig för att fatta ett beslut i frågan. Om du börjar frifräsa har du redan förlorat och kan få en helvete om det blir en process mot skattemyndigheten (typ, har du gjort fel så är det best case att du "bara" för skattetillägg på kanske 40%...). Så ha ordning innan så att du har torrt på fötterna.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
MattiasLejbrink said:
Okej om du inte siktar på vinst ALLS är det hobbyverksamhet och du slipper moms och skatt (pga det finns ingen vinst att beskatta).
Fast ut- och ingående moms måste ju hanteras ändå, om inte något radikalt har skett på sistone?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Marco Behrmann said:
krank said:
Men där verkar det t.om. som att jag inte ens behöver deklarera hobbyverksamheten om det finns ett underskott.
Bara så att det är solklart - det är inte du som avgör huruvida din verksamhet är "hobby" eller inte. Det är skattemyndigheten. De begär in en hel del data och motiveringar från dig för att fatta ett beslut i frågan. Om du börjar frifräsa har du redan förlorat och kan få en helvete om det blir en process mot skattemyndigheten (typ, har du gjort fel så är det best case att du "bara" för skattetillägg på kanske 40%...). Så ha ordning innan så att du har torrt på fötterna.
Det är sånt här som får mig att fundera på att lägga ner det här med att "få in pengar" och istället bara ge ut PDF:er gratis.

Tur att jag har samarbetspartners numera, som åtminstone kan sköta fakturering och sådant mot butik. Funderar på att börja insistera på inte ta ut någon egen vinst alls per bok...


Att det ska vara ett sånt förbannat jävla krångel... Får väl försöka maila skatteverket då, och hålla tummarna... Eller bara lägga ner.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Marco Behrmann said:
Se det som att spela Rolemaster med en oförutsägbar GM...
Jag spelar inte Rolemaster... Av flera anledningar =)
 

Bosse_UBBT

Swordsman
Joined
7 Feb 2000
Messages
429
Location
Stockholm
krank said:
Att det ska vara ett sånt förbannat jävla krångel... Får väl försöka maila skatteverket då, och hålla tummarna... Eller bara lägga ner.
Meddela gärna om du får något svar. Bra att veta för alla oss som vill ge ut spel men är ointresserade av att skapa ett företag för att göra det.
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
Marco Behrmann said:
MattiasLejbrink said:
Okej om du inte siktar på vinst ALLS är det hobbyverksamhet och du slipper moms och skatt (pga det finns ingen vinst att beskatta).
Fast ut- och ingående moms måste ju hanteras ändå, om inte något radikalt har skett på sistone?
Inte om man fått beslut på att det är hobbyverksamhet och håller sig under 30 tkr i omsättning va?

länk till pdf hos skatteverket

Se rubriken "moms".
 

Innergnome

Bygger FictionBoard
Joined
13 Jun 2011
Messages
21
Location
Stockholm
Ang Kickstarter så är nog det enklaste att etablera ett britisk företag och köra via det. Det kostar några tusenlappar men det går att sätta bort nestan allt arbetet med att ha det. Man måste ha bankkonto men det fixar företaget som du anlitar. Har inte gjort det själv men ska man göra något som ska nå en international publik så känns det bättre än indiegogo.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
privatemonkey said:
Har inte gjort det själv men ska man göra något som ska nå en international publik så känns det bättre än indiegogo.
Varför? Några referenser eller siffror på det?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Bosse said:
krank said:
Att det ska vara ett sånt förbannat jävla krångel... Får väl försöka maila skatteverket då, och hålla tummarna... Eller bara lägga ner.
Meddela gärna om du får något svar. Bra att veta för alla oss som vill ge ut spel men är ointresserade av att skapa ett företag för att göra det.
För mig ser det ut att lösa sig ändå tack vare min ännu så länge hemliga samarbetspartner, som sagt sig kunna fixa med det ekonomiska i samband med en crowdfunder. Men jag ska givetvis dela med mig av eventuellt svar.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Jag har fått följande svar från Skatteverket:

Christina I Persson said:
Hej!

En hobby karakteriseras av att den görs på fritiden, den är inte din huvudsakliga försörjning och du gör det inte på uppdrag av någon annan.

Av det du skriver ser det inte ut som om du har något vinstsyfte (det är inte din huvudsakliga försörjning) och du gör det inte på uppdrag av någon annan. Alltså bör rollspelsskapandet vara en hobby och inte en näringsverksamhet. Du ska då inte ha F-skatt.

Så länge du går med förlust behöver du inte redovisa till Skatteverket men den dagen du börjar gå med vinst (om den kommer), då ska du betala skatt på överskottet. Däremot ska du spara alla handlingar som hör till din hobby, framförallt därför att du kan "rulla" ditt underskott ett antal år framåt och göra avdrag för detta ifall du skulle gå med vinst.

När det gäller crowdfunding blir detta en intäkt i din hobbyverksamhet. Du gör avdrag med dina kostnader, blir det något över deklarerar du detta på en T2-blankett och betalar skatt på överskottet. Allt överskott är skattepliktigt så om du får "för mycket" så ska allt, oavsett summa, deklareras som överskott.

Skatteverket strävar efter att ständigt förbättra verksamheten och vi skulle därför uppskatta om du tog dig tid till att svara på fem frågor i följande enkät http://www.skatteverket.se/serviceenkat Tack för din medverkan!

Med vänliga hälsningar

Christina I Persson
Jag noterar:
- Ingen gräns för omsättningen.
- Det är bara överskott som är skattepliktigt.
- Inget detaljerat om hur mycket skatt som ska betalas på överskottet, bara att skatt "ska betalas".

Med andra ord, så länge jag inte går med vinst, inräknat förluster från tidigare år, så är det bara att tuta och köra?

Missar jag något?
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
krank said:
Jag noterar:
- Ingen gräns för omsättningen.
- Det är bara överskott som är skattepliktigt.
- Inget detaljerat om hur mycket skatt som ska betalas på överskottet, bara att skatt "ska betalas".

Med andra ord, så länge jag inte går med vinst, inräknat förluster från tidigare år, så är det bara att tuta och köra?

Missar jag något?
Tror inte det. Den egna nerlagda tiden räknas inte som utgifter eller liknande va?
 

Bosse_UBBT

Swordsman
Joined
7 Feb 2000
Messages
429
Location
Stockholm
Grymt. Verkar ju rätt lugnt med andra ord, bara att skatta på eventuell vinst - och det är ju inte så troligt (särskilt eftersom man kan använda "gammalt" underskott).
 

Innergnome

Bygger FictionBoard
Joined
13 Jun 2011
Messages
21
Location
Stockholm
Marco Behrmann said:
privatemonkey said:
Har inte gjort det själv men ska man göra något som ska nå en international publik så känns det bättre än indiegogo.
Varför? Några referenser eller siffror på det?
Jeg har fulgt med noen år på spelprosjekt på begge sajtene. IndieGoGo-prosjekt ber om og får generellt inn mindre penger. Ettersom det er lettere å sette opp enn Kickstarter virker det som det kommer inn flere prosjekter med lavere kvalitet på IndieGoGo.

Superstar crowdfundingen som Fate Core, Numenera, Hillfolk, Exalted og flere andre har jeg bare sett på Kickstarter.

Infographics

Har sökt på nökkelordet RPG på begge sajtene:

Kickstarter - tag: RPG
IndieGoGo - tag: RPG
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,422
Location
Malmö
Det stämmer du betalar bara skatt på din vinst. Ett gammalt knep från oss egenföretagare (musiker) är att handla saker innan årsskiftet (i mitt fall strängar osv) så att man inte går med vinst.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Kan bara tipsa att rollspelsböcker har 6% moms, inte 25%. Praxis är - ser det ut som en bok, så har det moms som en bok. (vilket en advokatvän redde ut åt mig nyligen)

Men är det en elektronisk utgivning så är momsen 25%! Idiotiskt men sant, tyvärr.
 
Top