Nekromanti Crossroads of Twilight

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,469
Location
Stockholm
Är det bara jag som blivit äldre eller har Robert Jordan tappat stinget helt? Läste just klart den senaste Wheel of Time-boken, Crossroads of Twilight, och, ärligt talat, den sög hårt.

Min kritik kan sammanfattas som följer: Ingenting hände! Seriöst. Handlingen rör sig framåt så förbannat långsamt att jag tror jag blir galen. Nästan 700 sidor och inte en enda liten intrig klaras upp, inte en enda konflikt löses ... ingenting av intresse händer överhuvudtaget. Jordan verkar spendera mer tid på att beskriva klädseln på varenda jäkla liten karaktär som dyker upp, än att berätta en historia.

Jag började läsa Jordan när jag gick i högstadiet. Det är väl en dryga 10 år sedan nu. Käns som om han borde ta sig i kragen och AVSLUTA sin förbannade ***** serie snart. Det, eller sadla om och bli modedesigner.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,341
Location
Helsingborg
Jordan har problemet att han har för många plots igång samtidigt så att han bara har runt 100 sidor för varje plot.
Jag tror att han skulle ha tjänat på att sortera bort till exempel Matt, Egwene eller Perrin från de senaste 3(4?) böckerna och istället skrivit en bok som koncentrerar sig på 2 eller max 3 plotter i varje bok. Så att (till exempel) en bok hanterar Perrins och matts äventyr och en bok om resten.

Istället så skriver han mer "det här händer just nu" i plotter som inte har med varandra att göra. Vilket gör att det verkar som inget händer eftersom han i varje bok, som sagt, bara ger 2-5 kapitel om varje plot.
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Ett annat problem som han har är att han har är att han tvunget ska beskriva varenda person. Inte bara dem som de interagerar med utan även de som de ser ska beskrivas, och inte bara till utseendet. Det ska vara lååååånga beskrivningar av vilka de är och vad de tycker om allting.

Bottom line: Boken är oerhört tråkig.

/Johan
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,469
Location
Stockholm
För många bollar i luften helt enkelt; det kan jag verkligen hålla med om. Han hade fler plotlines än man kan hålla reda på igång samtidigt redan för en 3-4 böcker sedan... och det hjälper ju inte att han envisas med att introducera nya intriger och "viktiga" (men tidigare helt okända och icke omnämnda) karaktärer i var eviga bok.

Och detta är jävligt tråkigt. Karln kan ju verkligen skriva spännande böcker när han väl lägger manken till. Jag har länge misstänkt att han helt enkelt tagit sig vatten över huvudet.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,469
Location
Stockholm
"Min kritik kan sammanfattas som följer: Ingenting hände!"

...tja, skulle det vara något nytt?
Ha, knappast! Den sammanfattningen kan man använda på alla böcker sedan Lord of Chaos. Om inte tidigare.

Men... om jag viste att jag skulle tjäna jättemycket pengar på varenda bok jag skrev - oavsett innehåll - så skulle jag nog också försöka dra ut på det hela så länge det bara gick.
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Jag konstaterade att ingenting hände redan i bok #6 (Lord of Chaos?), så jag la av där och då. Bästa valet jag gjort!
 

Gabri L

Warrior
Joined
7 Jun 2001
Messages
384
Location
Sättra, Sverige
Skulle tro att det faktiskt kommer tre stycken till. Tyvärr. Han har ju på ngt sätt en fixering vid 13. Tretton Aes Sedai, tretton Forsaken... osv.

Det enda jag vill ha reda på är om rand dör eller inte. Hoppas det....
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
plotfart

Jordan har problemet att han har för många plots igång samtidigt så att han bara har runt 100 sidor för varje plot.
Jag är ju av uppfattningen att en kompetent författare borde kunna avsluta en plot på 100 sidor, eller i värsta fall få den att röra sig framåt.
Men sedan läser jag inte Robert Jordan heller...

/tobias
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Ett annat problem som han har är att han har är att han tvunget ska beskriva varenda person. Inte bara dem som de interagerar med utan även de som de ser ska beskrivas, och inte bara till utseendet. Det ska vara lååååånga beskrivningar av vilka de är och vad de tycker om allting. "

Fast ganska många är väldigt snarlika. Ta bara de olika Aes Sedaierna till exempel. Det finns inte mycket som skiljer dem åt. Samma åsikter, samma personligheter och samma repliker och beteende. Tråkigt och förutsägbart.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Amen!

Jag håller med fullständigt. Han kunde gott skalat bort de mest onödiga delarna. Han har haft så mycket tid och utrymme på sig att avsluta sin serie att han borde ha kommit längre vid det här laget. Att vänta flera år på något såhär tråkigt känns inte mödan värt.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Amen!

"Han har haft så mycket tid och utrymme på sig att avsluta sin serie"

Men det vill han ju inte. För då måste han antingen skriva något vettigt, eller skaffa ett jobb :gremwink:


Storuggla, och klippa sig!
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,469
Location
Stockholm
Ja, det är märkligt. Även när man får dem beskrivna i första person singularis så är de jävligt lika varandra. Hjärntvätt? :gremsmile:
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Re: Amen!

Tja förut så när jag adhe läst ut en av hans böcker satt jag som på nålar i väntan på nästa (och med 2 års väntan blir det många nålar) men nu bryr jag mig knappt längre.

/Johan
 
Top