NYHET Critical Role går sin egen väg.

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,999
Location
Ett häxkräl

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
454
Location
Uppsala
Det är lite spännande att se, jag är väldigt nyfiken och se vad det blir av deras egna spel. Frågan är ju också om de tänker byta till sitt egna rollspel som system för framtida säsonger av liveplay.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Critical Role håller på att konstruera inte mindre än TVÅ egna rollspel. :oops:

Är detta dödsstöten för WotC? ;):p
Det ska bli klart intressant att se vart det här tar vägen. Med tanke på vilken ENORM publikskara de har tror jag nog att de kan få fart på sin egen verksamhet mycket lättare än andra. Sen får vi se hur det går i längden, men nog kan det bli ett rejält problem i PR-strategin för WotC.

Hoppas fler följer i deras väg och kör annat än DnD. Särskilt eftersom AP-grejer är den första vägen in i rollspel för så många nuförtiden.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,904
Location
The Culture
Jag chansar på att deras egna spel kommer att vara väldigt lika D&D, men det skulle ju vara spännande om de skapat något annorlunda.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Dödsstöt och dödsstöt.

Det är fortfarande så att DnD är den lilla delen och MtG är den stora hos WotC.

Men planerna är ju att DnD ska bli den stora biten, inte bara hos WotC, utan även hos Hasbro - och dessa planer har fått åtskilligt med grus i maskineriet.

Critical Role har redan givit ut en framgångsrik DnD-kompatibel bok, så det är föga förvånande att de gör ett eget spel.
Critical Role höll en låg profil under OGL-debaclet, men av det lilla de sa kunde man läsa mellan raderna att de inte var nöjda.

Eventuellt tal om dödsstöt får vänta ett år eller två tills vi ser hur det går med DnD5.5 och deras VTT.
WotC plöjer ner miljontals kronor i VTT och det lär märkas ganska snabbt om det blir en ekonomisk succe eller fiasko.

Kommer Critical Roles rollspel bli succe?
Det är omöjligt att uttala sig om idag, men CR krigar inte bara med WotCs DnD, utan även med Paizos PF2, Kobold Press o.s.v.
Det räcker inte bara med en bra YT-kanal, de måste producera spel som är om inte bättre, så något som iallafall lika bra som konkurrenterna.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Du förstår att jag skämtade, eller?
Jupp, även utan smileys had jag förstått.

Men CRs nya rollspel konfirmerar bara bilden av att ALLA överger WotC/DnD nu.

Som du själv säger är Mercer missnöjd med DnD, så jag tror att vi hade sett något liknande från CR även utan OGL-debaclet - med debaclet har accelererat planerna, inte bara för CR, utan även för många andra producenter.

Eventuell dödsstöt för WotC kommer inte att komma från någon utomstående, utan från WotCs egna dåliga företagsplaner - så det är mer frågan om att de skär halsen av sig själva.

Den riktigt intressanta frågan blir vilket spel som tar över tronen om DnD faller och om CR kan vara med och kriga där.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
/.../

Kommer Critical Roles rollspel bli succe?
Det är omöjligt att uttala sig om idag, men CR krigar inte bara med WotCs DnD, utan även med Paizos PF2, Kobold Press o.s.v.
Det räcker inte bara med en bra YT-kanal, de måste producera spel som är om inte bättre, så något som iallafall lika bra som konkurrenterna.
Jag tror personligen att de hade fått ett betydligt större genomslag om de började prata med företag på topp tio-listan bland spel och satsa på långkampanjer och merch och grejer som hör till dem. En Call of Cthulhu-modul det står Critical Role på tror jag hade sålt som smör i Småland, tex. Lägg på att de testar att spela Shadowrun, Warhammer, valfritt spel i World of Darkness, etc. Det tror jag är bra reklam för alla de företagen med god marginal mot vad de har idag. Att utveckla egna spel är säkert kul för egen del, men frågan är hur mycket det lönar sig...
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
En Call of Cthulhu-modul det står Critical Role på tror jag hade sålt som smör i Småland
Det är inte bara att göra saker som folk köper.
Det är också viktigt att göra saker som folk vill spela (vilket inte är samma sak som att folk köper).
Se på WotC: först gick det jättebra då folk köpte allt till DnD5.
Sedan började folk inse: "de här böckerna är skit och jag kan inte använda dem i min kampanj".
Och någonstans där börjar WotCs rykte bli förstört och folk slutar köpa deras produkter.
Samma sak med CR: de kan ge ut ett par dåliga produkter, sen lär sig folk att de är skit.
Nu säger jag inte att CR böcker och spel kommer att bli skit - vad jag säger är att som producent måste man faktiskt anstränga sig för att göra bra saker och inte tro att man kan leva på sitt goda rykte i evighet.

Att utveckla egna spel är säkert kul för egen del, men frågan är hur mycket det lönar sig...
Jag tror inte att det primära målet för CR är att tjäna pengar.
Jag tror att det primära målet är att ge ut saker som de själva tycker om och själva vill använda i sina egna kampanjer (till skillnad från WotC som verkar ha satt att tjäna pengar först).
 
Top