Cringear över creepy regelmekanik i Troubleshooters

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Varför då?
Gissningvis för att de inte tänkte på det som påpekats i den här tråden när de skrev texten, fick det här påpekat, och sedan antingen själva tyckte att det som påpekades stämde eller tyckte att det inte var såpass viktigt att ha med spanking-mekaniken att det var värt att irritera delar av målgruppen.

Utifrån mina år på internet har jag förstått att det finns personer som tycker att ovanstående är dåligt. Alltså, att man ska vara "trogen sin ursprungliga vision" till varje pris. Att det finns något slags värde i att vägra ändra på saker och streta emot när man får kritik. Det har jag aldrig riktigt förstått poängen i.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,233
Utifrån mina år på internet har jag förstått att det finns personer som tycker att ovanstående är dåligt. Alltså, att man ska vara "trogen sin ursprungliga vision" till varje pris. Att det finns något slags värde i att vägra ändra på saker och streta emot när man får kritik. Det har jag aldrig riktigt förstått poängen i.
Spännande nog känns det som samma människor som har den attityden också vill strypa George Lucas för varje ändring han har gjort i Star Wars, något han säger ligger närmare hans "ursprungliga vision". Eller ignorerar att det ens blev en vettig film tack vare att George lyssnade på de som jobbade på filmen (speciellt hans fru, Marcia, som klippte och mer eller mindre skapade filmens struktur och klimax) och sina polare (som att Brian DePalma fick skriva om hela början).

Kort sagt, ursprunglig vision är oftare än något ett påhitt, ett sätt att som skapare ha en idé om att inte lyssna på förslag. Att våga ändra är oftast en bra grej – det visar att du värderar en bra slutprodukt. Och om du inte ska ändra ska du kunna motivera det bra nog (och ibland addera något för att förtydliga din vilja). Så att Helmgast lyssnar på detta är positivt tycker jag!
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,176
Kort sagt, ursprunglig vision är oftare än något ett påhitt, ett sätt att som skapare ha en idé om att inte lyssna på förslag. Att våga ändra är oftast en bra grej – det visar att du värderar en bra slutprodukt. Och om du inte ska ändra ska du kunna motivera det bra nog (och ibland addera något för att förtydliga din vilja). Så att Helmgast lyssnar på detta är positivt tycker jag!
Upp till en viss punkt är det en bra sak att våga ändra, men lyssnar man för mycket på allas åsikter är det lätt att det bara blir urvattnat mähä som inte retar någon, men inte heller får någon att jubla.
Men en del kritik är naturligtvis relevant och kan ge en bättre produkt om den lyssnas på.
 
Top