Cringear över creepy regelmekanik i Troubleshooters

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Sen kan jag i och för sig tycka att man inte får frikort för att skriva vad som helst bara för att man gjort ett par spel som inte sexualiserar i onödan.
Ja men vadihelafriden! Det var ju du som började dra in Playelf och Västmark. Vem tusan har pratat om frikort!
 

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
469
Location
Uppsala
Ja men vadihelafriden! Det var ju du som började dra in Playelf och Västmark. Vem tusan har pratat om frikort!
Ja, alltså, man kan tycka sig se likheter mellan smiskandet här och sunkigheter i författarens tidigare produktion. Det jag försöker säga är att att osunkiga saker eventuellt producerats däremellan inte gör att man måste blunda för de likheterna, vilket jag tolkade ditt inlägg som.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
vilket jag tolkade ditt inlägg som.
Det… känns som en ganska radikal (och inte så generös) tolkning, får jag nog säga.

Jag tolkade inlägget som att det absolut finns anledning att bli lite förvånad, eftersom Krille ju gjort klart bättre ifrån sig efter 90-talet vad gäller den sortens grejer. Det finns ingen självklar rät linje från Playelf och Tuva till det här, utan mycket har hänt mellan.
 

Toman

Warrior
Joined
10 Jun 2011
Messages
266
Location
Bohuslän
Det är inte som att alla belgofrankiska serier någonsin haft smisk i sig (såvitt jag vet).
Nej verkligen inte. Bara de gångerna det begås våld mot underåriga. Det kan man givetvis ifrågasätta dubbelt
Har för mig att Johan ger Pellevin en omgång klämkäckt smisk också men hittade inte...
För det handlade väl om just våldskonfliktlösning och ett sätt att låta unga rp slippa åka på stryk med smockor å påkar som de vuxna får?

Sen är väl typiska troper alltid tröttsamt, nästan lika tröttsamt som det högljudda se- på-mig-vad-jag-kan- tycka-rätt-ifrågasättandet av dem...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
nästan lika tröttsamt som det högljudda se- på-mig-vad-jag-kan- tycka-rätt-ifrågasättandet av dem...
Så… Du blir triggad av att folk kritiserar sunk?
Behöver du en safe zone där du slipper det? =)
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Nej verkligen inte. Bara de gångerna det begås våld mot underåriga. Det kan man givetvis ifrågasätta dubbelt
Har för mig att Johan ger Pellevin en omgång klämkäckt smisk också men hittade inte...
För det handlade väl om just våldskonfliktlösning och ett sätt att låta unga rp slippa åka på stryk med smockor å påkar som de vuxna får?

Sen är väl typiska troper alltid tröttsamt, nästan lika tröttsamt som det högljudda se- på-mig-vad-jag-kan- tycka-rätt-ifrågasättandet av dem...
Det creepy består av att en handling som kan ses som sexuell "SPANKING" utförs av en vuxen slp mot en karaktär som klargjorts genom bakgrundstext är ett 16:årigt barn

Cringet består i att det 16 åriga barnet är en katolsk skolflicka . Det är att strö bensin på elden om tråkiga stereotyper med nördar som fetischerar skolflickor
 

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
469
Location
Uppsala
Det… känns som en ganska radikal (och inte så generös) tolkning, får jag nog säga.

Jag tolkade inlägget som att det absolut finns anledning att bli lite förvånad, eftersom Krille ju gjort klart bättre ifrån sig efter 90-talet vad gäller den sortens grejer.
Om det var så det var avsett så håller jag helt med @Leon!

Det har alltså hittats en dålig bit text i materialet som kommit ut så långt. Det har blivit uppmärksammat, och jag räknar med att det kommer att bli åtgärdat.
Så jag finner din reaktion en smula överdriven.
Om det blir åtgärdat återstår väl att se. Antar att man kan vara olika lättprovocerad av spel som sexualiserar skolflickor och att jag befinner mig på den mer lättprovocerade delen av den skalan. Som sagt, jag säger inte att man inte får skriva regler för att smiska skolflickor, men om man väljer att göra det så sänker det min bild av spelet rätt ordentligt. Andra kan säkert tycka att det är överdrivet, men det får stå för dem.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Har högafflarna slutat vässas nu? Nå, jag tänker att det här är ett bra exempel på en krock mellan genresimulering och inkludering. Smisk på yngre karaktärers rumpor är förstås ett inslag i källmaterialet, men valet att ta med detta i spelet smalnar av målgruppen. Det blir kanske helt oproblematiskt för serienördarna som har råkoll på källmaterialet, men fungerar mindre bra för "rollspelsintresserade tonårsdöttrar" (och deras föräldrar).

Huruvida det är ett utslag för gubbsjuka hos författarna blir ju bara spekulation.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Har högafflarna slutat vässas nu? Nå, jag tänker att det här är ett bra exempel på en krock mellan genresimulering och inkludering. Smisk på yngre karaktärers rumpor är förstås ett inslag i källmaterialet, men valet att ta med detta i spelet smalnar av målgruppen. Det blir kanske helt oproblematiskt för serienördarna som har råkoll på källmaterialet, men fungerar mindre bra för "rollspelsintresserade tonårsdöttrar" (och deras föräldrar).

Huruvida det är ett utslag för gubbsjuka hos författarna blir ju bara spekulation.
Men precis som @krank påpekade innan så är inte smisk på minderåriga rumpor genre specifikt för belgofrankiska serier och för varje serie där en minderårig rumpa blir smiskad så finns det 3-4 serier där det inte smiskas rumpor .

Bordeller och horor existerade under vilda västern eran men är det ett nödvändigt element som måste finnas med för att få en komplett västern upplevelse , do the players miss out on something om dom inte kan besöka horhus ?

Bara för att en viss sak existerar inom en genre så betyder inte det att man behöver ha med det materialet ,speciellt inte om materialet är sunkigt eller kan tolkas som våld eller sexuellt agerande mot barn
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Då jag är en sån där serienörd som har råkoll på källmaterialet som @Vimes beskriver kan jag säga att jag inte hade gråtit blod om smisk inte varit en del i ett rollspel baserat på fransk-belgiska serier. Och man kan ju såklart ha med saker i ett spel som inte ses som okej i dagens samhälle men som ändå gör en viktig kommentar om det.

Sedan så beror det ju också på vari kritiken ligger. Handlar det om sexualisering av minderåriga så är det såklart en viktig sak att diskutera, det är en företeelse idag som orsakar otroligt mycket skada. I sådana fall är det ju viktigt att ha i åtanke att detta förmodligen inte var författarens intention, men självklart kan man diskutera den i så fall oavsiktliga företeelsen ändå. Jag har själv gjort mig skyldig till en del tvivelaktiga skriverier i äventyr jag författat, av den olyckliga orsaken att jag inte visste bättre. Hade någon pekat ut detta hade jag varit glad för detta då jag hela tiden vill göra bättre ifrån mig, men hade någon gått till angrepp mot mig som person så hade det inte känts lika bra.

Rörande just barnaga så kan jag som utbildad lärare konstatera att all forskning vi har att luta oss på entydigt visar att det inte tjänar något som helst pedagogiskt syfte i att slå barn, snarare tvärtom, och det ska inte under några omständigheter uppmuntras. Samtidigt är det viktigt att ha i huvudet att Sveriges lagar kring barnaga utmärker sig väldigt mycket om man jämför med andra länder. Många här i Sverige reagerar lika starkt på en förälder som ger barnet smisk och en förälder som utsätter barnet för grövre misshandel, medan man i många andra tycker lika illa om grov misshandel som vi, men ser smisk eller dra i örat som något som händer ibland och kanske ibland till och med kan vara nödvändigt. Jag säger inte att jag på något sätt håller med om detta, men det är viktigt att ha i åtanke vilken olik fundamental grundsyn vi i Sverige har i detta gentemot majoriteten mot andra länder när man diskuterar detta med någon som kanske kommer från andra omständigheter.
 

Bengtsson

Veteran
Joined
27 Oct 2020
Messages
118
Jag kan hålla med om att allt ursprungsmaterial inte behöver vara med i adaptioner. T.ex. vet jag inte om man, i den hypotetiska TTRPG-adaption av Tintin som diskuterats innan, borde ha med mekanik för att borra hål i huvudet på vilda tropiska djur för att medelst dynamit spränga dem.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Vill bara föra till protokollet att jag inte menar att man slaviskt måste följa sitt källmaterial. I det här fallet hade det nog varit bra om en redaktör sagt att "det här med rumpsmisk måste kanske inte vara med?", så hade TS kunnat känna sig trygg med att spela äventyret med de han tänkte spela det med.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Vill bara föra till protokollet att jag inte menar att man slaviskt måste följa sitt källmaterial.
Jag ber om ursäkt om mitt inlägg antydde det, jag formulerade mig nog lite olyckligt.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Samtidigt är det viktigt att ha i huvudet att Sveriges lagar kring barnaga utmärker sig väldigt mycket om man jämför med andra länder. Många här i Sverige reagerar lika starkt på en förälder som ger barnet smisk och en förälder som utsätter barnet för grövre misshandel, medan man i många andra tycker lika illa om grov misshandel som vi, men ser smisk eller dra i örat som något som händer ibland och kanske ibland till och med kan vara nödvändigt.
Nu har ju dock spelet skapats av en svensk spelskapare så att hen skulle ha några andra kulturella normer och värderingar än gängse norm i det svenska samhället tror jag inte
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Nu har ju dock spelet skapats av en svensk spelskapare så att hen skulle ha några andra kulturella normer och värderingar än gängse norm i det svenska samhället tror jag inte
Absolut. Jag menar bara att diskutera vad som är barnaga och när det är förkastligt är en gräns som dras olika för olika människor (det behöver inte ens vara en geografisk kulturell fråga, det är en generationsfråga också) och det är ett ämne där nästan alla tycker att just deras gräns är rätt och där typ ingen vill ha utrymme för nyanser. Så det leder lätt till bråk och missförstånd.

Men om jag förstod dig rätt så handlade din invändning inte om att spelet skulle uppmuntra till barnaga, utan det handlar om sexualisering om minderåriga?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Absolut. Jag menar bara att diskutera vad som är barnaga och när det är förkastligt är en gräns som dras olika för olika människor (det behöver inte ens vara en geografisk kulturell fråga, det är en generationsfråga också) och det är ett ämne där nästan alla tycker att just deras gräns är rätt och där typ ingen vill ha utrymme för nyanser. Så det leder lätt till bråk och missförstånd.

Men om jag förstod dig rätt så handlade din invändning inte om att spelet skulle uppmuntra till barnaga, utan det handlar om sexualisering om minderåriga?
Jag får en krypande obehagskänsla när en medelålders man skapar ett spel där det finns en regelmekanik där vuxna individer ger 16:åriga skolflickor smisk på stjärten . Detta spel kommer inte heller med trigger warnings eller en varning om att det riktar sig till en mogen publik utan det verkar vara tänkt att spelas av vuxna såväl som barn och ungdomar .

Inga varningar som jag sett iaf
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Jag får en krypande obehagskänsla när en medelålders man skapar ett spel där det finns en regelmekanik där vuxna individer ger 16:åriga skolflickor smisk på stjärten . Detta spel kommer inte heller med trigger warnings eller en varning om att det riktar sig till en mogen publik utan det verkar vara tänkt att spelas av vuxna såväl som barn och ungdomar .
Jag förstår, då kan vi ju lämna diskussionen om barnaga därhän och fokusera på detta. Jo, det låter inte som ett helt lyckat inslag, det håller jag helt med om.
 
Top