Crappigt WiFi

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Jag har Telia via fiber och tre mesh-noder från dem till den. På senaste tiden har jag fått flera fall av mycket dålig hastighet (har 500/500), runt 15 ned och 30 upp eller så men de problemen har lösts av routeromstarter så nu ligger jag på runt 350 i båda riktningarna. Dock så har jag och andra i familjen stora problem med att det ändå går sjukt sakta att ladda olika sidor. Det tar några sekunder att få upp en sida, dynamiskt laddade sidor "flyter" inte alls på som de skall och bilder tar flera sekunder att få upp. Bredbandskollen ger oss dock ovanstående siffror och runt 6 i ping. I vissa fall så får enheterna helt enkelt ingen uppkoppling men det är ganska sällsynt. Vi har skapligt många hårdvaror i huset, ett drygt 20-tal som skulle kunna tänkas vilja ha uppkoppling beroende på vad som är på just då.

Vad kan jag göra åt detta...? Jag har försökt med Telia, både automatiska tjänster och manuella, men det leder bara till att jag får rådet att starta om och så funkar det skapligt ett tag. Vad kan det bero på att man får detta för mig lite skumma beteende? Finns det några bra verktyg som man kan mäta och fnula lite med som går att köra på en cromebook, anderoid eller iphone/ipad? Min enda PC (jobbdatorn) är låst för installationer av mjukvaror. Andra förslag på vad jag kan göra?
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Tack, men det är väl i princip exakt samma sak som bredbandskollen, eller? Har den några andra features än att den mäter uplink och downlink-hastighet? Jag tänker mer om det finns verktyg som är bra på att mäta mer på förfaranden när man laddar sidor, som simulerar att ladda olika typer av containers som bilder och annat och ger lite info? Som kan visa vilka wifi-punkter som jag har i närheten, hur bra de går etc?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag känner till tre stora sajter när det gäller att testa hastigheten på nätet (finns säkert fler).

Svenska Bredbandkollen

M-Lab som används av Google

SpeedTest av Ookla

1679913182375.png
Observera SpeedTest-loggan
Det finns hundratals sajter som mäter internethastighet, men väldigt många har SpeedTest-loggan, d.v.s. det är egentligen Ooklas SpeedTest - det räcker med att köra den en gång. :)

###

Kolla med Telia när det går riktigt trögt.
De borde kunna se hur mycket ni använder just nu.
Om de säger att ni inte använder något är det inga av era apparater som "stjäl bandbredd".
Om Telia säger att er internetlina är hårt belastad får ni försöka felsöka vilken av era apparater det är som felar,

###

Alla WiFi-routrar brukar ha några ethernetuttag så man kan plugga in en dator med nätverkskabel.
Har ni möjlighet att plugga in en dator med kabel till routern och se om den är lika långsam?

Om det bara är WiFi som är långsamt (och det blir tillfälligt bättre vid omstart av router) så kan det vara dags att köpa ny WiFi-router.

###

Är det bara att att sidor laddas långsamt i webbläsare låter det som ett DNS-problem.

1. Testa att rensa DNS-inställningarna i datorn.
Klicka på windowsflaggan nere till vänster på skärmen, skriv cmd i sökfältet ,tryck [Retur].
Med lite tur ska det svarta kommandofönstret öppnas.
Skriv följande i det svarta fönstret (och tryck [Retur] efter varje rad) :
Code:
ipconfig /flushdns
ipconfig /registerdns
ipconfig /release
ipconfig /renew
netsh winsock reset
Starta om datorn efter att kört ovanstående komandon.
Har man en mobil (android eller iPhone) ska det räcka att "glömma" WiFi-anslutningen och installera den igen.

2. Testa några andra DNS:er i WiFi-routern.
De vanligaste är googles 8.8.8.8 och 8.8.4.4 och Cloudflares 1.1.1.1 och 1.0.0.1
Har ni inte lösenord till routern är det antagligen Telia som måste in och ändra i routern.
Om man ändrar DNS i routern så SKA man rensa DNS-inställningar i datorn.
(om ni har fått hjälp av Telia och de har ändrat era DNS:er, så kanske ni inte rensat era datorer)
 
  • Like
Reactions: Ram

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Har ni en enda bredbandsrouter? Det kanske tappas paket på vägen fram till enheterna?

Jag hade sjukt dålig bandbredd och när videomötestrenden drog igång så gick det inte längre. Kollade runt och till sist valde jag en hårdvarulösning som gör att jag fick bättre täckning inne i huset.

Jag köpte ett sånt här paket:


Nu har jag bra täckning i huset och hastigheter som förut låg på 10 till 12 ligger nu på runt 100 till 120. Samma uppkoppling, annan hårdvarulösning för routern.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Har ni en enda bredbandsrouter? Det kanske tappas paket på vägen fram till enheterna?

Jag hade sjukt dålig bandbredd och när videomötestrenden drog igång så gick det inte längre. Kollade runt och till sist valde jag en hårdvarulösning som gör att jag fick bättre täckning inne i huset.
...
Nu har jag bra täckning i huset och hastigheter som förut låg på 10 till 12 ligger nu på runt 100 till 120. Samma uppkoppling, annan hårdvarulösning för routern.
Tja asså, vi har bra signal och så enligt de som använder WiFi:t. Det är inga svaga signaler någonstans i huset, det är inte så stort egentligen. Smart WiFi-plus skall ju egentligen vara att de har någon sorts helhetsansvar för det hela, men deras kundservice är kolossalt usel och slutar bara med "starta om" eller "installera om accesspunkterna".

Jag känner att givet att vi har rasande bra hastighet så ligger felet troligare i att vi har för många anslutna enheter eller någonstans högre upp i Felias nät. Men jag kör tidiga mornar själv och det är inte nämnvärt bättre då faktiskt...

Finns det ingen tjänst eller app som gör lite snajsigare diagnostik...?
 
Last edited:

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
442
Location
Malmö
Kör tracert från command line mot en sever du upplever dålig förbindelse till. Då kan du se vem som tappar dina paket
 
  • Like
Reactions: Ram

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
442
Location
Malmö
Som uppföljning på ovanstående: Om det är nån på vägen som tappar paket så kan du prova att använda en VPN för att ändra din routing. ProtonVPN är gratis och fungerar bra.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Jag ser inga paketdrop faktiskt, undrar om jag har högvis med retransmit/redirect...
 
Top