Nekromanti Cracassonne och olika förlag

Bergdahl

Veteran
Joined
8 Dec 2006
Messages
30
Location
Örebro
Har ett Carcassonne utgivet av Enigma och undrar om detta fungerar tillsammans med expansioner utgivna av Rio Grande Games? Är t.ex. brickorna lika stora osv?
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Mig veterligen så ska det inte vara någon skillnad på brickor & olika förelag. Vore konstigt om det skulle var det, tycker jag.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Det var en bra fråga, tyvärr kan jag inte kolla det eftersom mitt Carcassonne är ca. 55 mil härifrån där jag är nu. Har inte haft en tanke på att kolla vilket förelag som har gjort vad i mitt Carcassonne-lager.
 

Legion

Warrior
Joined
22 Oct 2002
Messages
221
Enigma var (och jag tror fortfarande är, trots sammanslagningen med Bergsala) distributörer. Normalt producerar distributörerna inte spelen, utan lagerför och marknadsför. Har de licens på all distribution i området produkterna trycks för, så händer det att deras logotyper dyker upp på förpackningarna. Men det finns undantag. Mig veterligen så trycker i alla fall Enigma inte Carcassonne, utan distribuerar den skandinaviska utgåvan.
 

Bergdahl

Veteran
Joined
8 Dec 2006
Messages
30
Location
Örebro
Sent om sider, får tacka dig (Legion) och Johan K för svaren. Om jag förstått det rätt så skall det alltså inte vara några problem att köpa Rio Grande Games expansioner då. Vilket leder över till nästa undran; vilka expansioner bör man köpa först och vilka kan man vänta med?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,914
Location
The Culture
Expansioner till Carcassonne

Vilket leder över till nästa undran; vilka expansioner bör man köpa först och vilka kan man vänta med?
Den enda expansionen man verkligen behöver är den som heter "Inns & Cathedrals" och ofta bara kallas för "The Expansion" eftersom den var först. Det är den enda expansionen som verkligen förbättrar spelet. Övriga expansioner introducerar bara en massa onödiga nya element och onödiga träklossar som inte gör spelet bättre, utan bara mer komplicerat. Däremot finns det en del kul brickor i dem.

tobias
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Håller med om att det är Inns & Cathedrals som du bör köpa först.

Är du ute efter mer brickor så är det sedan Traders & Builders, Princess & Dragon, Abbey & Mayor och The Tower som du skall ge dig på.

De som du bör vänta med är i mitt tycke följande:

Count of Carcassonne - Komplicerar reglerna mycket.
Catapult - Skumma regler som eventuellt inte tillför så mycket.
Cult, Siege & Creativity - Miniexpansion. Visserligen fler brickor än King & Scout, men den senare har roligare brickor.
River 1 + 2 ger inte direkt mycket enligt mig.


Jag har sammanställt alla reglerna i en annan tråd, där finns de att ladda ner som pdf. Länk till inlägget

/Ulfgeir
 

Bergdahl

Veteran
Joined
8 Dec 2006
Messages
30
Location
Örebro
Tackar! Inns & Cathedrals var den expansion som jag spontant kände att man nog bör köpa först, och det verkar ju som om jag hade rätt.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Som Gurgeh & Ulfgeir säger, köp Inns & Chaterdals först. Det är en bra köp. Traiders & Builers är även den mycket bra tycker jag, nackdelen, enligt mig, är dock att den funkar klart mycket bättre när man är fler spelare..
Abby & the Mayor har jag testat lite, dock så vill jag flagga lite för den.. Har tyvärr spelat för lite med den expansionen så jag vill vänta med ett omdöme där.
Vad du däremot inte bör köpa är Prinsess & the Dragon. Det är en expansion som jag tycker förstör mer än vad den tillför. Tycker det är väldigt tråkigt med en drake som käkar upp ens meeplar & sådant.

/ Johan K, som nu ska äta lasange
 
Top