Nekromanti Coverlåtar

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Vilka är era bästa tips?

Trådar här så vi inte exploderar i Hatlåtar nedan...

Edit - Måste ju göra egen lista...



Fields Of The Nephilim - In The Year 2525 (Zager, Evans)

Paradise Lost - Walk Away (The Sisters Of Mercy)

Motorhead - Enter Sandman (Metallica)

Do Ya Think I'm Sexy - Revolting Cocks (Rod Stewart)
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Tja, jag är barnsligt förtjust i Nouvelle Vague som gör lågmälda bossanova-cocktail-versioner av klassiska ska-, punk- och new wave-låtar (nouvelle vague är franska för såväl new wave som bossanova). Favoriterna är »Guns of Brixton«, »Teenage Kicks« och »Friday Night, Saturday Morning«

Sen tycker jag (i motsats till Rising antar jag) att Annifrid Lyngstads »Liv på Mars« är riktigt, riktigt bra.

Sylvia Wrethammars »En lärling på våran gård« (»Son of a Preacher Man«) är en annan goding, fast The Gaylettes gör nog en ännu bättre version.

The Donnas »Living After Midnight« är mycket skönare än originalet.

»The Band Played Waltzing Matilda« är mycket bättre i The Pogues tappning än med Eric Bogle.

Och så förstås Pat Boones sköna storbandstolkingar av klassiska hårdrocklåtar på plattan »In a Metal Mood: No More Mister Nice Guy« (Signaturen till »The Osbournes« kommer därifrån.)

Men ingen spöar Dollys originalversion av »I Will Always Love You«! Den kan göra mig tårögd, medan Whitney bara ger mig kväljningar.

Det finns fler, men nu måste jag gå på lunch.
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Re: Coverlåtar (edit)

För ett antal år sedan ramlade jag över en webbomröstning som något organ i Halmstads studentkår anordnade och de hade tillägget "...och ni får INTE rösta på 'Sweet dreams' med Marilyn Manson!"

Icke desto mindre håller jag den högt, liksom José Gonzalez <strike>"Crosses"</strike> "Heartbeats". (Gud vad jag är förutsägbar.)

Några mindre förutsägbara alternativ är kanske Blümchens "Ich bin wieder hier" (om ny text på annat språk gills), Fidgets "Living on video" och Fläskkvartetten/Nåjd/Stakka Bo/Titiyos "We vie". Ja, också Señor Coconuts "Tour de France".

Dewil

(Edit: Rättade mig själv.)
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,727
Nummer ett på min coverlista är nog Sepulturas version på U2s "Bullet The Blue Sky". Jag är fast direkt i introt med det där trumkompet. Ljuvligt. :gremlaugh:

Judas Priests version av Joan Baez-låten "Diamonds and Rust" är en till jag kan tänka mig att nämna här. Är man uppfödd på originalet (kanske en av de vackraste låtarna jag vet) så framstår säkert Priests version som väldans simpel... men nu var det så att jag hörde den med Priest först, med flera års marginal dessutom, så för mig är det som två helt olika låtar i princip. Och uppenbarligen gillar jag ju båda. :gremsmile:

Vanilla Fudges version av "You Keep Me Hangin' On". På sätt och vis inte värst mycket kvar av originalet men... skit samma! Smygpsychedelia med fläskorgel är ju mums. :gremwink:

Att nämna Hendrix-versionen på "All Along The Watchtower" känns faen helt onödigt så istället nämner jag Neil Youngs live-framföranden av nämnda låt; inget såndär virtuos finess som Jimi har inte, nej det är ångvältsrock minsann. Finns inget i världen som skulle kunna peta omkull den! :gremsmirk:

Jahapp... vad ska vi avsluta med då? Jo! Två covers på "Hey Joe". Det ena av en kvinna vid namn Kelly Richey, bluesgitarissa och sångerska och... ja... det tog ett bra tag innan jag kunde konstatera att det var ett fruntimmer som sjöng må jag säga. Väldigt energisk version iaf. Den andra serveras av Robert Plant i en 7 minuter och 12 sekunder lång psykedelisk skrud. En riktigt tripp. :gremcrazy:
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Fler coverlåtar

Jag glömde ju Laibachs cover på »Let It Be«. Inte låten utan plattan.

Japp, de covrade hela plattan från början till slut.

Kanske inte bättre än originalet, men … annorlundare.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Halleluja - Jeff Buckley. Det var Leonard Cohen som gjorde orginalet, men... wowza.


Storuggla, exploda-cleavage
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,703
Location
Värnhem, Malmö
"Tja, jag är barnsligt förtjust i Nouvelle Vague som gör lågmälda bossanova-cocktail-versioner av klassiska ska-, punk- och new wave-låtar (nouvelle vague är franska för såväl new wave som bossanova). Favoriterna är »Guns of Brixton«, »Teenage Kicks« och »Friday Night, Saturday Morning«"

Definitivt. Rekommenderas starkt.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Några favoriter:

* Type 0 Negative - Black Sabbath. Hade den varit tyngre hade den haft en händelsehorisont.
* 1000 Homo DJs - Supernaut. Det är stuns i den.
* Sator - Oh Mama. Det är så den låten skulle låtit från början.
* Thåström/Imperiet - Briggen Blue Bird av Hull. Den får nackhåren att resa sig.
* Nina Simone - Pirate Jenny. Många har gjort den, men den här är bäst. Young Gods är en god tvåa.
* Sisters of Mercy - Jolene. Som de själv säger: "We have a seriously grotesque thing for you", och bäst av allt är Eldritchs framvästa kommentar på slutet: "Get over it!".
* Diamanda Galas - Gloomy Sunday. Svenskan saknar ord för att beskriva den. Engelskans harrowing är bäst. Hennes kommentar i en intervju om hur Billie Holiday tvingades lägga till en halvvers med ett lyckligt slut när hon gjorde en engelsk version av den, eftersom skivbolaget ansåg att den var för dyster är också prick på: "...and that's the moment pop music was born".
* Nick Cave - Mack the Knife. Han gör den helt enkelt bäst.
* Köttgrottorna - Elifanten Ylva. Kanske inte formellt sett en cover, men bör ändå nämnas.
* Freddie Wadling - En irländsk visa. Han har gjort många bra, men den här har en sån charm.
* Sisters of Mercy - Comfortably Numb. Den övergår i Some kind of Stranger, så kanske inte en regelrätt cover, men den är bra.
* Mikael Wiehe - Valet (Song of Choice). Rakt på sak, ingen bullshit. Meddelandet är enkelt, ansvara för dina handlingar och slipa din kniv.
* Wilmer X - Min polare Per. De gör den med en stil och nonchalans som passar låten perfekt.
* David Bowie - Working Class Hero. Sorry Lennon, men din version suger bredvid Bowies.
* Die Krupps - Nothing Else Matters. Sorry Metallica, men ni brände ut er när ni pissade på Napster, dessutom för Die Krupps den bättre.
* Laibach - Leben Heisst Leben. Bara för att den är så annorlunda.
* Laibach - Get Back. Mycket bättre än Beatles original.
* Iggy - Louie Louie. Har aldrig gillat originalet, men Iggy kan.
* Miranda Sex Garden - Havana Lied. Den må vara skriven för Lotte Lenya, men det är MSG som gör den bra. Riktigt bra. Enda problemet är att deras version får mig att tänka på motorcyklar.
* Marianne Faithful - The Ballad of the Soldiers Wife. Visst, PJ Harvey gör en OK version, men den här sitter som en knytnäve i magen.
* Dubliners - And the band played Waltzing Matilda. Någon nämnde Pogues. Jag höjer och synar.
* Thorsten Flinck - Vi äro tusenden. Innan ni lynchar mig, lyssna på den. Han gör den jävligt bra. Hela skivan är jävligt bra.
* Type 0 Negative - Light my Fire. Definitivt originalet, definitivt Type 0 Negative.
* Sinead O'Connor - Danny Boy. Står inte bland traditionella låtar eftersom hon leggär till en vers. Som en iskall kniv i mjälten.
* Laibach - Sympathy for the Devil. Stones, skit på er. Ni gör Paint it black bäst, men Sympathy for the Devil är inte er längre.
* William S. Burroughs - What Keeps Mankind Alive. Jag kan inte ens tänka mig vem som skulle göra den bättre.

Räknas traditionella låtar som covers? I så fall:

* Christy Moore (?) - Only our rivers run free. Så vacker.
* Standing Stones - Black and Tans. Så ska en kampsång låta.
* Dante (japp den vi har här, kommer dock inte ihåg vad konstellationen han spelade i då kallade sig just då) - Fredmans sång nr 21, Måltidssång. Aningen fortare än vad Bellman tänkt sig.
* Toy Dolls - Toccata in Dm. De gör alltså det på två gitarrer. Enbart. Och de gör det jäkligt tight.
* Wolfetones - Skibbereen. "And loud and high we'll raise the cry: Revenge for Skibbereen!"
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Kort sakupplysning ...

Troberg said:
[…]kommer dock inte ihåg vad konstellationen han spelade i då kallade sig just då
Det var Asen som spelade in den, fast jag tror vi hade den på repertoiren även med Max och huliganerna och Motormax.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Kort sakupplysning ...

Det var Asen som spelade in den, fast jag tror vi hade den på repertoiren även med Max och huliganerna och Motormax.
Hade ni något slags system med namnen eller slumpade ni bara inför varje spelning? Jag hängde aldrig riktigt med i namnbytena.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
* Iggy - Louie Louie. Har aldrig gillat originalet, men Iggy kan.

Har inte hört, fast Motörheads version av den är rätt mysig.

Räknas traditionella låtar som covers?

Det är väl kanske mer tveksamt... Men om så måste jag iaf bara säga att ingen inspelning av Jingle Bells slår Aya Hisakawas version. Helt på japanska, inklusive ett kvittrigt mellansnack mitt i, och hon sjunger "jinguru bells" i refrängen. ^_^

--
Åke
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,508
Location
En mälarö
Okej, här kommer en handfull av mina favoriter:

Sator "This is My Life" (Gasolin)

Type O Negative "Summer Breeze" (Seals & Croft) Peter Steele och grabbarna måste ha väldigt spretig musiksmak. Seals & Crofts bakåtlutade västkustpop är inte vad i alla fall jag hade väntat mig i deras skivsamlingar.

Aretha Franklin "People Get Ready" (Curtis Mayfield) Från världens bästa soul-platta "Lady Soul" från 1968(?). Orginalet är hur bra som helst men denna version slår den med hästlängder. Jag kan villigt erkänna att när hon klämmer i med det avslutande "Thank the LOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOORD" (märk väl utan några jävla wail-execesser, det ni Whitney och Mariah, lyssna och lär) ungefär 3:17 in i låten då börjar jag, stora karln på nästan fyrtio vårar, nästan ofelbart bli lite glansig i ögonen och famlar generat efter tröjärmen. Sedan blir ju inte låten sämre av att Eric Clapton spelar gitarr på den.

Paradise Lost "Smalltown Boy" (Bronski Beat) Under de senaste åren har diverse hårdrocksorkestrar fått för sig att göra nytolkningar av lite popigare 80-talslåtar (jag tror Deftones var först med sin version av Sades "No Ordinary Love") med varierande resultat. Klart bäst tycker jag PL lyckades med låten ovan. (Orginalet hade förövrigt en riktigt bra video som nog skulle funka störtbra även till den här versionen.)

KD Lang "Hallelujah" (Leonard Cohen) Storuggla nämde Jeff Buckleys version. Jag håller med om att den är rysansvärt bra men min egen favoritversion är nog denna, av den enkla anledningen att hon sjunger så satans bra och övertygande. (Den kommer förresten från en platta med den oerhört vackra titeln "Hymns of the 49th Parallel", med bara covers av låtar skrivna av kanadensare. Andra höjdpunkter på den är Neil Youngs "Helpless" och Joni Mitchells "A Case of You".)

The Clash "Police & Thieves" (Junior Murvin) Enligt gammal god 77-punk-tradition så ska varje punkskiva innehålla en reggaecover. Med denna låt sattes den standard som inte övertäffats än (se nedan för god tvåa). Troligtvis den enskilda inspelning som är mest ansvarig för att cementera det band som finns mellan Punk och Reggae.

Goldfinger "Downpressor Man" (Peter Tosh) Borta är Goldfingers annars lite glada partypunk och i stället utbytt mot biblisk apokalyps i baktakt.

Jason Nottingham "Just Like Heaven" (The Cure) Vem Jason Nottingham är har jag ingen aning om. Jag har försökt hitta info om honom men misslyckats. Vad jag däremot vet är att han har spelat in den sprödaste, vackraste versionen av en The Cure-låt någonsin, inklusive dem själva.

/Anders
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
liksom José Gonzalez "Crosses".
Vem skrev crosses i orginal? Jag försökte googla det hela men framgången blev obefintlig. Däremot fick jag veta att José är född 1978 och att hans hemsida anser att spelningar i oktber 2006 inte är passerade.

I övrigt har jag inget att tillföra tråden just nu. Jag kommer på ett par covers som är ungeför lika bra som orginal fast ingen som når högre...
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Rättar mig själv!

Öh... En freudiansk felskrivning: jag menar NATURLIGTVIS José Gonzalez "Heartbeats"!

Dewil
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Aha och sabbath bloody sabbath

Öh... En freudiansk felskrivning: jag menar NATURLIGTVIS José Gonzalez "Heartbeats"!
Aha, det blev ju genast mycket mer välbekant. Dessutom fick du mig att komma på en cover som är bättre än orginal.


The Cardigans version av Sabbath bloody sabbath är en klar uppdatering av den gamla härklåten.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,508
Location
En mälarö
Re: Aha och sabbath bloody sabbath

The Cardigans version av Sabbath bloody sabbath är en klar uppdatering av den gamla härklåten.
Jag tycker nog deras "Mr Crowley" är roligare. En annan låt som förresten liknar dem båda, både i utförande och låtval, är Paolas "Rainbow in the Dark". Störtbra!

/Anders
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,727
Sabby Dabby...

Jag tycker nog deras "Mr Crowley" är roligare. En annan låt som förresten liknar dem båda, både i utförande och låtval, är Paolas "Rainbow in the Dark". Störtbra!
Då ska jag vara vrång och ta upp den tredje (och mest kända...?) av Cardigans Sabbath-covers jag då; Ironman. Fast... egentligen gillar jag Sabbath Bloody Sabbath bäst, den skulle jag lyssna på. Mr. Crowley var väl kanske "roligare" men... nä. Nä. Vokalmusik i det där stuket funkar inte för mig. :gremcrazy:

Paolas "Rainbow in the Dark" hörde jag på Trästock för ett par år sen. Gick förbi stora scenen på lätt 100 meters håll och hajade plötsligt till. "Vaffaaaa...? Den här låten känner jag ju igen... Det är ju... det är ju...!!!" Och ja, det är fasen genialt. Den är ju värsta popdängan. :gremlaugh:

Om vi är på samma spår kan man väl ta och nämna Hellsongs också (Hellsongs.com) som är ju roar sig med göra versioner på hårdrockslåtar (mest spridd är antagligen deras "I Wanna Be Somebody", WASPs gamla dänga).
 

Perkan

Veteran
Joined
7 May 2005
Messages
38
Location
varierar
De jag kan komma på på rak arm är:


A Perfect Circle - The Nurse Who Loved Me (Failure)

A Perfect Circle - Imagine (John Lennon)

Tool - No Quarter (Led Zeppelin)

Tool - Demon Cleaner (Kyuss)

Kyuss - Into the Void (Black Sabbath)

Opeth - Remember Tomorrow (Iron Maiden)

Finntroll - Vargtimmen (Hedningarna)

Nightwish - Over the Hills and Far Away (Gary Moore)

Blind Guardian - To France (Mike Oldfield)

Weird Al Yankovic - Bohemian Rap City (eller Bohemian Rhapsody, av Queen) :gremsmile:

Edit: Hur kunde jag glömma Apocalyptica? De har gjort Schism av Tool, From Out of Nowhere av Faith No More och självklart massa grymma Metallicacovers.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,979
Location
Linköping
Alla verkar ju dra upp Cohens låt Hallelujah med nån coverartist. Jag diggar Rufus Wainwrights version jag. :gremsmile:

Lite dans-hoppande sen då:
QED - Love Bites och Groove Coverage - Poison är mycket bra. Fast här är ju orginalen med Deaf Leppard och Alice Cooper också mycket bra fast annorlunda. Så det är ju inte förbättring av orginalet om tanken var att det var sådant som skulle nämnas i tråden.

Pain - Eleanor Rigby. Beatles skapade låten som Pain förädlade till ett mästerverk.

Joakim Thåström - Märk Hur Vår Skugga [Ep. 81] brukar många tycka är en väldigt bra cover på en gammal låt. Jag håller med.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,508
Location
En mälarö
Petimeter-mode: ON

Joakim Thåström - Märk Hur Vår Skugga [Ep. 81] brukar många tycka är en väldigt bra cover på en gammal låt. Jag håller med.
Det är Imperiet, inte Thåström. :gremtongue:

Petimeter-mode: OFF

/Anders
 
Top