NYHET Cosmic Dark - Kickstarter är igång...

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Graham Walmsley (Cthulhu Dark, A taste of Murder m.fl.) har nu dragit igång sin Kickstarter för sitt nästa projekt Cosmic Dark som har fokus på "weird space horror". Det här är så stort att jag faktiskt valt att göra ett undantag och backa spelet. När jag första gången läste den minimalistiska motorn i Cthulhu Dark gav den mig en helt ny syn på hur lite regler ett rollspel egentligen kan klara sig på, utan att för den skull vara regellöst samtidigt som varje stycke i texten är vägt på guldvåg för att inte belasta ett gram mer än nödvändigt.

Det här spelet lär bli hur bra som helst, så min rekommendation är att backa det, läsa det och spela det!

Cosmic Dark by Graham Walmsley — Kickstarter

Graham Walmsleys "Stealing Cthulhu" är kanske det bästa som skrivits vad gäller Cthulhumyten i rollspel någonsin och Cthulhu Dark har otroligt mycket matnyttigt i sig även om man inte är så förtjust i den ultraminimalism som spelsystemet bygger på.

Efter att ha spanat in exemplet från Kickstartern så blir det nog dock ingen backning på detta. Måhända i så fall för att få inspiration och sno idéer, men sättet spelet verkar vara skrivet på känns verkligen som den totala antitesen till hur jag vill att spel jag läser och spelar skall vara skrivna. Mitt spider-sense går alltid igång på högvarv när spel påstår sig vara "no-prep", särskilt med djärva uttalanden som:

And you'll start this journey straight away, from the moment you open the book and play.
Mitt intryck av det första kapitlet är att det förmodligen skulle vara lättare att både läsa och spela om det inte var skrivet med avsikten att kunna spelas direkt, helt utan att ens ha läst spelet.

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Graham Walmsleys "Stealing Cthulhu" är kanske det bästa som skrivits vad gäller Cthulhumyten i rollspel någonsin och Cthulhu Dark har otroligt mycket matnyttigt i sig även om man inte är så förtjust i den ultraminimalism som spelsystemet bygger på.
Jag köpte både Play Unsafe och Stealing Cthulhu för nån handfull år sedan, men har inte tagit mig tid att läsa dem än.

Såklart fullt medveten om att den här "ultraminimalistiska" stilen inte funkar för alla. Jag imponeras av den dock :)