BeansMoster
Veteran
I Cortex-systemet (som givit oss Smallville, heist-spelet Leverage och säkert andra rollspel) används en slags tärningspöl med olika typer av tärningar (t4, t6, t8, t10 och t12). Grunden i varje slag är två attribut, i leverage är det grundegenskap+roll och i Smallville värdering+relation. Attributen är rankade t4 till t12, man kan alltså ha tex värderingen Rättvisa t8 eller nåt sånt. Till denna grund av två tärningar kan specialförmågor, utrustning, karaktärsdrag eller vad som nu passar kroka i och lägga till tärningar av varierande storlek och antal. Man rullar hela pölen, behåller de två högsta och summerar dem. Motståndaren gör samma sak, högst vinner. Vid behov av "hur mycket vinner jag", räkna differens.
Jag har aldrig spelat något cortex-spel så detta är theorycrafting, men jag charmas av idén. Jag gillar spannet 1-5 på attributen och framförallt gillar jag att det går att lägga till modifikationer (i form av extra tärningar) utan att skalan ballar ur. Det går inte att slå mer än 24 oavsett hur många t12 du klarar att samla ihop och det finns alltid inbyggt en liten chans att den svage kan slå den starka (vilket väl är anledningen till att rulla överhuvudtaget, ska du rulla i ett D20-spel mot en AC på 10 om du har +9 på slaget ...)
Men, går det att göra bättre?
En tanke jag hade är att det är ett onödigt moment att summera två tärningar. Vad händer om istället högst enskild tärning vinner?
Också, differenser för grad av lyckat. Jobbigt, ju! Räkna typ 17 minus 9 kan jag inte garantera att jag gör i rödaste rappet. Enklare varianter? Om man skulle vilja ha en tre-stegs-gradning, misslyckat-lite lyckat-mycket lyckat, går det att peta in?
Har du erfarenhet av Cortex eller liknade pölar? Bu eller bä?
Jag har aldrig spelat något cortex-spel så detta är theorycrafting, men jag charmas av idén. Jag gillar spannet 1-5 på attributen och framförallt gillar jag att det går att lägga till modifikationer (i form av extra tärningar) utan att skalan ballar ur. Det går inte att slå mer än 24 oavsett hur många t12 du klarar att samla ihop och det finns alltid inbyggt en liten chans att den svage kan slå den starka (vilket väl är anledningen till att rulla överhuvudtaget, ska du rulla i ett D20-spel mot en AC på 10 om du har +9 på slaget ...)
Men, går det att göra bättre?
En tanke jag hade är att det är ett onödigt moment att summera två tärningar. Vad händer om istället högst enskild tärning vinner?
Också, differenser för grad av lyckat. Jobbigt, ju! Räkna typ 17 minus 9 kan jag inte garantera att jag gör i rödaste rappet. Enklare varianter? Om man skulle vilja ha en tre-stegs-gradning, misslyckat-lite lyckat-mycket lyckat, går det att peta in?
Har du erfarenhet av Cortex eller liknade pölar? Bu eller bä?