Cortex-aktiga slag, nått att spinna på?

BeansMoster

Veteran
I Cortex-systemet (som givit oss Smallville, heist-spelet Leverage och säkert andra rollspel) används en slags tärningspöl med olika typer av tärningar (t4, t6, t8, t10 och t12). Grunden i varje slag är två attribut, i leverage är det grundegenskap+roll och i Smallville värdering+relation. Attributen är rankade t4 till t12, man kan alltså ha tex värderingen Rättvisa t8 eller nåt sånt. Till denna grund av två tärningar kan specialförmågor, utrustning, karaktärsdrag eller vad som nu passar kroka i och lägga till tärningar av varierande storlek och antal. Man rullar hela pölen, behåller de två högsta och summerar dem. Motståndaren gör samma sak, högst vinner. Vid behov av "hur mycket vinner jag", räkna differens.

Jag har aldrig spelat något cortex-spel så detta är theorycrafting, men jag charmas av idén. Jag gillar spannet 1-5 på attributen och framförallt gillar jag att det går att lägga till modifikationer (i form av extra tärningar) utan att skalan ballar ur. Det går inte att slå mer än 24 oavsett hur många t12 du klarar att samla ihop och det finns alltid inbyggt en liten chans att den svage kan slå den starka (vilket väl är anledningen till att rulla överhuvudtaget, ska du rulla i ett D20-spel mot en AC på 10 om du har +9 på slaget ...)

Men, går det att göra bättre?

En tanke jag hade är att det är ett onödigt moment att summera två tärningar. Vad händer om istället högst enskild tärning vinner?

Också, differenser för grad av lyckat. Jobbigt, ju! Räkna typ 17 minus 9 kan jag inte garantera att jag gör i rödaste rappet. Enklare varianter? Om man skulle vilja ha en tre-stegs-gradning, misslyckat-lite lyckat-mycket lyckat, går det att peta in?

Har du erfarenhet av Cortex eller liknade pölar? Bu eller bä?

Det första rollspelet jag fick, långt innan jag faktiskt hade min första verkliga rollspelsupplevelse, var Serenity RPG som ju använder Cortex-systemet. Har aldrig spelat det, men läst igenom det. Har för mig att jag tyckte det verkade rätt klånkigt (men det är möjligt att jag ser det i annat ljus om jag läser det på nytt, var som sagt helt grön när jag fick det).

Last edited:
Är inte vissa delar av Ligans system så? T2000 har väl ett system med stegrande tärningar vill jag minnas. Vad säger @Mogger?

Det första rollspelet jag fick, långt innan jag faktiskt hade min första verkliga rollspelsupplevelse, var Serenity RPG som ju använder Cortex-systemet. Har aldrig spelat det, men läst igenom det. Har för mig att jag tyckte det verkade rätt klånkigt (men det är möjligt att jag ser det i annat ljus om jag läser det på nytt, var som sagt helt grön när jag fick det).
All Flesh Most Be Eaten & Buffy RPG använde väll det också?

Har för mig att det All Flesh Must Be Eaten som jag spelat enbart använde t10. Det man ha varit varianten 2t10 plus attribut.

Jag gillar spannet 1-5 på attributen och framförallt gillar jag att det går att lägga till modifikationer (i form av extra tärningar) utan att skalan ballar ur.
Inget av detta har väl egentligen inget specifikt med Cortex att göra?

---

Här är ett förslag för att väcka tankar:

Ditt namn är en egenskap. Yrken, färdigheter, förmågor, utrustning, modifikation... allt är vardera en egenskap.​
Räkna hur många relevanta egenskaper du har och multiplicera med 2. Det är din tärningstyp. Du får max dra in 6 egenskaper.​
Lisen spelar "Nayrisa" som är en "blodtörstig", "krigare" med "svärd". Fyra egenskaper som är relevanta för denna situation. Slå 1d8 för handlingen.​
1-2 är misslyckat eller vad nu en motståndare kan tänkas slå.​

(Notera: man skulle kunna tänka sig "svärd 2" men det är samma sak som att ha två närliggande egenskaper)

Last edited:
Är inte vissa delar av Ligans system så? T2000 har väl ett system med stegrande tärningar vill jag minnas. Vad säger @Mogger?
Det stämmer. Man räknar successes på dem som vanligt. Större tärning fler möjliga framgångar. Men misslyck-symbolerna är inte lika många så jag tycker matematiken funkar bättre än i YZE D6

Back