Coriolis - vad skiljer versionerna?

DocUlmus

Veteran
Joined
28 Sep 2023
Messages
19
Location
Stockholm
Jag skulle misstänka att det är oavsiktligt. Dvs jag vet att det är oavsiktligt från Ad Astra-hållet. Coriolis var inte en stor inspirationskälla för mig när jag skrev det, möjligen i så fall Alien eller Death in Space. Men egentligen så var jag mer inspirerad av klassisk SF (Heinlein, Asimov, Clarke, Lem, etc) och försökte gifta ihop det med Mutant-settingen.

Om något så tror jag att det som går igen är relativt klassiska SF-troper galna robotar på månen, rymd-västern på Mars, övergivna rymdstationer, generationsskepp, etc. Och Coriolis The Great Dark går ju om något mer mot klassisk SF/Fantasy med grottröj och nedtonat cultural play spm var stort i tredje horisonten.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Jag brukar jämföra version 1 & 2 med Star Wars orginal trilogi och prequel trilogi.

Coriolis version 1 liknar orginal trilogin där kraften var något mystiskt & jedi något nästan religöst, hämtat från sagor o legender. Version 1 gav dig en stämning, ett sug av att vilja få mer. Sagor från tusen o en natt.

Coriolis version 2 som liknar prequelfilmerna gav oss mediclorians.
Struktur, fungerande regler & en förklaring på mysterierna som lite tog kål på sagostämningen.
 
Top