Coriolis - vad skiljer versionerna?

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
270
Men jag tycker den avviker från "klassiska" Coriolis rätt mycket. Känns som ett helt annat spel och det tar emot, för jag gillade de olika kulturerna och känslan i originalet.
Jag hoppas Arrikir är ok med att delar av hens post startar denna fråga/post.
Coriolis har för mig varit ett spel som alltid legat i periferin. Det verkar intressant men har aldrig fått chans att spela det. Efter har tittat på Nils och Kostas intervju som länkades i början på den andra Coriolis tråden får jag känslan att de två gamla och detta nya som kommer är tre väldigt olika spel.
Ni som har erfarenhet av dem och kanske läst på mer om det nya som kommer, vad skiljer dem åt? Tänker kanske inte så mycket på mekanik även om det är intressant utan mer spelets känsla, vad man gör och vilka typer av karaktärer man spelar. Vilka är de olika spelens styrkor/svagheter?
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
451
Location
Uppsala
Det första Coriolis hade väldigt tydlig vision om tusen och en natt i rymden. Karaktärerna hade olika koncept och talanger precis som senare utgåvor men inget gruppkoncept som skapade tillsammans med karaktärerna. Man började inte heller med ett rymdskepp även om det fanns möjlighet att bygga dem från moduler i reglerna.
En av de centrala delarna är att religion är en viktig av vardagen och ikonerna fanns som en del av världsbygget. Färgglada och unika kulturer i olika system och på olika planeter var också en viktig selling point.

Jag minns att vi gillade att spela Coriolis 1e men att tärningssytemet var lite tungrott (2T10 plus färdighetsvärde mot svårighetsgrad) och att det fanns ett fåtal äventyr i en begränsad del av världen. Det fanns brister i informationen om de olika systemen som fick mig att mer vänta på att officiella moduler skulle komma ut innan jag satte min spelare där. Dessutom var den stora kampanjen ikonernas nåd i fokus och det blev lite knepigt när den aldrig kom ut pga att Järnringen gick i konkurs.

Coriolis 2e har mer av allt, världsbygge, illustrationer, nytt regelsystem( YZE) etc. Framför allt mer äventyr, ett fokus på att gruppen spelar en besättning ombord ett rymdskepp som man även startar spelet med. Fria ligan publicerar även kampanjen Ikonernas nåd i tre delar. Lite som "Firefly i tusen och en natt"

Den stora skillnaden i min mening (förutom regelsystemen som är rätt olika) är att 2e är mer streamlinead med mer fokuserat upplägg och utvecklar världen mer än första utgåvan. Men jag anser att första utgåvan är lite annorlunda till tonen och har lite riktigt samma fokus på att man spelar en besättning, utan mer en grupp löst sammansatta frilansande, vilket kan falla vissa i smaken.

Jag har inte jättekoll på hur den nya Coriolis kommer fungera men har förstått att den kommer fokusera mer på farliga uppdrag för att finna skatter och vara mer "gritty" typ hålla skeppet och livet levande genom att hitta artefakter och liknande, istället för att fördjupa sig i lokala planeters kultur och seder.

Lite sammanfattat från mig iallfall, kanske någon mer har åsikter som spelat båda versioner av Coriolis?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
(Jag håller med om allt Arrikir skriver)

Järnrigens utgåva tyckte jag var mycket mer nedtonad. Begrepp som "mörkret mellan stjärnorna" fanns, men mer abstrakt. Mer på samma nivå som religonen i stort att det var något alla trodde på, men det fanns inte så mycket faktiska manifestationer av det. Men det kan ju helt enkelt ha med det som Arrakir nämner att världen inte var lite utvecklad som i Fria Ligans utgåva. Järnringens utgåva presenterade mer ett koncept, snarare än en detaljerad setting.

Fria Ligans utgåva går väldigt mycket mer in på att faktiskt beskriva världen. Självfallet finns det risker med att utveckla en värld flera år efter att den presenterats (alla som var intresserade från början kommer ju ha bildat sig egna uppfattningar om saker och ting), men jag tycker definitivt att den värld Fria Ligan beskriver _är_ samma värld som beskrevs av Järnringen.

Regelsystemet är ju rätt olika, och även fast jag gillade Järnringens regler när de kom så känns de hopplöst klunkiga och crunchiga idag när jag läser dem. Jag föredrar absolut Fria Ligans regelverk rakt igenom (som jag även tycker är den absolut bästa iterationen av YZ-motorn, även om jag vet att långt ifrån alla håller med mig). Jag är nyfiken på nya systemet. Jag vet inte mycket om det, förutom att Ligan verkar ha lagt till utrustningstärningar (vilket genast gör mig skeptisk) och ersatt mörkerpoäng med hopp (jag gillade mörkerpoäng, men hopp låter som det kan vara en kul mekanik).

Överlag låter nya spelet som att det fokuserar väldigt mycket på utforskning av en okänd värld, vilket kan vara kul och jag planerar definitivt att köra kampanjen (antingen som spelare eller spelledare, beroende på vilka möjligheter som ges). Men jag kommer definitivt inte överge Tredje Horisonten för den sakens skull.

Jag har förvisso inte läst in mig på allt Fria Ligan ställt till med där i sina äventyr (har hört saker som gör mig orolig), men jag kan ju alltid justera sånt jag inte gillar för att fortsätta spela i den horisont som tilltalar mig.
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
270
Tack för informationen. Är Ikonernas nåd kampanjen så bra att den är värd att ge sig på den utgåvan för eller är det kanske bättre att vänta på det nya? Ligan sa att bägge versionerna skulle öppnas upp för 3:e partsmaterial, tror ni att det finns många som fortfarande kör Ligans första version och kommer ge ut saker eller är det överhängande risk att den är död så fort det nya kommer?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,558
Är Ikonernas nåd kampanjen så bra att den är värd att ge sig på den utgåvan för ...
Vad jag sett har den fått väldigt blandad kritik. Å ena sidan hyllad som en storslagen kampanj i stil med kampanjerna till MUA och Symbaroum. Å andra sidan sågad, främst för att vara hårt rälsad och för att viktiga händelser sker utom räckhåll för rollpersonerna.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
784
Tack för informationen. Är Ikonernas nåd kampanjen så bra att den är värd att ge sig på den utgåvan för eller är det kanske bättre att vänta på det nya?
Ikonernas nåd är en rätt ojämn och rälsad kampanj. Det finns guldkorn men samtidigt så finns det en hel del uttryckligen osynliga väggar där rollpersonerna automatiskt misslyckas med grejer oavsett vad de gör. Mycket av settingen förintas ganska lättvindigt och det är också rätt mycket av berättelsen som är begravt under flera nivåer av allvetande sammansvärjningar, så det är genuint svårt för spelarna att faktiskt förstå vad som händer.

Det är också ett enormt glapp mellan del 2 och 3. I slutet av del 2 är rollpersonerna en kompetent liten elitstyrka utan större makt och i början av del 3 förväntas de vara så mäktiga och inflytelserika att hela solsystem lyssnar och följer deras befallningar. Det krävs i princip en hel extra kampanjbok för att brygga ihop det glappet, vilket författaren också säger och lämnar över ansvaret till SL att fixa i en paragraf.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Snabbstartsregler har nu släppts till backare. Lite snabbobservationer och tankar, men observera att det här är nedklippta regler (Så vissa märkligheter kan förekomma på grund av saknad information) och de kanske ska revideras mer i framtiden:

Sex grundegenskaper (Strenght, Agility, Logic, Perception, Insight, Empathy) och tre olika "hit point pools" (Health, Hope, Heart). Jag har inga åsikter om detta, förutom att jag tror det blir lätt att hamna i samma fälla som i DnD där det inte alltid är uppenbart om det är Insight, Logic eller Empathy man ska slå för i vissa sammanhang. Men jag tror inte att det kommer vara något stort problem i de flesta fallen.

Inga färdigheter! Däremot finns det fortfarande talanger, och vissa talanger verkar funka som färdigheter gör. Det här är en ändring som gör mig väldigt upprymd då jag själv grunnat i just de banorna. Jag tycker också att det är väldigt humoristiskt när man kommer ihåg att järnringens utgåva gjorde exakt samma sak fast med grundegenskaperna. It's the ciiiiiiiiiiiircle of game development! Jag är väldigt nyfiken på att höra hur detta kommer mottas. I teorin kan detta vara en lösning som både OSR-falangen och Trad-falangen går igång på. Det beror nog på exakt hur det kommer beskrivas.

De har infört pryltärningar som funkar precis som i mutant; prylen tar skada om man slår 1:or och pressar slaget. Många verkar gilla den mekaniken, så jag tror inte det kommer vara särskilt kontroversiellt. Och det är möjligt att det passar settingen (har inte kommit så långt). Som spelledare är den rätt okej, men som spelare hatar jag verkligen den här mekaniken.

Mörkerpoäng är borta (många jublar, men jag kommer sakna dem lite gran =D). Dessa ersätts med att 1:or är dåliga om man pressar slaget (som i de flesta andra varianter på YZ-reglerna). Istället räknar man 1:or när man pressat slaget och tar detta i skada på "Hope". Av alla andra varianter jag sett av "ta skada på 1:or" så låter detta som en rätt spännande lösning som jag ser fram emot att pröva i spel.

Det finns något som heter "blight", som är nån slags åkomma som påminner lite om röta från Mutant: År 0. Mekaniken är dock lite annorlundaoch så länge du inte får för mycket blight så kan du bli av med den helt igen. Tar du förmycket blir det slumptabell, med allt ifrån märkliga men harmlösa effekter upp till att du bara dör. Låter som det kan vara en cool del av settingen.

Initiativkort. Jag förstår inte varför jag är så negativ till initiativkort, för egentligen tycker jag det är en brilljant idé! Ingen risk för att två personer får samma initiativ, du har en tydlig markör framför dig om du glömmer bort ditt initiativ, och eftersom det inte är en tärnign riskerar du inte att använda den för att slå ett slag med och sen glömma vad du hade. Men nått är det som skaver. Kanske bara att det är en extrapryl att tänka på att ha med. Oh well...

Om du avfyrar ett vapen måste du automatiskt lada om efter striden. Avlossa ett skott och plötsligt har du slut på ammo. Hatar det här, kommer husreglas/göras mer rimliga bedömningar.

"Conditions" som i DoD23: varje grundegenskap har en "condition" man kan få som ger minus på alla slag för den grundegenskapen.

Facklor. Inte egentligen "facklor", utan "supplies". Gruppen bär med sig "supplies" (syrebehållare, lysstavar, proviant, batterier, etc..) som används upp allt eftersom. Jag gillar det här. Baka ihop allt sånt där till en resurs att hålla reda på, istälellet för flera olika. Överlag verkar hela "grottkrälsbiten" (delves, som de kallas) lite mer kvantifierad vilket jag tror kan bli roligt. Sugen på att pröva!


Summa sumarum: kommer jag överge tredje horisonten efter att ha läst det här? Nej. Däremot kommer jag OCKSÅ att spela the great dark =). Verkar coolt!
 
Last edited:

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,651
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Det finns något som heter "blight", som är nån slags åkomma som påminner lite om röta från Mutant: År 0. Mekaniken är dock lite annorlundaoch så länge du inte får för mycket blight så kan du bli av med den helt igen. Tar du förmycket blir det slumptabell, med allt ifrån märkliga men harmlösa effekter upp till att du bara dör. Låter som det kan vara en cool del av settingen.
Låter som att det funkar som Korruption i Symbaroum.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Vet vi nu hur nästa Symbaroum kommer se ut regelmässigt?
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
362
Location
Stockholm
Vet vi nu hur nästa Symbaroum kommer se ut regelmässigt?
Nej, det har varit spekulationer om att det skulle kunna vara en modifierad DoD-motor, men det var enligt (insatt källa) uppgift något som Mattias inte trodde skulle funka. Jag fick av samma källa intrycket av att det kommer hända något först 2016 (jubileum av engelska utgåvan)... men allt detta är ju OT för denna tråd.

ON-topic >>Får en stark RYMDaroum-vibb av kombinationen av Blight, Grips art och utforskandet.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Vet vi nu hur nästa Symbaroum kommer se ut regelmässigt?
Jag tänkte samma sak. Upplägget för reglerna i nya Coriolis skulle antagligen fungera ypperligt för Symbaroum 2e.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,220
Jag tycker också att det är väldigt humoristiskt när man kommer ihåg att järnringens utgåva gjorde exakt samma sak fast med grundegenskaperna. It's the ciiiiiiiiiiiircle of game development!
Apropå Symbaroum så gör ju det spelet samma grej. Och av vad ni skriver låter det som det finns ganska många element från det spelet i nya Coriolis. (Så att det skulle gå vidare över till Symbaroum 2e låter inte så långsökt.)
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
784
Jag tycker det är lite intressant att Ad Astra till Mutant kom ut bara några månader innan The Great dark. Min upplevelse av det var att det var en ganska coriolisinspirerad version av Mutant.
Ad astra har rymdskeppsregler och resor, inget Zonkrälande, generationskepp, religiösa/ideologiska kulter, mardrömskapande varelser, övergivna laboratorier och rymdstationen med skuggiga undersidor.

Nu kommer the Great dark och går rätt hårt åt Mutant-hållet med Blight/rymdröta, delve-expeditioner i forntidsruiner, utrustningstärningar, pressningsmekanik, tydligare specialisering av arketyperna, en stor skrotstad osv. Man blir ju lite nyfiken på hur utvecklingsprocesserna har sett ut, om det är avsiktligt eller bara en slump att man gjort en ömsesidig korsbefruktning typ samtidigt.
 
Top