Nekromanti [Coriolis] Silvrets Sanning

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Första Spelmötet - Alltid En Början
Igår kickade vi igång vår Coriolis-kampanj med beta-namnet Silvrets Sanning. Spelgruppen bestod för utom mig i spelledarrollen av krank, Vicotnik och Yreburre.

Kampanjen har varit pågång länge, och rollpersoner har skapats och återskapats för att sedan under förra veckan bli klara. Startfältet var följande:
krank - Quasim, en predikant i Ikonernas Kyrka på pilgrimsfärd
Vicotnik - Zake, student med brottsregister på hiatus från pilotutbildningen för att samla ihop birr til terminsavgifterna
Yreburre - Dubal, mekaniker som tillsammans med sin döskalleapa Gipp håller sig undan sin hemplanet

Första scenariot, aningen krystat och rälsat för att få ihop allt, kallar jag 'Alltid En Början'.
Kort sammanfattning av handlingen:
Dubals vän Shizina, som anländer tillsammans med sin vän nomaden Yam Ib- till Coriolis för att bli nunna i Sökarnas Cirkel. När Shizina ser att Quasim tjänar Ikonerna överräcker hon ett märkligt timglas hon kommit över till honom. Tystlåtne Yam har andra, mörkare, planer. Rollpersonerna hamnar mitt i en brottsundersökning utförd av en Rättsskipare gällande narkotikabrott. Yam blir snabbt huvudmisstänkt, men han har försvunnit återfinns aldrig. Scenariot avslutas med att rollpersonerna lite halvfult lurar till sig Targiri, skeppet Shizina och Yam kom med, från Coriolisgardet.
En längre sammanfattning hittas här.

Min personliga uppfattning som spelledare är att det gick bra. Visst, lite krystad början och lite rälsning för att få spelarna att inse att Taragiri var möjlig att få tag på. Mina miljöbeskrivningar var lite för sällsynta och min repertoar av röster till SLPer obefintlig. Det ska jag jobba på. Men i övrigt, det är alltid en början liksom.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Och här följer min rollperson Quasims krönika, i form av ett brev till hans gamle läromästare på Mira:



Nazeem,

Jag hoppas att detta brev finner sig vid god hälsa och att dina dagar är ljusa.

Jag kan tyvärr inte säga detsamma om mina egna dagar; de tycks mörkare och dystrare än tidigare. Mitt svårmod tycks inte vilja lyfta; ända sedan broder Chosai… nej. Jag är ännu inte därhän att jag förmår skriva om det som hände. Jag kan bara hoppas att Ikonerna visar mig nåd i mitt resande, så att jag får uppleva sinnesfrid vid min cykliska pilgrimsresas ände.

Du råder mig att inte vara otålig, att sinnet går dit det vill, att tiden läker sår; dina råd är vänliga, men tyvärr föga tröst. Vetskapen om en kommande lättnad gör intet för nuets bördor. Jag tror dock att ditt ursprungliga råd, att påbörja denna pilgrimsfärd ut i Horisonten var ett gott sådant. Trots att jag fortfarande tyngs av mina minnen så är det dagliga livet utanför klostermurarna uppfriskande och distraherande – och vem vet? kanske är det vad jag behöver.

Jag lämnar Coriolis imorgon, efter att ha sett mig mätt på hennes under, åtminstone för denna gång. Jag spenderade gårdagen i Sökarnas trädgårdar; sannerligen en upplevelse för att lugna själen, även om mina bekymmer snabbt hann ifatt mig.

Som du vet har jag blivit bekant med andra, som jag bor med. Dubal och Zake har varit ett gott sällskap. Igår fick de båda, som jag förstod saken, oväntade tidender – Zeke fick ett oväntat och osökt erbjudande om arbete, och Dubal stötte på en gammal barndomsvän vid namn Shizina, som fattat beslutet att gå med i Sökarnas Cirkel som nunna. Hon verkade nästan själv förvånad över beslutet, men fast i sin tro. Jag önskade henne all lycka, och hoppas att hon finner det hon söker. I sällskap med henne var också en annan, som hon kallade “Ib”. Han talade mycket lite, verkade fjärma sig från mänskligt sällskap. Hon gav mig också en gåva, ett gammalt timglas hon av en slump fått i sin ägo. Hon menade, att hon inte hade någon nytta av dylikt dit hon skulle, och jag lovade att ta hand om glaset.

Zakes erbjudande visade sig gälla att rusta upp och driva en tabakgård nere på Kua. Jag har ju givetvis sett Monoliten, men inte mycket mer av Kua, så när han nu på morgonen frågade mig och Dubal om vi var intresserade av att följa och hjälpa honom tackade jag ja. Det är ytterligare en upplevelse, och vem vet? Kanske kan hårt arbete på en gård skapa ro i mina tankar.

Tyvärr visade det sig också att den “Ib” som följt Shizina upp till Coriolis varit något ohederlig i sina intentioner – vi förhördes av hårdföra Rättsskipare idag vid lunchtid, som hade funnit spår av illegala preparat i vår bostad. De såg vår oskuld, Domaren log mot oss denna dag. Ib visade sig tyvärr ha försvunnit, och inte heller Shizina hade någon aning om vart han tagit vägen. Det visade sig också att de båda åkt upp till stationen i en egen skyttel, som de parkerat i Källaren. Rättsskiparna planerar nu att bevaka hangaren ifråga utifall Ib, vars egentliga namn tydligen är Yam, återkommer.

Då skytteln ifråga visade sig tillhöra Bulletinens redaktion nere på Kua, och vi ändå behöver transportera oss ner till planeten, så beslutade vi att använda skytteln för vår färd ner till Kua, lämna den hos dess rättmätiga ägare, och sedan hyra oss någon form av landgående transportmedel ut till gården.

Jag hoppas kunna skriva till dig snart igen.

Må Dansaren le mot dig varje dag.

Quasim
 

KostaFriaLigan

Warrior
Joined
26 May 2008
Messages
236
Location
Stockholm
Coolt! de thär ska bli spännande att följa. Korta kondenserade splerapporter gillar jag (eller långa i korta delar).

Kör ni med Coriolis regelsystem eller moddat på något vis?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
kosta said:
Kör ni med Coriolis regelsystem eller moddat på något vis?
Såvitt jag minns kör vi med följande moddar:

- Rollpersonsskaparsystemet suger härsken getpung; vi fick istället färdiga "sets" med färdighetsvärden (en elva, två tior, etc, minns inte exakt) med begränsad möjlighet att "splitta upp" dem (dock inte höja högre än 11). Vi experimenterade oss också fram till nåt lagom mängd poäng som användes specifikt för Fördelar; i all enkelhet skapade vi alltså "för/nackdelspoäng" och då spenderade man alltså ett sådant för en på nivå I, två för en nivå II, tre för en nivå III.

- Alla börjar med två handlingar, Manöver fick vi alltså alla samma startvärde i.


Jag upplever att dessa moddar fungerat bra och var mycket rimliga; Coriolisrollpersoner tenderar annars att bli hårt nischade, vilket vi i vår spelgrupp inte verkar uppskatta.
 

KostaFriaLigan

Warrior
Joined
26 May 2008
Messages
236
Location
Stockholm
Ok. Men kändes det inte som man va för dålig med max-FV på 11. I vår grupp har vi upplevt att någon med 11 knappt lyckas göra något extraordinärt.

Anrns kör ni med alla vanliga regler, inkl strid? Har ni kört nån rymdstrid?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
kosta said:
Ok. Men kändes det inte som man va för dålig med max-FV på 11. I vår grupp har vi upplevt att någon med 11 knappt lyckas göra något extraordinärt.
Tja, jag vill inte göra extraordinära saker. Att spela Hjälte med stort H, att vara "extraordinär", ger mig egentligen inget.

Dessutom kan man ju ta sig uppåt genom väl valda Fördelar, inte sant? Till... säkert en 13-14 eller nåt.


kosta said:
Anrns kör ni med alla vanliga regler, inkl strid? Har ni kört nån rymdstrid?
Som du ser i våra krönikor ovan så har vi varken haft strid eller rymdstrid; ingendera är väl direkt nåt vi letar efter heller.

Vi har kört två andra kampanjer med den här gruppen; en CoC och en superhjältekampanj. CoC-kampanjen var rätyt lång, men jag tror att vi hade... En strid? Två? och båda var ganska inskrivna i äventyret, de gick snabbt och var inte så värst... actionfilm av sig. I Gestalt har det varit aningen mer, men strid är något som jag, när jag är SL, ser som ett misslyckande.

Som spelare undviker jag strid. Mina rollpersoner brukar ha självbevarelsedrift, och precis som alla icke mentalsjuka människor i vår värld så försöker man undvika våld och strid så långt det överhuvudtaget är möjligt.
 

KostaFriaLigan

Warrior
Joined
26 May 2008
Messages
236
Location
Stockholm
krank said:
kosta said:
Ok. Men kändes det inte som man va för dålig med max-FV på 11. I vår grupp har vi upplevt att någon med 11 knappt lyckas göra något extraordinärt.
Tja, jag vill inte göra extraordinära saker. Att spela Hjälte med stort H, att vara "extraordinär", ger mig egentligen inget.

Dessutom kan man ju ta sig uppåt genom väl valda Fördelar, inte sant? Till... säkert en 13-14 eller nåt.
Japp, så är det nog. Jag inser nu att jag menade nog att man knappt kan lyckas med något särskilt alls om man inte har en bit över 10 i FV, med tanke på det finns "Begränsad Framgång". Men som du säger, det är nog en smaksak :gremlaugh:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
kosta said:
Japp, så är det nog. Jag inser nu att jag menade nog att man knappt kan lyckas med något särskilt alls om man inte har en bit över 10 i FV, med tanke på det finns "Begränsad Framgång". Men som du säger, det är nog en smaksak :gremlaugh:


Se'n spelar vi väldigt lite med siffror och slag, också. Det är sällan vi rullar något. Värdena ses mer som riktlinjer, typ. Man slår när det är pressat/spännande - och när det är pressat läge är det sällan man lyckas med svåra saker =)

Jag kommer dessutom lite undan...

Jag är Predikant men samtidigt Mystiker; 14 i Öde och den där fördelen som gör att man får dubbel utdelning av sina spenderade temporära Öde. Det gör att jag iaf kan vara kompetent 1-2 ggr per äventyr =)
 

KostaFriaLigan

Warrior
Joined
26 May 2008
Messages
236
Location
Stockholm
krank said:
Jag kommer dessutom lite undan...
Jag är Predikant men samtidigt Mystiker; 14 i Öde och den där fördelen som gör att man får dubbel utdelning av sina spenderade temporära Öde. Det gör att jag iaf kan vara kompetent 1-2 ggr per äventyr =)
Aha -well vi har en likadan... :gremwink:
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
kosta said:
Ok. Men kändes det inte som man va för dålig med max-FV på 11. I vår grupp har vi upplevt att någon med 11 knappt lyckas göra något extraordinärt.

Anrns kör ni med alla vanliga regler, inkl strid? Har ni kört nån rymdstrid?
Missade helt att följa denhär tråden som SL. Vad otroligt dumt av mig!

Men, ja. FV 11 är ju 50% chans att lyckas med ett normalt färdighetsslag, så jag som SL tyckte det var ett rimlig riktvärde för lite halvtaskigta, ofärdigutbildade (två av tre rollpersoner har oavslutade akademiska examen) rollpersoner. Sen kan jag säga att min tanke är att vara hyfsat generös med "xp"; eftersom jag själv inte vet exakt vilket håll kampanjen kommer gå åt ger jag rollpersonerna en möjlighet att växa in i sina nischer.

Och nä, ingen strid än. Det lär väl hända, men jag som spelledare har svårt att få det häftigt, så då får det gärna vara. Nu har ju rollpersonerna ett skepp, om än litet och dåligt beväpnat, men ändå lär nog några saker hända ute i rymdens mörker.
 

KostaFriaLigan

Warrior
Joined
26 May 2008
Messages
236
Location
Stockholm
Sant, man har 50% chans att lyckas med en Begränsad Framgång, men inte en "riktig" Framgång, där det krävs 26 i slutsumma.

Om man kollar exempel i Gazalis så e begränsad framgång inte helt bra, man lyckas egentligen inte särskilt väl. I strid (som visserligen inte verkar aktuellt) så gör man i princip bara vapenskada med en Begränsad Framgång.

Nog om det :gremsmile:

Vad e det för sajt ni har krönikan på (för en ovan som mig)?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
kosta said:
Vad e det för sajt ni har krönikan på (för en ovan som mig)?
Obsidian Portal heter den; jag tycker att den är skitpraktisk även om den saknar en del grejer och dessutom begränsar vissa saker till att mest funka för betalande användare. Men, gratis så får man väl en 1-3 kampanjplatser, och till dem hör ett SLP-galleri, en wiki, en blog/journalgrej, och lite annat. Betalar man får man eget forum och ordentliga kartfunktioner.

länkish

Det märks ibland att den är gjord för D&D från början, men de har en imponerande mängd kommersiella spel i sin lista...
 
Top