Nekromanti Coriolis - Regelbok

G

Guest

Guest
Kommentarer till artikeln Coriolis - Regelbok
Produkt: Coriolis - Regelbok
Produktlinje: Coriolis, Järnringen Förlag AB
Författare: Mattias Lilja
Omfång och format: 232 sidor fyrfärg, Trådbunden hårdpärm 270*225 mm
År: 2008
ISBN: 978-91-976968-2-1
Cirkapris: 489 kronor

Coriolis kan vara ett av svensk rollspelshistorias mest hypade produkter, inte minst på grund av Järnringens tidigare succé med Mutant och för att man kunnat följa arbetet på deras blogg. Mycket av förväntan ligger förmodligen även på det är ett svenskt science ficti... (4954 fler tecken)

Gå till artikeln
 
G

Guest

Guest
Håller med... i nästan allt. Problemet med Coriolis är att texten är oinspirerande att läsa, jag har inte ens orkat läsa genom hela boken, fast jag fick den dagen efter förhandsbokningarna började skickas ut. Lite synd då jag tycker Järnringens övriga produkter är bra läsning. Annars är Coriolis snyggt och visuellt väldigt inspirerande.

Reglerna finns inte mycket att säga om. T10 är ett välbeprövat system som fungerar bra och so jag dessutom gillar, så det är bra... Lite märkliga regler har dock ramlat in lite här och där, men lite husregler fixar biffen...

Coriolis är inte vad jag förväntade mig riktigt, jag saknar lite av det lilla extra, lite nytänkande hade verkligen höjt upplevelsen, men å andra sidan är världen tokskön och det ska bli härligt att få spelleda spelet inom kort...

Ja just ja, bra recension! :gremsmile:
 

bladerunner_35

Warrior
Joined
21 Jul 2001
Messages
286
Location
Landskrona
Ja, bra recension.

Efter att det första intrycket lagt sig lite så gick jag och var besviken på Coriolis utan att riktigt kunna sätta fingret på varför. Nu i efterhand har jag insett att jag saknar det där riktigt inspirerande nytänket a la Noir. Efter att ha insett det så ser jag nu fram emot att spela Coriolis som ändå är ett mycket bra spel men det kommer inte vara ett självklart val, definitivt top 3 men inte riktigt perfekt.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag tycker nog lite annorlunda, även om jag i stort håller med recensionen... jag gillade texten, tyckte det faktiskt var det bästa med boken. Reglerna var helt OK också.

Och layouten är riktigt bra, även om det funnits andra svenska rollspelsprodukter som vart lika snygga (om man ser bortom fyrfärgen)... Däremot så tycker jag många av bilderna är lite generiska och "standard-SF-konceptskisser"... kunde vart till lite vad som helst, även om de är proffsiga. Men jag är väl skadad av att ha sett tusentals sådana här bilder från olika spelföretag när jag jobbat med PC Gamer. Jag hade föredragit bilder som ILLUSTRERAT mer.

Men spelet får ändå högt betyg av mig för att det är bra skrivet med en (så här snabbt genomläst) stabil regelkärna.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
klart de har tänkt igenom det, det har ingen ifrågasagt. Bildtexter i boken hade dock vart najs. Det jag sa handlade mer om manéret.... rymdbilderna är snygga och proffsiga, men skulle kunna vara till vilket rymdspel som helst. Jag hade velat se mer personer, interiörer, mer "kultur"... hoppas det kommer i kommande böcker.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,428
Location
Maastricht
Man undrar ju om de i efterhand kommit på dessa förklaringar eller om de bara insett sitt misstag i efterhand. Klantigt och dåligt iaf.
 

bladerunner_35

Warrior
Joined
21 Jul 2001
Messages
286
Location
Landskrona
Ja, förmodligen är det så........

.........eller så har de fått bilderna precis så de vill ha dem? Är det något som står ut i hyllning och kritik av Coriolis så är det de i princip ensidigt positiva kommentarerna om det grafiska.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,428
Location
Maastricht
Känns fortfarande som en tabbe iom att de går ut "officiellt" och beskriver bilderna på deras eget forum. Dåligt. Dåligt. Dåligt.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,918
Location
The Culture
Tabbe?

Känns fortfarande som en tabbe iom att de går ut "officiellt" och beskriver bilderna på deras eget forum. Dåligt. Dåligt. Dåligt.
Jag känner att jag missat något i den här diskussionen. Vari ligger tabben, och på vilket sätt är det dåligt att de förklarar exakt vad vissa bilder föreställer när någon frågar om det?

/tobias
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,428
Location
Maastricht
Re: Tabbe?

Jag tycker det känns som att Järnringen tabbat sig en aning när det gäller beskrivningen av bilderna i boken, jag får intrycket av att dom gjort en miss, varför undrar du? För det första finns det inga beskrivningar alls i boken vilket alla som äger boken vet. För det andra så går de sedan ut på deras eget forum när efterfrågan kommer och berättar vad bilderna föreställer.
För att göra det enklare. Jag tror Järnringen gjort en tabbe som inte tagit med dessa beskrivningar i boken. Det är kass.
 

Traffeman

Veteran
Joined
12 Nov 2003
Messages
10
Location
Hindenburg
Re: Tabbe?

Hoj!
Kastar mig snabbt in i diskussionen innan kvällens Tacos väntar :gremsmile:
Vi övervägde mycket noga om vi skulle lägga med bildtexter överallt, eller inte. Och vi beslutade någon gång kring version 0.9 att en hel del bilder skulle få stå för sig själva. Dels för att boken upplevdes trevligare (tyckte vi) vid genombläddring/läsning och dels för att det ibland känns som man skriver sönder folks fantasi med bildtexter.

När det gäller bilderna generellt kan jag meddela att vi har runt 100-150 bilder utöver de som kom med i boken. Koncept som beskriver personer, platser, skeenden osv. Bilder som vi använt när vi tagit fram spelvärlden. Vi har alltså inte "beställt" slumpvisa bilder och sedan bara lagt in dem i boken utan även här har vi försökt balansera upp en bra regelbok (som alltså ska beskriva det mesta av allt på rätt begränsad plats) utifrån vårt material.

Självklart är det lite synd att vi inte kunde glädja alla i det här fallet, men jag hoppas att svaret på bildfrågan på vårt forum gör dig lite nöjdare, och visar det sig att detta är något som alla tycker är fel - då ska vi givetvis "bättra" oss i nästa produkt.

Bästa hälsningar
Jocke, Järnringen
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,066
Location
Ereb Altor
Re: Tabbe?

[ QUOTE ]
Självklart är det lite synd att vi inte kunde glädja alla i det här fallet

[/ QUOTE ]

Ge ut de 100 bilderna i en maffig PDF så lugnar säkert Draugen ned sig. För att inte tala om hur glada vi andra skulle bli. :gremsmile:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Tabbe?

Hej, tack för fördjupningen... för att inte låta som en surpuppa (jag tycker ni har gjort ett jättebra jobb - IGEN) så vill jag bara säga att jag gärna ser mer av annat än rymdskepp och liknade i kommande böcker.. mer kultur och så. Som sagt, vill inte låta negativ, för det är jag inte, vill bara ha mer!

Angående bildtexter är jag än vän av sådana.
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Har inte hunnit läsa mer än tio sidor än så länge men har två saker att säga om Coriolis. För det första är det här det snyggaste rollspelet jag sett på länge. Man tappar nästan andan ibland. För det andra önskar jag att någon som var mindre akademisk i sitt språk hade skrivit texten. Vad jag har läst än så länge har varit väldigt jobbigt att plöja bara för allt onödigt ord-trogglande. Att skriva enkelt och konsist gör inte texten mindre värdefull.
 
Top