Nekromanti Coriolis och Mass effect och planeten Jorden

Eagle

Swordsman
Joined
14 Oct 2002
Messages
532
Hej!

Undrar om Coriolis kan utvecklas till något Mass effect liknande kampanj med fler raser än bara människor?

Vad jag har förstått så utspelas detta i en annan värld än jorden, att de som bor i den här världen, att de är ätlingar till människor som kommer från jorden, inte sant? Men av ren nyfikenhet. Om man skulle hitta en portal eller någon väg tillbaka till jorden. Hur skulle jorden och vårt eget solsystem se ut i den tidsålder då Coriolis utspelar sig? Någon som vet?

/Eagle
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Coriolis system har inga grundegenskaper eller liknande, så ett vanligt sätt att särskilja olika raser saknas. Men behöver man inte skilja raser rent spelmekaniskt i någon större utsträckning utan nöjer sig med »fluffet« antar jag att det skulle gå.

Eagle said:
Hur skulle jorden och vårt eget solsystem se ut i den tidsålder då Coriolis utspelar sig? Någon som vet?
Take a guess. Allt är möjligt, Coriolis ger ingen hint om vad som blev av jorden. Så länge du har samma ganska lätta SF-teknologi i tankarna som i Coriolis kan du inte göra fel.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Vad jag förstått från grundregelboken finns det officiellt minst en sorts utomjordingar, som härstammar från en gasjätte och har en representant hos människorna i form av den mystiska Emissarien. I övrigt vet man ingenting om dem. Dessutom finns de mystiska Portalbyggarna, som motsvarar Mass Effects Protheans, men har coolare teknologi.

Dessutom verkar det som att flera platser har lokala arter av semiintelligenta primater som eventuellt härstammar från människan, men de nämns bara extremt kort i regelboken, så jag kan ha helt fel.

Spelet utspelas i en del av rymden (Tredje horisonten) som ligger långt från Jorden med astrologisk omnejd (Första horisonten) och ett stort område med andra kolonier (Andra horisonten). De maskhålsliknande portaler som band samman Tredje horisonten med de andra förstördes ett par hundra år eller så innan "nutiden" i Coriolis. Tredje horisonten omfattar ett antal solsystem sammanbundna av portaler, och bebos av ättlingarna till två vågor av kolonisatörer.

Ska du utveckla det till Mass Effect är det bara att lägga på en portal som leder till ett ställe där det bor utomjordingar, så är du klar :gremwink:

Hur Jorden skulle se beror verkligen helt på spelledaren; eftersom det inte är tänkt att man ska åka dit finns helt enkelt ingen information, möjligen undantaget att man kan luska ut hur långt in i framtiden Coriolis utspelar sig (och det rör sig om några hundra år, så det finns en del utrymme för förändringar...).
 

Chrystiof

Veteran
Joined
20 Oct 2010
Messages
14
Precis som Regmolar skriver så finns det ett antal semiintelligenser. I scenariot Gazalis Sista Färd stöter hjältarna på Nekatran. Hurvida dessa är skapade av människan framgår inte. Andra exempel på semiintelligenser är Skavara och Ekilibri (eller nått). Dessutom finns det humaniter skapade av människor. Ett exempel är Sirben som förekommer i scanariot Mahajis Väktare.

Det framgår inte klart hurvida främmande raser existerar i Tredje horisonten när man läser regelboken men i de miljöer som är beskrivna så här långt är befolkningen uteslutande mänsklig.

Jag är inte 100% insatt i världen men posta gärna på vårt forum så får du säkert ett mer korrekt svar: http://www.frialigan.se/forum/

Christian
 
Top