Nekromanti Coriolis- och allmän sci-fi musik

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Hej. påbörjade för ett tag sen ett Coriolis äventyr med ett par kompisar (Ja, jag vet vad alla tycker om Coriolis, och det får ni tycka om ni vill det, men jag tycker om det). Problemet som jag stälts inför är det att det verkar vara svårt att hitta bra stämningsmusik och bakgrundsmusik till sån "Skrot-sci-fi". I den benämningen vill jag altså få in det laglösa, lägre stående, motsats till den vackra, perfekta, mänskliga högkultur som viss annan sci-fi beskriver.

med min gamla tråd om rollspelsmusik, och Kranks Vampire-spellista i åtanke, finns det några bra förslag?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,905
Location
Nordnordost

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Kolla in Jon Hallurs musik till Eve Online samt Jesper Kyds soundtrack till diverse olika spel (bland annat assassins creed och hitman), grym abientmusik. Särskilt Jon Hallur gör rätt skitig och rå sci-fi ambientmusik. Akat mountains är rätt kaxig om jag inte minns fel.
 

Paxen

Veteran
Joined
11 Jan 2011
Messages
91
Givetvis är musiken från dom fantastiska Homeworldspelen spot on. Rekommenderas.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
Givetvis är musiken från dom fantastiska Homeworldspelen spot on. Rekommenderas.
Seconded. Den är helt lysande, jag får fortfarande kalla kårar när jag tänker på sista uppdraget, tack vare musiken.

Dead Can Dance har också gjort en hel del som kan passa, tex The Protagonist eller Frontier.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Soundtracket till Black Hawk Down är riktigt bra. Mer arabiskt än sci-fi, men just att det inte är »rymdigt« tycker jag passar Coriolis som hand i handsken.

Det finns (minst) två stycken filmer som heter Solaris. Jag har inte sett någon, men åtminstone en av dem har ett bra soundtrack. Mer klassisk sci-fi. Jag varvade framgångsrikt det med Black Hawk down för en lagom nedtonad, skitig stämning i en session Coriolis.
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
Direkt när jag började läsa igenom Eclipse Phase så började jag göra en scifi-playlist på Spotify. En del av låtarna är nog mer åt det snyggare hållet medan andra kanske brötar lite mer. Det har ännu inte blivit av något egentligt Eclipse Phase spelande men jag brukar ha playlisten på när jag sitter och skojskriver på mitt egna scifi-universum.

Hoppas du hittar något guldkorn i alla fall.

http://open.spotify.com/user/polanski/playlist/7MEldntuFGvjB0558YnmPN
 
Top