entomophobiac
Pistoler & Mord
Kort sagt: jag bryr mig inte om en världs midichlorians, utan föredrar att inte veta. 

entomophobiac;n319484 said:Kort sagt: jag bryr mig inte om en världs midichlorians, utan föredrar att inte veta.![]()
Minimoni;n319485 said:I det specifika fallet håller jag med.![]()
entomophobiac;n319473 said:Att undersöka vem som mördat någon i Pyrisfamfundet är ju mer intressant än att förkovra sig i metaplotten ur mitt perspektiv.
krank;n319502 said:Så visst, jag kan väl lösa ett mysterium i vilket spel som helst, och själva lösandet kan absolut vara lite kul, men varje gång jag löser ett mysterium som just bara handlar om nå'n enskild individ som knappt påverkar någon annan, och inget i mysteriet ger mig några varaktiga insikter om världen eller om samhället, då känns det helt enkelt ganska oengagerande. Som en bortslösad möjlighet.
entomophobiac;n319507 said:Ytterst handlar bra historier om människor (tycker jag).
entomophobiac;n319507 said:Metaplot tenderar medföra att nästa grej behöver bli allt större. Allt djupare. För att inte stanna av och tappa sin lyster. Ungefär som när X-Files tvingas ha en ännu större konspiration efter varje säsongsavslut där vi som tittare tror att Mulder och Scully rett ut konspirationen.
krank;n319511 said:Det här är anledningen till att tv-serier som redan från början har en bestämd stor arc och som avslutas när den är klar är mycket bättre än sådana som bara fortsätter och fortsätter och fortsätter.
Samma sak med rollspelskampanjer. De bästa är de som redan från början har en planerad början, mitt och avslut. Och planerad ungefärlig längd. =)
Då får du spela År 0 eller något annat spel.krank;n319451 said:Jag föredrar att ha rollpersonerna som undersökare snarare än ständigt aktiva aktörer. Jag hade varit helt OK med att ha en lång kampanj i vars klimax det avslöjas hur civilisationen föll och i längden hur detta påverkat och skapat det samhälle som kom efter.
Jag håller helt med.krank;n319511 said:Det här är anledningen till att tv-serier som redan från början har en bestämd stor arc och som avslutas när den är klar är mycket bättre än sådana som bara fortsätter och fortsätter och fortsätter.
Samma sak med rollspelskampanjer. De bästa är de som redan från början har en planerad början, mitt och avslut. Och planerad ungefärlig längd. =)
CapnZapp;n319521 said:Väldigt lite av vad som hände då påverkar "nutiden" i MUA.
Minimoni;n319457 said:Jag gillar också när mina karaktärer får möjlighet att utforska och i en del settings även delta i metaplotten. När min grupp spelade Coriolis så använde jag den redan inbyggda metaplotten rund tredje horisonten och byggde ut den för att få in fler saker som min grupp och jag gillar. RP fick utforska gamla ruiner från forna civilisationer som de inte visste om de var mänskliga eller inte. Utforska högteknologiska lömningar i i Rymden och leta pusselbitar för att kunna översätta främmande språk och mycket mer. Jag och min grupp ogillar inte stridet till den grad som jag uppfattat att Krank gör, så det fanns strider på vägen men jag har gjort våld så dödligt att spelarna med deras RP helst hittar andra lösningar.