[Coriolis] Hjälp mig hitta på ett oneshot

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,923
Location
Ludvika
En av mina grupper kommer nån gång i framtiden vilja pröva på Coriolis. Vi har ett par kampanjer i gång redan, så ingen brådska, men jag vill ha ett oneshot förberett som jag kan slänga in om vi vill ta en paus från det andra vi spelar.

Begränsningar:
  • Det kommer vara 2 spelare + SL.​
  • Ingen aning om vilken typ av rollpersoner det kommer bli.​
  • Jag vill att allt ska utspela sig på rymdstationen Coriolis (möjligen lite EVA precis utanför).
  • Ha plats att visa upp många sidor av kulturen.

Har ni antingen äventyr att föreslå, eller bara lösrykta idéer/förslag på inspiration? Se det som en brainstormingtråd!

Har du en cool "coriolisk" SLP att slänga in? Skriv den!
Ett lösryckt encounter/slumpmöte som inte har med något att göra? Släng in det!
Förslag på en film eller bok jag kan sno typ hela handlingen från? Berätta (och gärna med en kort sammanfattning)!
Bara förslag på en cool McGuffin kan vara bra att ha!
Typ, bara en musikvideo du tycker är cool inspiration? Posta den!
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
520
Hej, jag har ett gäng färdiga en-kanske-två-kvälls-äventyr till just coriolis.

Inget av dem utspelar sig dock på coriolis, utan jag skrev ett scenario till varje större system, ett till Mira, ett till dhbaran, ett till Algol ett, till zhalos och så vidare

Jag kan dela med mig om du vill.

En varning på om att de är ouppsnyggade och okorrade
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,622
Location
Uppsala
Kulturupplevelse, då tänker jag:
  • Märkvärdig årlig marknad eller högtid. Olika fraktioners uttryck för ikontron kan uttrycka deras särart. Rollpersonerna är de fattiga slummarna som försöker genomföra en snillrik heist.
  • Något liknande 1800-talets World Fair kanske, med konstlade lite creepy representationer av alla Tredje horisontens kulturer, iscensatt av fördomsfulla zeniter. Någon vill utföra en terrorattack - rollpersonerna utför eller stoppar denna från att utföras.
  • Rollpersonerna anländer Coriolis med en Skitdyr Gammal Artefakt(tm) och måste navigera Coriolis och fraktionsträsket i jakt på en köpare.
  • Av [anledning] måste rollpersonerna lämna Coriolis i smyg - kan någon hjälpa dem, eller kan de få nys på ett sätt att smuggla sig ombord eller rentav knycka ett skepp?
  • Rollpersonerna lär sig av en slump att [fraktion 1] planerar något fruktansvärt, och måste nu få någon annan grupp att agera utan att själva bli misstänkta. Eller kommer de hjälpa till?
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
520
Okej saker jag skulle vilja ha med i ett coriolis One shot:

Kulturspel! Abbor som blåser helig sand i ansiktet på en, man sealar deals med äppelthe, man spiller miriskt månvin till spelaren, amuletter stöpta av bauxit från det sprängda odacon håller djinner borta.

Action! Jag vill ju skjuta lite vulcankarbin, hugga duralitsabel, svingas i armstjocka kablar över avgrunder och ha grav-svävar jakter genom marknadsplatser.

Sci-fi! Man vill ju ha cool teknik, åka runt i noll G, strålning, en massa rattar och spakar att dra i. (Mitt coriolis tenderar att vara mer åt star wars hållet med mycket mekanisk teknik i mindre touch screens)

Häftiga over-the-topp SLPs. Vansinniga mahradjor med ett hov av professionella gråterskor. Lastare med muskler som oxar, god hjärtan och naiva som småbarn. Kallhamrade agenter. Fromma pilgrimer.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,470
Location
Helsingborg
Några saker jag (som spelare) tycker man bör uppleva på Coriolis:

Ringen. Kolla på bilderna - försök fånga perspektivet. Det är kolossalt högt i tak, knappt att man vet att det är inomhus.

Mörkt mot ljust: är det inte tänt är det mörkt. Fejklanternor, lysrör .... hur nedsläckt är det egentligen när det är "natt"? Vad händer om man tar sig från kärnan ned till de nedre nivåerna?

Det inre mot det yttre: folk som vuxit upp på Coriolis mot rymdfarare. Historier från fjärran mot gängen och fraktionerna på Coriolis. Vill man vara ens vara kvar eller finns det något patriotiskt att inte vilja lämna?

Sociala nivåer: gäng som håller kvarter, fraktioner som har ett vilande krig, "adel" som kommer från den högre nivåerna och lever ut njutningar i kärnan, billig slaktcybernetik mot den riktiga konstformen.

Religion: ikoner, rökelser, bön, profeter - allt genomsyrar vardagen.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
786
Låter som att Zhar Baghras statyett från grundbok skulle kunna vara intressant för er. Ett miniscenario om jakten på en försvunnen artifakt på Coriolis som är tänkt att funka som introäventyr för nya spelare.
Man möter på arkeologer, mystiska drakoniter och ruffiga gängmedlemmar. Känns upplägget lite för kort kan man slänga ut spår som låter spelarna ta en titt på Källaren mörker och Spirans överdådighet. Kanske slänga in en scoop-sugen journalist, spatig predikan eller skrytsam hegemonist?

Äventyret låter också spelarna stöta på Wahibs Kantina som är ett återkommande vattenhål i settingen. Finns utförligt beskriven i grundboken också. 🙂
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
520
Om du tycker att något av dem skulle passa bra att köra på Coriolis får du gärna lägga upp det =)
Nja får jag nog svara där, det är coriolisäventyr som känns rätt meckiga att flytta från sina ursprungsplatser, sorry.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,470
Location
Helsingborg
Förslag på en film eller bok jag kan sno typ hela handlingen från? Berätta (och gärna med en kort sammanfattning)!
Känslor att sno från: Cowboy Bebop, senaste Dune-filmen, Pitch Black och Chronicles of Riddick.

När det gäller filmer/böcker så skulle jag föredra att sno från Borta med vinden, Nyckeln till frihet eller liknande och bara placera i en ny miljö. Kanske vardagshändelser, som corona, fast istället är det någon aliensmitta eller cybernetik-virus som sprider sig.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
786
När det gäller filmer/böcker så skulle jag föredra att sno från Borta med vinden, Nyckeln till frihet eller liknande och bara placera i en ny miljö. Kanske vardagshändelser, som corona, fast istället är det någon aliensmitta eller cybernetik-virus som sprider sig.
Ja, det där är ett superbra knep!
Jag tror att man skulle kunna sno handlingen från Spotlight, Layercake, Lock, stock & two smoking barrels, Pelikan-fallet eller Riddarfalken från Malta och bara byta kostym på dem. Skulle nog funka riktigt bra!
 
Top