Nekromanti Coriolis Atlas till tredje horisonten

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,325
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Har precis läst (nästan hela) boken nämnd i trådstarten. Jag kanske är lite blind och döv men jag förvånas att jag inte hört mer om den här högst viktiga och väldigt informationsrika boken till Coriolis. Det är ingen överdrift att säga att Atlasen just är den essentiella världsboken till spelet som gör hela Coriolis-universumet så mycket rikare och ännu mer spännande att äventyra i.

Jag har alltid höga förhoppningar på allt som släpps till Coriolis och sedan Fria Ligan tog över rodret på rymdskeppet så har jag aldrig blivit besviken, med ”Coriolis Atlas till Tredje Horisonten så blev jag än mer positivt överraskad då den lyckades med konststycket att vara ännu bättre än jag trodde!

Vad tycker ni om den, vad saknar ni och vilka böcker skulle ni i framtiden vilja se till Coriolis för att göra spelet ännu bättre?

Jag har ingen anknytning till Fria Ligan alls utöver att jag är en nöjd kund så jag frågar egentligen bara för att jag är nyfiken samt för att se om de böcker andra skulle vilja se till Coriolis stämmer eller inte stämmer med min egen vision.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,422
Location
Malmö
Precis som dig gillar jag Atlasen. Nästa bok förutom Del 2 i ikonernas nåd, tycker jag borde bli en djup dykning i fraktionerna.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,570
Jag tappade mestadels intresset för Coriolis när jag läste att Emissarien som försvann hade tydligt rälsade inslag. (Som färdiga kampanjer ofta verkar ha tyvärr. Det ligger väl i deras natur.) Det där positiva utlåtande om atlasen väckte faktiskt upp intresset igen, åtminstone litegrann.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,325
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
luddwig;n332213 said:
Jag tappade mestadels intresset för Coriolis när jag läste att Emissarien som försvann hade tydligt rälsade inslag. (Som färdiga kampanjer ofta verkar ha tyvärr. Det ligger väl i deras natur.) Det där positiva utlåtande om atlasen väckte faktiskt upp intresset igen, åtminstone litegrann.
Jag är inte lika ”anti-räls” som jag tror du är, men jag är heller inget stort fan av rälsade äventyr. Jag hade faktiskt inga problem att nysta upp rälsen i ”Emissarien som försvann” och gjorde min egen grej av det.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,570
Minimoni;n332242 said:
Jag hade faktiskt inga problem att nysta upp rälsen i ”Emissarien som försvann” och gjorde min egen grej av det.
Det skulle jag också kunna göra förstås, men jag är inte beredd att lägga ner tid och energi på den bearbetningen. Det finns så många andra bra spel och äventyr som jag kan spelleda istället.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,325
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
luddwig;n332243 said:
Det skulle jag också kunna göra förstås, men jag är inte beredd att lägga ner tid och energi på den bearbetningen. Det finns så många andra bra spel och äventyr som jag kan spelleda istället.
Ja, jag förstår vad du menar. Jag skulle ljuga om jag sa att jag har extremt mycket tid över efter livets nödvändigheter, men jag gillar Coriolis så mycket att jag helt enkelt prioriterar att omarbeta de äventyr som finns så att de passar min grupp och den fisktank/sandlåda-stil som vi kör. Jag gör samma sak med äventyren till Western IV då de tyvärr oftast är skapade för rp som medföljer äventyren, så dessa kräver också att jag omarbetar dem och lägger rätt mycket tid för att göra det. Dock är resultatet som sagt värt det för mig och min grupp då dessa två spel är bland de vi förmodligen spelar mest just nu, men jag förstår absolut vad du menar!
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,325
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Swedish Chef;n332211 said:
Precis som dig gillar jag Atlasen. Nästa bok förutom Del 2 i ikonernas nåd, tycker jag borde bli en djup dykning i fraktionerna.
Ja! Mer information om varför fraktionerna faktiskt har den maktposition de har och självklart mer fluff osv. En del av fraktionerna förstår jag varför de ”respekteras” i den grad som det berättad om, andra har jag inte samma förståelse för. Jag skulle vilja ha mer information om den första och andra horisonten, inget för detaljerat förstås men ändock lite mer än det lilla som redan beskrivits. Jag skulle också vilja ha en bok om andra arter/raser än människor då jag tycker mystiska ”ET-imperier” passar för settingen.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,570
Minimoni;n332251 said:
...jag gillar Coriolis så mycket att jag helt enkelt prioriterar att omarbeta de äventyr som finns...
För mig är det inte enbart rälsningen som är ett problem utan även reglerna. Jag är nämligen inte superförtjust i ligans pölsystem. Möjligtvis skulle jag kunna vänja mig. Annars har jag funderat på att ta hjälp av pdf:en till År Noll och konvertera Coriolis till BRP. Det skulle kunna vara mödan värt eftersom spelvärlden är så intressant och stämningsfull, och då får jag även en bra anledning att köpa atlasen. Samtidigt spelar jag rymdopera nu med mitt eget hemmabygge, så nästa kampanj blir sannolikt något annat än science fiction.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,325
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
luddwig;n332279 said:
För mig är det inte enbart rälsningen som är ett problem utan även reglerna. Jag är nämligen inte superförtjust i ligans pölsystem. Möjligtvis skulle jag kunna vänja mig. Annars har jag funderat på att ta hjälp av pdf:en till År Noll och konvertera Coriolis till BRP. Det skulle kunna vara mödan värt eftersom spelvärlden är så intressant och stämningsfull, och då får jag även en bra anledning att köpa atlasen. Samtidigt spelar jag rymdopera nu med mitt eget hemmabygge, så nästa kampanj blir sannolikt något annat än science fiction.
Snart låter det som jag inte spelar Coriolis alls...Men jag gillar inte heller ligans regler och har därför även ändrat dem helt efter den typ av regler jag och mina spelare gillar. Så man kan väl mer eller mindre säga att jag köper rollspel och produkter till rollspel för världsbyggen då jag faktiskt ändrar allt jag inte gillar :)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,588
Location
Rissne
Minimoni;n332288 said:
Så man kan väl mer eller mindre säga att jag köper rollspel och produkter till rollspel för världsbyggen då jag faktiskt ändrar allt jag inte gillar :)

Jag köper rollspel för världsbygget och för eventuella SL-tekniker för att konstruera äventyr. Det senare saknas dock nästan alltid.

Jag blir alltid lite, lite konfys när jag blir påmind om att många spelgrupper faktiskt spelar spel exakt så som de är skrivna. För mig verkar det vara ett minst sagt kontraproduktivt beteende, givet hur få spel som ändå lär vara välanpassade till just den egna föredragna spelstilen.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,325
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
krank;n332289 said:
Jag köper rollspel för världsbygget och för eventuella SL-tekniker för att konstruera äventyr. Det senare saknas dock nästan alltid.

Jag blir alltid lite, lite konfys när jag blir påmind om att många spelgrupper faktiskt spelar spel exakt så som de är skrivna. För mig verkar det vara ett minst sagt kontraproduktivt beteende, givet hur få spel som ändå lär vara välanpassade till just den egna föredragna spelstilen.
Exakt! Det du säger summerar mina tankar och åsikter kring ämnet väldigt väl.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,570
krank;n332289 said:
Jag blir alltid lite, lite konfys när jag blir påmind om att många spelgrupper faktiskt spelar spel exakt så som de är skrivna. För mig verkar det vara ett minst sagt kontraproduktivt beteende, givet hur få spel som ändå lär vara välanpassade till just den egna föredragna spelstilen.
Jag gissar att många spelare ändå har en så pass vanlig eller flexibel spelstil att ett stort antal köpta spel funkar fint. Om jag ser till min egen spelgrupp är det då inget problem att hitta ett urval av spel som alla kan tänka sig att spela, kanske med någon liten kompromiss. Annars är väl bristen på välanpassade spel en ypperlig drivkraft till att skriva eget. :wink:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,588
Location
Rissne
luddwig;n332292 said:
Annars är väl bristen på välanpassade spel en ypperlig drivkraft till att skriva eget.
Fast det verkar ju som ett enormt ineffektivt sätt att jobba om det enda man inte gillar med Coriolis är reglerna, till exempel. =) Fria Ligan har ju byggt en magnifikt rik värld på resterna som Järnringen lämnade efter sig. Det finns en mycket speciell smak i den där världen, massa intressanta fraktioner och hemligheter och grejer… Att då bygga ett nytt spel känns lite overkill…

Lite samma sak när det gäller äventyr. Det tar MYCKET mer tid för mig att komma på ett bra äventyr helt själv från grunden än att bara ta ett existerande rälsat äventyr och bygga om det till att bli lite mer öppet – platser, personer, konflikter, grundläggande intriger, en hel del ledtrådar etc. brukar ju redan vara färdiga, och (för mig) är det ju de prylarna som brukar orsaka mig mest huvudbry. Att bara skapa en hyfsat öppen struktur eller bygga ett tunnelbanenät av ledtrådar istället för ett pärlband är ju så enkelt att man lätt kan låta en dator göra det åt en, liksom.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,570
krank;n332293 said:
Fast det verkar ju som ett enormt ineffektivt sätt att jobba om det enda man inte gillar med Coriolis är reglerna, till exempel. =)
Klart det är ineffektivt, men effektivitet är knappast heller alla rollspelares främsta mål. :)
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,163
Jag har påbörjat en kombination av de gamla reglerna och Fate Core. Blir spännande att se om varianten blir spelbar, om jag någonsin får den klar.
 
Top