Nekromanti Corebooks innehåll?

Alikzus

Veteran
Joined
23 Jul 2001
Messages
71
Location
Stockholm
Vad innehåller core böckerna till DnD3ed var för sig. Vad monster boken innehåller fattar jag ju så klart men player´s handbook och dungeon masters guide?

Funderar nämligen på att eventuellt skaffa DnD3ed och då självklart core böckerna. Är det värt ett köp? Har spellett Eon och DoD6 hitintills och DoD6 är den klara favoriten hos både mig och spelarna.
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Playershandbook innehåller info hur man gör en karaktär, de vanligaste raserna och klasserna (yrken), färdigheter, förmågor (feats), regler för strid, priser på utrusting och så klart 80 sidor spells. Allt som behövs för att spela en karaktär.

Duengon master guide har jag själv inte läst så noga men det finns lite prestige klasser, info om föremål, hur man gör egna förmål, hur man delar ut XP, fällor, sånt som man bör veta om man är DM. Säkert finns det en 80-90 sidor spells också.
 

Alikzus

Veteran
Joined
23 Jul 2001
Messages
71
Location
Stockholm
Vilka böcker?

Men vilka böcker ska man börja med att köpa, räcker det med Players Handbook eller bör man ha Dungeon Masters Guide också? Är det några monster med i de böckerna, annars kan det ju vara bra att ha Monsters Manual, eller?

Hur är världen Greyhawk och spela i? Är den bra?
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Vilka böcker?

Ska du spelleda rekommenderar jag att du införskaffar DMG. Även om mycket av materialet från den finns som open source på nätet (minns inte länken), är det trevligt att ha det samlat i en bok.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Vilka böcker?

Man klarar sig säkert utan DMG, åtminstone till att börja med (det finns experiencetabeller i slutet av PHB som täcker level 1-10 eller något i den stilen), men om du aldrig har spellett D&D förr är den nog väldigt bra att ha. Och en hel del regler finns bara i DMG (förgiftning, sjukdomar, hur man konstruerar en spelvärld, magiska föremål och annat trevligt).

Om man bara tänker spela färdiga äventyr (som man inte gjort själv, alltså) behöver man inte Monster Manual, eftersom äventyren alltid innehåller allt man behöver veta om de monster som finns med. Om man tänker göra egna äventyr behöver man den. (om man inte har råd med alla böckerna på samma gång är nog Monster Manual den man klarar sig längst utan - man kan till exempel ladda ner gratisäventyr och använda varelserna därifrån i sina egna äventyr - men det är ju rätt roligt att bläddra igenom boken och bestämma sig för vilket monster man ska använda den här gången).

Greyhawk lär vara rätt bra, säger de som spelar i den åtminstone, och dessutom är det den som används som exempelvärld i reglerna. I och för sig är Forgotten Realms också bra, och själv använder jag en egen spelvärld (som inte är så bra, men det hör inte hit).

-JPS-
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Re: Vilka böcker?

Har ingen erfarenhet av Greyhawk men jag tycker du skall pröva Forgotten Realms. Världen är stor och du kan köra en mängd olika kampajer i en uppsjö miljöer. Den är också den värld som WoTC satsar mest på och det finns redan en rad produkter att köpa. Bl.a en speciel monsterbok, en magibok och en bok om onda organisationer och skurkar. Vill man förkovra sig ytterligare så finns det massor av skönlitterära böcker, fler än bra, men några är helt OK. Baldursgate och Icewind dale spelen utspelar sig också i FR.
 
Top